Dharmahjulet - logo for Tilogaard Meditationskole - klik her for Tilogaards baggrunde og historie. Tegning af Gerard Muguet.

Tilogaard
Meditationskole

Klik her for at åbne indholdslisten

De gamle nyheder 2018,

Kapitel 2  -  februar

 

Indholdsliste

Kina s√łger at dominere al slags buddhisme i hele verden  (l√¶s til h√łjre)

   Ny malla og app p√• Taiwan

   Den ‘alternative’ Karmapa Ogyen Dordje sl√•r sig ned i USA
               (en s√¶rlig video om hans nedtrykthed)

   Privatliv, internet og 'Big Data'

   Stort program hos Karma Shedrup Ling  (Drivhuset)

   Kursus og retreat med Lama Walli i Flensborg i maj

   S√• blev det den mandige jord-hunds √•r

   Brand i Jokhang Templet i Lhasa by, Tibet

   Lyden af tomhed

   Lama Norlha er d√łd

   Endnu en Bodhgaya bombemand anholdt  (terror forskr√¶kkelsen i januar)

   Privatliv, Internet, Big Tech og Big Data  (n√¶ste side).

 

9. februar 2018.  

Ny malla & app på Taiwan

denne app forventes dog ikke til Danmark forel√łbig
 

Malla med 'Leap Beads' app'en indbygget. Fra Acer computer,Taiwan.Acer computer firmaet p√• Taiwan har meddelt, at de vil lancere en app, som ikke blot t√¶ller for dig, mens du reciterer  mantra'er og bruger en s√¶rlig   malla - den kan ogs√• via din smart-phone sende besked til dine k√¶re, om din samling af mantra'er. Dette vil - i f√łlge Acer - g√łre det muligt for dig at tilegne din fortjeneste til dem, som du kontakter via denne app.

 I f√łrste omgang vil app'en kun kunne anskaffes p√• det taiwanesiske marked. Salget er t√¶nkt skulle foreg√• via B2B  (business to business) det vil sige, at malla'en og app'en skal tilbydes offentligheden via  - formodentlig - buddhistiske organisationer, som i f√łrste omgang kun vil befinde sig p√• Taiwan.

 Tankegangen er n√¶ppe helt gangbar og helt i harmoni med buddhistisk anskuelse. Imidlertid er den slags ikke desto mindre meget popul√¶r blandt alle mulige mennesker i hele √ėstasien med buddhistiske inklinationer. Acer har f√•et 10.000 henvendelser om k√łb af denne app, sk√łnt den endnu ikke er kommet p√• markedet. Det er hensigten, at denne app skal kunne integreres med diverse buddhistiske organisationers on-line aktiviteter.

 Der er kort sagt lagt op til et v√¶rre Dharma cirkus - eller Dharma  samsara af den fordrejende slags, som ikke bestyrker meditation, ikke underst√łtter de to slags samling af fortjeneste og visdoms erfaringer, men i stedet vil virke ego forst√¶rkende og selv bekr√¶ftende. Det er i hvert fald faren ved et s√•dant foretagende. N√•r der samles p√• et stort antal mantra’er, er meningen ikke et bestemt antal recitationer, men  utallige  antal.

 Imidlertid har den slags apps en appel til religion, som samler sig om ‘menigheden.’ Hvor folk inspirerer hinanden (og m√•ske konkurrer med hinanden). Det er ikke noget for ensomme yogi’er i deres fjerne retreats. Det er n√¶ppe heller noget for den enkelte, som deltager i Dharma grupper, sk√łnt app’en muligvis vil styrke ‘menigheden’ eller organisationen. Fordi den enkelte ikke opn√•r nogen gavn ved brugen af en s√•dan app  - andet end at risikere ego forst√¶rkende tendenser i sindet og selv bekr√¶ftelse -  kan brugen ikke anbefales. Heller ikke for f√¶llesskabets skyld. Det er simpelthen en d√•rlig ide, men Acer vil sikkert kunne tjene lidt h√•nd√łre, og mange kinesere bliver glade. Mange kinesere f√łler et behov for selv bekr√¶ftelse som buddhister (?).

 App'en indstalleres p√• din smarte telefon og virker ved tr√•dl√łs kommunikation med en s√¶rlig perle p√• din malla, som har indbygget en radio chip. S√• du m√• ogs√• k√łbe den nye malla...

        L√¶s om det her

Klik her for toppen af siden

21. februar 2018.  

Privatliv, Internet og ‘Big Data’

 

Overv√•gnings ‚Äė√łjet‚Äô hos super-computeren ‚ÄėHAL‚Äô i filmen 2001Artiklen blev lidt for lang for en almindelig nyhed. Der er mange detaljer og indviklinger og anbefalinger. M√•ske interesserer emnet dig ikke, men du vil gerne l√¶se de almindelige nyheder. S√• derfor er artiklen nu flyttet til sin egen side p√• netstedet.

    billedet viser overv√•gnings ‘√łjet’ hos
  super-computeren ‘HAL’ i filmen 2001

Klik her for toppen af siden

19. februar 2018.  

Stort program i ‘Drivhuset’ p√• Himmerland

Karma Shedrup Ling byder på kursus, retreats og indvielser over forår og sommer i år
 

Dubsing Rinpotje. Foto fra Drivhusets hjemmeside.

 

Dubsing Rinpotje leder en Nyungne reterat - praksis p√• Avalokitesvara med de 1000 arme  og 11 ansigter - 

Onsdag d. 9. maj kl. 18
til mandag d. 14. maj kl. 13

Nyungne er en s√¶rlig to dages meditatios retreat. Denne type retreat er karakteriseret ved flere typer   sadhana omkring  Avalokitesvara (tib.: Tjenresig), som udf√łres den ene efter den anden. Avalokitesvara har i denne form 1000 arme og 11 ansigter. Ved denne retreat udf√łres ritualet i to omgange. Rinpotje starter med at forklare retreaten.

 Denne type sadhana blev oprindeligt udviklet for at l√¶gfolk kunne leve ligesom munke og nonner i en kort periode.  Sadhana'en blev sidenhen udviddet, s√• den ogs√• kom til at omfatte streng faste og tavshed p√• anden dagen for ritualet. Resultatet er stor friskhed og et rent sind  - bagefter. En s√•dan retreat kan virke ret anstrengende, men hold ud - resultatet er altid godt og man glemmer aldrig, at man var med.
              L√¶s om det her.

