Arkiv 

regnbue linje
Dharmahjulet - logo for Tilogaard Meditationskole - klik her for befirelse og oplysning

Forsiden

sitemap

Tendar

Lama Tendar Olaf Høyer
  Redaktør  af denne side,
  Tendar Olaf Høyer  er en
  dansk  Lama  fra Karma
  Kadjy traditionen  siden
  1994,  hvis ekspertise er
  klassisk   meditation  og
  buddhistisk anskuelse.
 

De gamle nyheder

2025 – 2


de gamle nyheder fra 2025 er her stadig:  fra maj – august.

Læs på dette link om redaktionen af nyhederne

 

Indhold
 


Lama Tendar Olaf Høyer har brug for hjælp – læs artiklen til højre

Karmapa blev 42 år gammel  (maj)

Stor fortidig ofring til Buddha søgtes solgt på auktion (maj)

Atomkraft – nej tak – igen og igen!  (maj)

Jigme Rinpotje 50 år i Dhagpo  (maj)

Tjødji Nyima Rinpotje på Gomde  (maj)

 

    Juni
 

Mink avl forbydes i hele EU  (juni)

Jamgon Kongtrul Rinpotje hos Dhagpo Möhra i Tyskland  (juni)

 

    Juli
 

Dalai Lama blev 90 år gammel  (juli)

Historisk dom om fuldt ordinerede nonner fra Sri Lanka's Højesteret  (juli)

Brudte løfter, løgn og afpresning  (juli)

 

Den tibetanske pige  (juli)

Karmapa på uofficielt besøg i Tyskland  (juli)

Piprahwa juvelerne vender hjem til Indien  (juli)

    August
 

Den afsatte abbed for Shaolin Kloster sat i fængsel  (august)

Aktiv dødshjælp i Canada er en skandale  (august)

Tulku Dakpa Rinpotje indvier stor stupa i Finland  (august)


Klik her for toppen af siden

6. maj, opdateret 8. maj 2025.  

Karmapa blev 42 år gammel

 
Den 17. Karmapa Thaye Dordje i Kalimpong 2025; fotograf Tokpa Khorlo.

 
  Den 17. Karmapa Thaye Dordje  blev 42 år gammel den 6. maj. Det er en moden alder for en glad mand med gang i den. Må han længe leve!
  Karmapa var i Kalimpong i Indien, men forventes at besøge Europa til sommer. Der er dog ingen datoer eller lokaliteter for hans besøg annonceret endnu.
 

Klik her for toppen af siden

6. maj, opdateret 9. maj 2025.  

Stor fortidig ofring til Buddha
søgtes solgt på auktion

De såkaldte 'Piprahwa' ædelsten blev sat til
salg  hos Sotheby Auktionshus  i Hongkong

Sidste  nyt  8.  maj:  auktionen   blev   aflyst
mens  der  forhandles

 
De såkaldte 'Piprahwa' ædelsten; ukendt fotograf.
 
 
 
Den indiske
regering har
anlagt sag mod
Sotheby
Auktionshus i
Hongkong for at
stoppe salget af de såkaldte 'Piprahwa' ædelsten (se billedet med nogle af de antikke ædelsten). Den indiske unions regering mener, at Sotheby Auktionshus og Chris Peppé, en angivelig 'arving' til juvelerne, bryder både indisk og international lov ved at tilbyde ædelstene til salg. Ædelstene stammer fra en  stupa, som blev opført på kejser  Ashoka's  tid godt 200 år FVT på Ganges sletten i det nordlige Indien, i dag ved landsbyen Piprahwa i delstaten Uttar Pradesh. Her var de anbragt sammen med diverse relikvier, bestående af ben og aske fra  Buddha Samyamuni. Indhold af sådanne stupa'er burde helt naturligt være beskyttet fortidsarv. Denne stupa blev dengang udgravet af William Claxton Peppé, som ejede jorden omkring stupa'en, i 1898. Det kan man jo også mene var en forbrydelse mod et helligt fortids minde.
 

  Det daværende britiske kolonistyre i Indien forærede relikvierne til Thailands konge og gav de fleste ædelsten, som var sammen med relikvierne som ofringer