Klik her for toppen af siden

________________________________________

 

Dubsing Rinpotje fortsætter den 9. - 14. juli med:

Ng√łndro kursus og Medicin Buddha

Medicin Buddha'en - Sangdje Menla (Baishadjaguru eller Vaidurya). Fotograf ukendt.
 Et kort kursus i Ng√łndro - den forberedende  sadhana til  Mahamudra med 4 discipliner. Kursus indledes med en indvielse til Buddha-aspektet  Vadjrasattva.
 Derp√• giver Dubsing Rinpotje en indvielse til Buddha-aspektet Sangye Menla  (Medicin Buddha’en ) samt forklaringer p√• denne sadhana  (praksis).
Billedet viser Sangdje Menla.

                 Her er datoerne:

Vajrasattva-indvielse og Ng√łndrokursus
Mandag d. 9. juli  til og med  onsdag d. 11. juli.

Sangye Menla-indvielse og kursus
Torsdag d. 12. juli  til og med  l√łrdag d. 14. juli.

        L√¶s om det her.

Klik her for toppen af siden

________________________________________

 

 

Sensommerkursus med Shangpa Rinpoche
3/8 kl. 10   til   8/8 kl. 18

Om Lodjung

Shangpa Rinpotje. Foto fra Drivhusets hjemmeside.

 Lodjung betyder tr√¶ning i forst√•else med hjertet i forbindelse med v√•gent n√¶rv√¶r  - af nogle kaldet ‘mindfulness.’  Lodjung  tr√¶ning er mere end kontemplativ tr√¶ning ved v√•gent n√¶rn√¶r, sanskrit:  smriti. Lodjung er den meget brugte tradition fra Chekawa Rinpotje om udvikling af  Bodhicitta. Shamar Rinpotje lagde stor v√¶gt p√• denne type tr√¶ning, og skrev bogen:  Vejen til Oplysning  - som nu ogs√• er oversat til dansk.  (Den engelske titel er:  The Path to Awakening).

 Shangpa Rinpoche har selv skrevet en bog om lodjung: The Seven Points Of Mind Training - Practical Instructions On The Path To Awekening. Der findes faktisk en hel del b√łger om  lodjung (link til  titlerne i litteratur listen).

        L√¶s om disse kursus her.

Klik her for toppen af siden

19. februar 2018.  

Kursus med Lama Walli ved Flensborg

Lama Walli laver kursus under et retreat format i to dele

5.  -  13.  maj

Lama Walli. Foto fra hendes netsted.

     1. Visdom og medf√łlelse -  start den 5.  maj.

L√łrdag den 5. maj til og med onsdag den 9. maj underviser  Lama Walli i emnet bearbejdning af sine f√łlelser, s√•ledes som emnet bliver forklaret af den 9. Karmapa Wangchuk Dordje i hans bog:  Mahamudra, Ocean of True Meaning. Karmapa’s bog er en grundig indf√łring i  Mahamudra,  b√•de som anskuelse og meditations system. Mahamudra er den forenende anskuelse af  Cittamatra  og  Madhyamaka,  som aktualiseres i en forening af de klassiske  shamatha  -  vipashyana  instruktioner og b√•de  Sutra  og  Tantra.

     2. Lodjung -  start den 9. maj.

Onsdag den 9. maj om aftenen til og med s√łndag den 13. maj p√•begynder Lama Walli transmissionen af  Lodjung. Hun beskriver det s√•ledes:
  'p√• denne dybsindige vej l√¶rer vi at forst√• sindets natur som uden et Selv med hj√¶lp fra v√¶kst af venlig k√¶rlighed  (maitri)  og medf√łlelse  (karuna).’

 Lodjung betyder ‘√łvelse i  forst√•else med hjertet.’ Lodjung er tr√¶ning af v√•gent n√¶rv√¶r  (sanskrit: smriti -  ofte oversat som ‘mindfulness’)  kombineret med tr√¶ning i udvikling af  relativt -  og opdagelse af absolut  Bodhicitta. Lodjung er den meget brugte tradition fra Chekawa Rinpotje om udvikling af  Bodhicitta. Shamar Rinpotje lagde stor v√¶gt p√• denne type tr√¶ning, og skrev bogen:  Vejen til Oplysning  - som nu ogs√• er oversat til dansk.  (Den engelske titel er:  The Path to Awakening).

    For ikke at forstyrre denne retreat form, er spontane bes√łg ikke mulig i kursus tiden.

            L√¶s om det her.

Klik her for toppen af siden

16. februar  2018.  

Så blev det den mandige jord-hunds år

Hund. Fra Reutersmedia..
           M√• dette nye √•r bringe godhed og velsignelse

Klik her for toppen af siden

18. februar  -  opdateret 23. februar 2018.  

Brand i Jokhang Templet i Lhasa by, Tibet

Det er angiveligt et mindre kapel, som er brændt

Branden var ikke påsat

 

Branden ved Jokhang Templet. Fotograf ukendt.

 Jokhang Tempel komplekset i Lhasa by i det centrale Tibet blev ramt af en brand l√łrdag den 17. februar om morgenen. Der er ikke meget info, som de kinesiske myndigheder har ladet slippe ud om begivenheden. Myndighederne har ogs√• v√¶ret hurtige til at fjerne forskellige beskrivelser, billeder og video p√• de sociale medier om branden.
Jokhang Tempel i brand, Lhasa by, Det centrale Tibet. 17  februar 2018.  Reuters media.

 Tilsyneladende er det ikke hovedbygningen, som er br√¶ndt, ligesom den vigtigste Buddha Statue 'Jowo Rinpotje' angiveligt er uskadt. Det kan ikke fastsl√•s, hvor omfattende skaderne er. Der er rapporter om, at det var en annex bygning, som br√¶ndte - og ikke hoved templet, men som det ses p√• billedet var det en alvorlig og omfattende brand.

 Jokhang Templet er omgivet af 'Barkhor’ -  pilgrims ruten i midten af den gamle Lhasa by. Templet er midtpunktet blandt flere templer og klostre, som udg√łr et samlet kompleks af bygninger, g√•rde og smalle str√¶der. Billederne kunne tyde p√•, at branden har h√¶rget de tempel rum, som huser diverse Dharma beskyttere  (Dharmapalas) og ‘verdslige’ beskyttere, s√•som guden Pehar, som angiveligt taler gennem stats oraklet, kaldet Nechung. Hvis det er tilf√¶ldet, er det symbolsk set meget alvorligt.
Jowo Rinpotje statuen i Jokhang templet i Lhasa by, Tibet. Fotograf  ziyi xu (https://www.flickr.com/photos/sakyamuni/4298735053).

                                     Billedet viser ‘Jowo Rinpotje’ statuen i Jokhang templet.
 Hvor om alting er, huser tempel komplekset utroligt mange uvurderlige kunst genstande, b√łger og old gammel arkitektur og bygnings kunst. S√• uanset hvad, der er br√¶ndt, er det givetvis uerstatligt og et stort tab. Jokhang er et s√¶rligt beskyttet omr√•de af UNESCO som en ‘verdensarv’ for hele menneskeheden.

 De kinesiske myndigheder har blot meddelt, at branden er slukket, partisekret√¶ren har bes√łgt stedet og der er ro i omr√•det. Men intet om skadernes omfang. Begivenheden svarer jo til, at Roskilde Domkirke eller Peters Kirken i Rom br√¶ndte ned - og s√• kunne vi ikke f√• noget at vide om skaderne. Desv√¶rre kunne dette tyde p√•, at skaderne er ganske omfattende. Heldigvis er ingen kommet til skade.

 Det er jo netop nu b√•de kinesisk og tibetansk nyt√•r. I den forbindelse anses det b√•de i Kina og i Tibet for meget uhelds varslende med en s√• alvorlig begivenhed. Det m√• anses for √•rsagen til myndighedernes tavshed.
 Jokhang Templet anses blandt tibetanere for det vigtigste Tempel i Tibet, fordi det var det f√łrste, som blev bygget i landet, dengang Kong Rolf Krake regerede i Danmark.

 Kilde:  Reuters.         Se ogs√• denne korte video (Twitter).

Klik her for toppen af siden

Sidste nyt

     Det forlyder den 22. februar, at Jokhang var √•bent for bes√łg i g√•r, men atter lukket i dag. Bagt√¶ppet af silke til statuen var blevet udskiftet i f√łlge tibetanske kilder. S√• muligvis er der skader meget t√¶t p√• Jowo Rinpotje statuen. Det kinesiske nyheds bureau  Xinhua har den 22. februar meddelt, at en forel√łbig unders√łgelse har udelukket, at ildebranden i Jokhang var p√•sat. √Örsagen til ildsv√•den har man tilsyneladende endnu ikke fastsl√•et.

     Kun cirka 50 kvadratmeter af bygnings komplekset er br√¶ndt, siges det. I f√łlge Xinhua er Jokhang Templets hoved bygning ikke blevet skadet, men den forgyldte tag rejsning over Templet var blevet fjernet og beskyttende foranstaltninger var monteret omkring Jowo Rinpotje statuen. Angiveligt for at forhindre sammenstyrtning.

     Ilden var brudt ud i et kammer, som huser ventilations maskiner, meddeles det videre. Maskinerne stammer fra firserne. M√•ske skyldtes branden en elektrisk fejl her.  Alle de mange tusinde kunst skatte er angiveligt i god behold, M√¶rkeligt nok er der intet nyt i √łvrigt. Der m√• jo v√¶re meget mere at fort√¶lle om.
     Xinhua’s informationer er ikke blevet bekr√¶ftet af uafh√¶ngige kilder.  Skaderne er muligvis omfattende.

                            L√¶s her om Karmapa’s reaktion.

Klik her for toppen af siden

21. februar 2018.  

Lyden af tomhed

Eurogruppens formand Mario Centeno ringer med sin tibetanske klokke. Reuters fotograf Yves Herman.

 Gruppen af Euro m√łntfodens lande holdt m√łde under pr√¶sident Mario Centeno's  myndige ringen med en tibetansk klokke (!) ved finansministrenes m√łde i  gruppen den 22. januar i Brusselles.
  (M√•ske skal Euro'en nu styres af principper om k√¶rlighed og medf√łlelse,  visdomsind og alle oplyste principper? Det kunne m√•ske v√¶re et middel  til at f√• flere med i Eurogruppen, som er en underlig og meget sammensat flok. Det er dog n√¶ppe meningen. Han holder klokken i den forkerte  h√•nd  - og han har glemt  vadjra’en, som han burde have holdt i sin  h√łjre h√•nd.)
                     Fotografiet er af Yves Herman for  Reuters.
   L√¶s i ordforklaringen om:  vadjra  og  gantha (klokke).

Klik her for toppen af siden
Klik her, og den næste side åbner
Klik her, og den næste side åbner

Mangler titel-bjælken foroven? Klik her

 L√¶s ogs√•:   De gamle nyheder 2018,  kapitel 1
De gamle nyheder 2018,  kapitel 3

7. februar 2018. 

Kina s√łger at dominere al slags buddhisme i hele verden

det har st√•et p√• siden 1983 i en planlagt og vel gennemf√łrt politik

Chen Luan med Thrangu Rinpoche_271pxBilledet viser Chen Luan fra Taiwan, som var mellemmand for denne politik. Han ses her sammen med Thrangu Rinpotje, som også har nydt godt af denne forbindelse.

L√¶s om denne kinesiske ‘soft power’ i Kinas best√¶belser p√• at kontrollere Buddhismen, b√•de i selve Kina og i hele verden.  Form√•let er angiveligt, at f√• alle kr√¶fter i samfundet til at underst√łtte Kinas kommunistiske parti. Den raffinerede taktik har best√•et i, at f√• buddhisterne p√• Taiwan til at forest√• gennemf√łrelsen i praksis af Kinas bestr√¶belser. Det har tilsl√łret, at det var kommunisterne i Kina, som stod bag, mens taiwaneserne har givet folk et indtryk af, at de arbejdede uafh√¶ngigt af Kina. Ikke mindst fordi den prominente Chen Luan var en tidligere forsvarsminister i Kuomintang regeringen p√• Taiwan.
 Mange har troet, at de taiwanesiske buddhister i deres st√łtte til den ‘alternative’ Karmapa Ogyen Thrinle Dordje ogs√• har st√łttet Dalai Lama  -  og dermed i praksis exil tibetanernes bestr√¶belser p√• at opn√• Tibets selvst√¶ndighed. Mange seri√łse mennesker er p√• denne m√•de blevet f√łrt bag lyset og vil f√łle sig gjort til grin, n√•r sagens sammenh√¶ng g√•r op for dem. Mange Lama’er  - b√•de indenfor og udenfor Tibet -  har ladet sig k√łbe for penge fra Kina.

 Denne artikel fra Svejts, som der er et link til nedenfor, beskriver i dybden, hvorledes den ‘alternative’ Karmapa Ogyen Dordje, Situ Rinpotje og Akong Rinpotje blev hyret og brugt til denne politik:  Magasinet ‘Market.ch’ (Svejts - artiklen er p√• engelsk) .

                   Du kan ogs√• hente artiklen  her som PDF fil.

 Tilogaard har f√łrst for nylig opdaget denne artikel, som taler for sig selv i et meget klart sprog. Vi beklager meget. Artiklen burde have v√¶ret offentliggjort her allerede i 2014, hvor den fremkom i Svejts. 
            L√¶s ogs√• artiklen:  to Karmapa’er
      L√¶s ogs√•:  Who is Chen Luan? (artiklen er p√• engelsk)
L√¶s ogs√• artiklen:  I Kina skal de samle p√• ‘social merit’ fra 2020.

Klik her for toppen af siden

4. februar   -   opdateret den 16. februar 2018.

Sandhedens time nærmer sig

 Ogyen Thrinle Dordje, den 'alternative' Karmapa opholder sig  som bekendt i USA  for tiden. Det blev i efter√•ret 2017 forklaret, at han er der p√• grund af d√•rligt helbred - uden at hans organisation kom ind p√•, hvad han fejlede. Meddelelsen dengang gav det indtryk, Den 'alternative' Karmapa Ogyen Thrinley, oktober 2017. Foto fra hans netsted.at han var alvorligt syg.

Billedet viser den ‘alternative’ Karmapa, Ogyen Thrinle Dordje.

 

(L√¶s her om hvorfor der er en ‘alternativ’ Karmapa)

 Samtidigt gav det anledning til spekulation om, hvorvidt hans helbred var den virkelige √•rsag til hans ophold i USA. Der blev spekuleret i, at han fors√łgte dels at undg√• at skulle m√łde op i retten i Indien og forsvare sig i den efterh√•nden gamle sag  om skatteunddragelse og hemmeligholdte donationer, hvor han som formand for sin egen fond m√• st√• til ansvar for ulovlighederne, som  forgik i 2011.

 En anden grund kunne v√¶re, at de indiske myndigheder hele tiden har lagt begr√¶nsninger p√• hans bev√¶gelser -  selv i lokal omr√•det, hvor han  end ikke m√• bes√łge sin Guru, Situ Rinpotje i Bir, som ikke ligger s√¶rlig langt fra Dharamsala, hvor den 'alternative' Karmapa officielt bor i et  Geluk Kloster.
 Det g√łr han, fordi der ikke findes  Karma Kadjy klostre eller andre institutioner i Dharamsala, og de indiske myndigheder kr√¶ver, at han opholder sig i denne by, fordi det var her han ans√łgte om asyl efter sin flugt fra  Tibet.

Klik her for toppen af sidenMyndighederne i Indien  - is√¶r efterretnings v√¶snerne  - har hele tiden v√¶ret temmelig skeptiske overfor denne flugt, s√• man har konkluderet, at det nok var bedst at holde ham under observation og begr√¶nse hans bev√¶gelser i Indien. Mange er af den opfattelse, at Ogyen Dordje kom til Indien med de kinesiske myndigheders velsignelse, angiveligt for at √łge den kinesiske indflydelse i hele gr√¶nse regionen mellem Indien og Tibet, hvor der bor mange tibetanere, som i √•rhundreder har st√łttet Karma Kadjy traditionen. Denne mistanke er ikke g√•et v√¶k, selv efter de mange √•r, som er g√•et siden Ogyen Dordje kom til Indien.  De indiske efterretnings v√¶sner har i sagens natur ikke v√¶ret s√¶rlig villige til at oplyse, hvilke informationer og kilder, som ligger til grund for deres vedholdende mistanke.
 Der foreg√•r en slags ‘kold krig’ mellem Indien og Kina om gr√¶nsen mellem landene, som ikke er gensidigt anerkendte.

Karma Triyana Dharmachakra Kloster i Woodstock n√¶r New York. Fotograf ukendt.BJP  (et nationalt konservativt parti i Indien)  regeringen i Indien synes ellers villig til at lette disse begr√¶nsninger for Ogyen Dordje’s bev√¶gelser og rejse aktivitet, men retsagen kan han ikke undg√•. Da vi ikke kan f√• at vide, hvad han fejler, begynder  den tanke at presse sig p√•, at han nok i virkeligheden har t√¶nkt sig at blive boende i USA og flytte ind i det store Woodstock center  (se billedet)  i n√¶rheden af New York, som har allieret sig med ham, lige siden   kontroversen om, at der er to Karmapa’er,  begyndte.

 M√•ske foreg√•r der hemmelige forhandlinger med myndighederne i Indien om, at Ogyen Dordje p√• en eller anden m√•de kan slippe for tiltale i sagen om de mange udeklarerede millioner, som blev beslaglagt  af politiet i 2011.
 Problemet er jo, at myndighederne ikke kan kr√¶ve noget s√•dant af retsv√¶snet. Anklagen mod Ogyen Dordje blev faktisk  frafaldet i 2012 p√• grund af et politisk pres p√• anklage myndigheden i Himachal Pradesh delstaten i Indien, som f√łrte sagen i den lokale rets instans, men h√łjesteret besluttede efterf√łlgende, at han som formand for sin fond ikke kunne fral√¶gge sig et objektivt ansvar, s√•  anklagen blev genoprettet i 2016.
 Han kan derfor nu se frem til en eller anden straf, som han kun kan undg√• ved at holde sig v√¶k fra Indien.  Straffe rammen er to √•rs f√¶ngsel. M√•ske kan han slippe med mindre tid i f√¶ngsel eller m√•ske med en b√łde, men han st√•r til en straf. Bliver han d√łmt, vil hans tilh√¶ngere tage det meget ilde op.  Han vil ogs√• s√¶tte sin spirituelle prestige over styr, hvis han bliver d√łmt i en straffesag. Ved at blive v√¶k fra rets lokalet undg√•r han m√•ske nok selve den pinlige situation, men en dom mod ham vil f√• f√łlge virkninger p√• hans omd√łmme.

 P√• den anden side, mener mange indere, at det m√• demonstreres helt klart for offentligheden, at diverse Guru’er ikke er h√¶vet over loven. Der er ogs√• en bev√¶gelse i Indien mod den omfattende korruption, som flere tibetanske organisationer har benyttet flittigt for simpelthen at kunne fungere i et land, hvor de ikke m√• eje fast ejendom. Der er ganske enkelt modsat rettede tendenser i Indien, hvor mange er glade for, at man med lidt penge kan f√• tingene gennemf√łrt uden besv√¶r. Der er tilsvarende mange mennesker, som er tr√¶tte af, at retf√¶rdighed og lighed for loven kan omg√•s, hvis man har penge nok til at ‘sm√łre’ systemet, og som derfor insisterer p√•, at al denne korruption m√• stoppe, og politikernes indflydelse p√• rettergangen fjernes.
 Disse progressive kr√¶fter i Indien √łnsker ogs√•, at exil-tibetanerne f√•r indisk statsborgerskab, hvilket hidtil ikke har v√¶ret muligt. F√•r de stasborgerskab kan de naturligvis godt eje jord og ejendom.

Klik her for toppen af sidenOm Ogyen Thrinle Dordje blot er offer for disse politiske forhold i b√•de Kina, Indien og Tibet, eller om han er en aktiv deltager i et kynisk spil om magt og indflydelse i Himalaya regionen er p√• ingen m√•de afklaret. At han blev udn√¶vnt til at v√¶re en Karmapa, uden at han selv kunne deltage i den beslutning, g√łr ham naturligvis til et offer  (l√¶s om det nedenfor). Alt, hvad der efterf√łlgende er sket, er han s√•ledes i en vis forstand ogs√• et offer for. Det udelukker dog ikke, at han er aktiv deltager i et spil, hvor han ganske enkelt s√łger et liv og en karriere og m√•ske ogs√• at g√łre en positiv forskel i verden  - ligesom s√• mange andre mennesker vil leve deres liv under de nu en gang givne √•rsager og betingelser.
 Hvad, der er op og ned i alt dette, vil forh√•bentlig vise sig inden alt for l√¶nge. I mellemtiden tager  Tulku traditionen ubodelig skade. Det er m√•ske meget godt, for der er alt for mange politiske udn√¶vnelser blandt Tulku’erne. Traditionen er middelalderlig og n√¶ppe gangbar i disse moderne tider, men tibetanerne vil alligevel h√¶ge om traditionen, fordi den nu engang er s√• veletableret og faktisk har eksisteret i n√¶sten 900 √•r.

 N√•, hvor om alting er, s√• bliver denne tanke om, at Ogyen Thrinle Dordje nok i virkeligheden blot var blevet fork√łlet sidste √•r i USA, og s√łger asyl hos Donald Trumps immigrant fjendtlige regering, sandsynligvis snart afklaret.

 F√łrst meddelte den 'alternative' Karmapa's organisation nemlig, at deres M√łnlam ceremoni i  Bodhgaya blev udsat fra den 26. december 2017 til den 22 februar i √•r. Man angav forskellige grunde til uds√¶ttelsen. Herved  fik man s√• ogs√• udsat en offentlig afklaring af, om han har t√¶nkt sig at blive boende i USA eller ej. Nu er der kun kort tid til, at ceremonierne skal begynde i Bodhgaya. Det bliver interessant at f√• afklaret, hvad han har t√¶nkt sig. M√•ske kommer han slet ikke til Indien. Der er vedholdende rygter i Hong Kong, Kina, om  -  at han vil v√¶re amerikaner og vil blive v√¶k.
 Ogyen Dordje har bedt Gyaltsab Rinpotje om at pr√¶sidere, som det hedder, over den ‘alternative’ Kadjy M√łnlam ceremoni i √•r, s√• alt er forberedt til, at Ogyen Dordje ikke selv deltager.

 Ogyen Dordje’s helbred er tilsyneladende ganske udm√¶rket i √•r. Han har allerede givet to indvielser i New York omr√•det og gennemf√łrt et kursus i begyndelsen af februar. Tilsyneladende trives han i USA.

Rumtek Kloster. Fotograf ukendt.Hvis den 'alternative' Karmapa Ogyen Thrinle Dordje sl√•r sig ned i USA permanent, f√•r han n√¶ppe nogen sinde sat sin fod  i  Rumtek Kloster (se billedeti Sikkim, hvor den 16. Karmapa Rangdjung Rigp√¶ Dordje etablerede sig efter sin flugt ud af  Tibet i 1959.
      S√• Rumtek Kloster er ogs√• p√• spil.

Klik her for toppen af sidenI 1993 overtog Situ Rinpotje's tilh√¶ngere Rumtek Kloster med vold, magt og uret, sk√łnt med st√łtte fra den korrupte regering i Sikkim, som beskyttede overtagelsen med brug af det lokale politi. Det har hidtil ikke v√¶ret muligt  at bringe en retsag til sin afslutning  om denne ugerning og uberrettigede overtagelse af Rumtek, sk√łnt sagen blev rejst ved domstolene allerede i 1997, efter den korrupte premierminister Bhandari og hans regering i Sikkim var blevet afsat. (Bhandari m√•tte efterf√łlgende forlade Sikkim og slog sig ned i Darjeeling, hvor han var bagmanden for ‘Ghorkaland’ bev√¶gelsen, som s√łger en ny delstat for nepaleserne i omr√•det. Han d√łde 77 √•r gammel i juli 2017. Den nuv√¶rende pr√¶sident af Nepal hedder ogs√• Bhandari, men de to har ingen forbindelse.)

 Alle disse begivenheder har bragt en masse mennekser et voldsomt ubehag, anstiftet mistro og konspirations teorier i hele Karma Kadjy traditionen og ogs√• hos andre buddhister. Mange har s√łgt v√¶k fra Karma Kadjy til andre Dharma traditioner. Nogle har helt opgivet al slags buddhisme. Det kunne jo virke som om, at hele  Tulku traditionen  er syg og utrov√¶rdig.
 Denne fornemmelse blev  forst√¶rket i 2016, da den ene af de  to Jamgon Kongtrul Tulku’er stod af r√¶set, aflagde sine munke l√łfter, tog afstand fra sin egen organisation, flyttede v√¶k og forsvandt fra offentligheden. Han erkl√¶rede p√• Facebook, at han ikke f√łlte, at han var en inkarnation af den forrige Jamgon Rinpotje. I √łvrigt var han meget utilfreds med sin egen organisation  (Jamgon Kongtrul Lhabrang), som han angiveligt ikke havde nogen kontrol over. Det var den Tulku, som den ‘alternative’ Karmapa Ogyen Thrinle Dordje havde udpeget. Nu er der s√• kun den Jamgon Kongtrul Rinpotje  (Karma Mingyur Dragpa Senge) tilbage, som ‘vores klassiske’  Karmapa Thrinle Thaye Dordje har udn√¶vnt.

Klik her for toppen af sidenKarmapa Thrinle Thaye Dordje har i mods√¶tning til Ogyen Thrinle udn√¶vnt sig selv, da han var blot en lille dreng i Lhasa by i Tibet. Ogyen Thrinle har ved flere lejligheder selv p√•peget, at det var Situ Rinpoche og hans allierede, som b√•de fandt ham  (Ogyen Thrinle Dordje)  og udn√¶vnte ham til at v√¶re den 17. Karmapa. “Jeg  havde ikke noget valg,” har han sagt,  “jeg var under pres.” 
        ("I was only seven years old when I was recognised as the Karmapa.  I did not have the ability to choose. I was caught between a rock and a hard place. And when I had the ability to choose, it was too late," he said. Citat fra:  Zee News, IndiaSe ogs√• video’en fra  en TED konference, hvor han taler om sin udn√¶vnelse, som kun en dreng uden ide om sit tidligere liv kan opfatte det.L√¶s den tidligere omtale her  (2012).

Den anden Karmapa, Karma Pakshi. Udsnit af maleri af Rinzin Lhadipa. Fotograf ukendt.Lige siden den anden Karmapa Karma Pakshi  (se billedet), har Karmapa’erne ellers erkl√¶ret og udn√¶vnt sig selv allerede som sm√• b√łrn. Hvis Ogyen Thrinle Dordje virkelig er en inkarnation af den 16. Karmapa, er han den f√łrste Karmapa, som IKKE har erkl√¶ret og udn√¶vnt sig selv. Det har netop v√¶ret kendetegnet p√• en Karmapa Tulku, at de udn√¶vnte altid sig selv. Det er Ogyen Thrinle Dordje naturligvis godt klar over, s√• det er da p√•faldende, at han flere gange har udtalt, hvorledes han blev udpeget som Karmapa, uden at nogen spurgte ham om hans egen mening om det. Han var 7 √•r gammel, da de fandt ham, s√• han kunne nemt udtale sig. Det var som bekendt Akong Tulku, som fandt ham, og han s√• absolut ingen grund til at sp√łrge Ogyen Thrinle om det. Han havde jo allerede en aftale med de kinesiske myndigheder om, hvem som skulle v√¶re den nye Karmapa.

 Det eneste, som alle kan blive enige om, er, at det er noget v√¶rre rod. Sandsynligvis er disse begivenheder begyndelsen til enden for Tulku traditionen generelt.

 Karmapa Thrinle Thaye Dordje har skabt respekt og tiltro omkring sig, dels ved at v√¶re den ‘klassiske’ Karmapa, som helt traditionelt har udpeget sig selv, dels ved sin indsigt, udstr√•ling og rolige karakter.

      L√¶s om det her  (The Hong Kong Institute Religion Blog)

Læs også den tidligere rapport.

(den 16. februar 2018.)  

Sidste nyt

 S√• blev det tibetansk nyt√•r den 16. fabruar, og stadig ikke noget nyt om hvorvidt Ogyen Dordje forbliver i USA. Traditionen tro har han sendt nyt√•rs hilsner til sine tilh√¶ngere.  Den ene af disse hilsner er  speciel i √•r.
 Her forklarer han:
  "Tilf√¶ldigvis fejrer jeg i √•r Losar  [tibetansk nyt√•r]  i Amerika, men mit hjerte og sind er altid hos det tibetanske folk, og jeg h√•ber, at jeg snart vil blive i stand til at m√łde mine for√¶ldre igen og m√łdes med tibetanere i Tibet."   [Ogyen Dordje’s far, mor og s√łster opholder sig fortsat i Kina, som de n√¶ppe f√•r lov til at forlade.]

 Det er ikke til at sige, hvad man skal l√¶gge i denne udtalelse. M√•ske har den 'alternative' Karmapa ikke kun hemmelige forhandlinger med de indiske myndigheder. Denne udtalelse tyder un√¶gtelig p√•, at han ogs√• snakker med sine gamle parti kammerater i Kina om en snarlig genkomst til  Tsurphu Kloster og det store moderland. Men muligvis er det blot et fromt √łnske. Den kinesiske regering har ikke t√¶nkt sig at dele magten med  andre. L√¶s om det her.

 

*****

 

Den 'alternative' Karmapa Ogyen Thrinley Dordje med solbriller, oktober 2017.den 11. marts

Postskript: 

 Den 26. februar kom og gik i Bodhgaya uden Ogyen Dordje’s deltagelse. Han kommunikerede med forsamlingen via et video link i stedet. Der er stadig ingen officielle meddelelser om hans status som amerikaner. M√•ske er det slet ikke s√• nemt at f√• opholds tilladelse, sk√łnt det burde ikke v√¶re noget alvorligt problem. Det bliver nok vanskeligere, at forklare hvorfor han hellere vil bo i USA, uden at n√¶vne retssagen i Indien om skatte unddragelse og sorte penge.  Selvom Ogyen Dordje’s helbred tydeligvis ikke var nogen forhindring for hans deltagelse ved ceremonierne i Bodhgaya, og selvom han tydeligt har udtrykt et √łnske om at deltage, tja, s√• kom der ikke nogen officiel forklaring p√• hans frav√¶r. Der er s√•dan set ikke noget, som holder p√• ham i USA. S√• forklaringen m√• v√¶re, at han ikke er tryg ved at opholde sig i Indien.

 Man f√•r indtryk af, at der foreg√•r en hel del, som offentligheden ikke har nogen indsigt i. Det fremg√•r af, at der ikke foreligger nogen som helst information om, hvad Ogyen Dordje vil foretage sig i den n√¶rmeste fremtid. Eller i resten af √•ret.
 

En særlig video

 Den 'alternative' Karmapa Ogyen Thrinle Dordje har i en video under M√łnlam’men, som blev ‘streamet’ til Bodhgaya og i √łvrigt findes p√• You Tube, kommenteret vidt og bredt om, at han har f√łlt sig nedtrykt, samt hvorfor han f√łler sig nedtrykt. Han gentog, at han opholdt sig i USA p√• grund af et helbreds problem, uden at komme ind p√•, hvori problemet bestod.  Jeg forst√•r ikke, hvorfor vi ikke f√•r at vide, hvilken sygdom han angiveligt lider af.
 Han gentog ogs√•, at han er blevet udn√¶vnt til at udfylde rollen som en Karmapa, sk√łnt han opfatter sig selv som et almindeligt menneske. Han har tydeligvis ingen erindring om, hvem han m√•tte have v√¶ret i sit tidligere liv. Han lader til at g√• ud fra, at alle Tulku’er har det p√• samme m√•de. 
 Det m√• anses for at grunden til, at han ikke forlader sin post og blot lever et almindeligt liv uden at skulle leve op til at skulle v√¶re en reinkarnation af den 16. Karmapa, n√•r han nu ikke f√łler sig som en s√•dan, og det hele i √łvrigt er m√łg besv√¶rligt og giver ham stress.  (Det var ellers den l√łsning, som  hans egen udn√¶vnelse af Jamgon Rinpotje’s genf√łdsel  valgte i 2016.)

 Ogyen Dordje omtalte ogs√•  Shamar Rinpotje i positive vendinger i sin video. Imidlertid fremkom han ikke med nogen egentlig l√łsning p√• splittelsen i  Karma Kadjy traditionen. Som det f√łrste m√• han jo anerkende den 17. Karmapa Thrinle Thaye Dordje som en lige s√• ‘√¶gte’ udn√¶vnelse som hans egen. Der er bare et problem her. Karmapa Thrinle Thaye Dordje udn√¶vnte jo sig selv som et ganske lille barn. Shamar Rinpotje har blot  anerkendt  Karmapa Thrinle Thaye Dordje. Hvis Ogyen Dordje anerkender Thrinle Thaye Dordje, anerkender han ogs√•, at Karmapa Thaye Dordje er af en anden og h√łjere kategori end ham selv. Det vil g√łre Ogyen Dordje til en ‘anden klasses’ Karmapa. Derfor synes en egentlig l√łsning at v√¶re langt borte, og det store rod f√•r lov til at forts√¶tte.

 Ligeledes udtrykte Ogyen Dordje i videoen sin overbevisning, at han ikke vil egne sig som politisk leder af exil tibetanerne.  Han kom ikke ind p√• retssagen mod ham og hans fond, og han udtalte sig ikke om sine fremtids planer.16 Karmapa Rangdjung Rigp√¶ Dordje. Foto af tangkha fra Dhagpo.

 Billedet viser et maleri af den 16. Karmapa Rangdjung Rigp√¶ Dordje.

Denne video har kastet mange af hans tilh√¶ngere ud i tvivl og mistro. De var blevet vant til hans organisations fremstilling af ham som en ‘klassisk’ Karmapa, der blev f√łdt under dobbelt sole, regnbuer og andre undere. Hans organisation har ogs√• st√¶digt p√•st√•et, at han har udn√¶vnt sig selv som barn, sk√łnt han igen og igen har modsagt dette. Det er f√łrst ved at g√• op for hans mange tilh√¶ngere og resten af det exil tibetanske kultur kompleks, hvad Ogyen Dordje faktisk mener om sig selv og sin rolle som ‘ikke-klassisk’ Karmapa. N√•r Ogyen Dordje nu alts√• ikke er ‘klassisk’  - s√• f√łlger n√¶sten naturligt, at man m√•tte kunne tro, at selv Dalai Lama, Situ Rinpotje, Gyaltsab Rinpotje og alle de andre af hans st√łtter  - heller ikke er ‘√¶gte’ genf√łdsler af deres angivelige forg√¶ngere.

 Her kan man dog godt bremse lidt op i logikken. Det hele er faktisk lidt mere indviklet end som s√•. Der hersker naturligvis nogen tvivl om, hvorvidt Dalai Lama er en √¶gte genf√łdsel af den 13. Dalai Lama. Fordi den 13. Dalai Lama’s regent, som skulle finde den 14. inkarnation, selv var depraveret, biseksuel  (sk√łnt officielt munk med c√łlibat l√łfte)  og magtglad. Regenten, den forrige Reting Rinpotje, blev sidenhen af gode og beviselige grunde arresteret og anklaget for opr√łr og attantat fors√łg p√• den nye regent. Derp√• blev Reting Rinpotje myrdet i Potala’s f√¶ngsel. Det skete for over 70 √•r siden  (i f√łlge bogen: A History of Modern Tibet, 1931 - 1951). Selv om han var en k√¶mpe skandale, var de fleste tibetanere dog overbevist om, at hans udn√¶vnelse af den 14. Dalai Lama var rigtig nok, fordi den baserede sig p√• en vision  - angiveligt. Der har v√¶ret usikkerhed omkring Dalai Lamas inkarnationer lige siden den 6. Dalai Lama blev myrdet i begyndelsen af 17 hundrede tallet.

 Tilsvarende tvivl var der dog ikke om den 16. Karmapa, selvom der var en skandale omkring en magtfuld politiker, Lungshar’s s√łn, som f√łrst blev udn√¶vnt som den 16. Karmapa p√• trods af den 15. Karmapa’s Lhabrang’s protester. Imidlertid d√łde den lille politikers√łn meget hurtigt efter sin ankomst til Tsurphu Kloster. Han faldt over kanten p√• det flade tag af sin bolig i Karmapaernes hoved kloster. De fleste tog dette som et tegn p√•, at Karma Kadjy’s beskyttere havde grebet ind. Rangdjung Rigp√¶ Dordje blev herefter udn√¶vnt uden politisk indblanding fra den tibetanske regerings side.  Rangdjung Rigp√¶ Dordje havde faktisk, som det er s√¶dvanen, udn√¶vnt sig selv, og var blevet anerkendt af den forrige Situ Rinpotje, som dengang boede i kongeriget Derge i  Kham, som dengang var under Kinas kontrol og udenfor Lhasa regeringens r√¶kkevidde.

 Det korte og lange i den historie er, at den 16. Karmapa Rangdjung Rigp√¶ Dordje uden tvivl udn√¶vnte b√•de Shamar -, Situ -, Gyaltsab - og Jamgong Kongtrul Rinpotje’erne. De m√• derfor alle anses for at v√¶re √¶gte nok, for s√• vidt at den 16. Karmapa ogs√• var √¶gte. Vurderet p√• hans liv, synes han √¶gte og temmelig imponerende faktisk, en af de helt stor inkarnationer af Karmapa, ligesom den f√łrste og den anden.

 Det er meget forst√•eligt, at Ogyen Dordje f√łler sig nedtrykt. Det er p√• en m√•de ogs√• forst√•eligt, hvorfor han ikke bare forlader sit embede som institutionen Karmapa. Han er nu over 30 √•r gammel. Det er lidt sent at s√łge en ny karriere. Det vil ogs√• kaste hele Situpa fl√łjen af Karma Kadjy ud i en dyb og meget alvorlig krise, sk√łnt det er mere eller mindre allerede sket. Ogs√• Dalai Lama vil f√• skade, hvis Ogyen Dordje ikke vil mere.  P√• den anden side lider hele Tulku traditionen mere og mere skade jo l√¶ngere han t√łver med at holde op. S√• Ogyen Dordje er tilsyneladende altid ‘between a rock and a hard place,’ som han selv siger.
 Min egen beskedne personlige mening er, at Ogyen Dordje er  n√łdt til at forlade sin stilling og hans allierede er  n√łdt  til at lide under konsekvenserne af det. Der er brug for en ordentlig detox...

            Se videoen her.   Hent en udskrift af Ogyen Dordje’s tale her.

Klik her for toppen af siden

23. februar 2018.  

Lama Norlha er d√łd

Lama Norlha. Fotograf ukendt.

 

Lama Norlha, som grundlagde og styrede Kagyu Thubten Tj√łling Kloster ved Wappingers Falls i staten New York, USA, er d√łd den 19. februar i en alder af 79 √•r. Han blev fyret fra sin stilling som leder af klosteret  sidste √•r, efter han var blevet skandaliseret af sine promisku√łse forhold til mange af sine kvindelige elever gennem hele sin karriere som Lama i USA.
            Billedet viser Lama Norlha.
Det blev til sidst for meget for alle, så han blev sat fra bestillingen sidste år.

 Lama Norlha blev f√łdt i  Kham i 1938. Da han var blot 5 √•r gammel blev han optaget p√• Korche Kloster. 21 √•r gammel havde han allerede gennemf√łrt to gange tre √•rs retreats. Da de kinesiske kommunister slog h√•rdt ned p√• alle i 1959, undslap han til fods til Indien, hvor han blev elev af den dav√¶rende  Kalu Rinpotje.
Lama Norlha flyttede til New York i 1976 og underviste i buddhistisk anskuelse og meditation. I 1978 blev han leder af Kagyu Thubten Tj√łling og overordnet leder af alle Kalu Rinpotje's centre i det √łstlige USA. Hans l√¶rer gerning blev til sidst helt overskygget af hans sex skandale.
 L√¶s om d√łdsfaldet her  (Lions Roar, USA).   L√¶s ogs√• om sex skandalen.

Klik her for toppen af siden

24. februar 2018.  

Endnu en bombemand anholdt

i forbindelse med Bodhgaya terror forskrækkelsen i januar

Forbuds skilt: spr√¶ngstof  forbudt. Den mist√¶nkte bombemand hedder Nur Alam Momin og er 24 √•r gammel. Han var blevet angivet af sine 3 med sammensvorne, da de  tidligere blev arresteret af Kolkata's politi. Alam var rejst til Hyderabad i Sydindien sammen med 5 andre i november sidste √•r, hvor de opholdt sig i 15 dage og deltog i et m√łde med terror organisationen JMB  (en terror organisation i Bangladesh), hvor bomberne i Bodhgaya blev planlagt.
 Dette blev meddelt af kriminal assistent Murlidhar Sharma fra Kolkata politiets s√¶rlige 'task force.'
 Der kommer formodentlig flere anholdelser i denne sag. JMB organisationen arrangerede bomberne i Bodhgaya for at skr√¶mme folk og g√łre opm√¶rksom p√• overgrebene p√• muslimer i Burma og  Rohingya folkets tr√¶ngsler, har bombem√¶ndene fortalt til politiet.

                                                            Kilde:  Tibet Journal.

Klik her for toppen af siden

Her går stregen og slutter siden ...
        Klik her for indholdsliste, sitemap    © tilogaard   -   Tilogaard registrer ikke noget om din f√¶rden p√• netstedet. Ingen tracking - ingen cookies - ingenting.  Tilogaards sikring af dit privatliv er enkel: kun dine emails og breveLama Tendar Olaf H√łyer CV
                                               bliver gemt.  Tilogaards internet udbyder - www.i123.dk - samler kun statistisk information om antallet af 'hits,' som Tilogaards netsted modtager.

                                               S√łger du bestemte emner, kan du indtaste dine s√łge ord i din brawsers s√łgefelt,    efterfulgt af:  site:tilogaard.dk-   f. eks.: karma site:tilogaard.dk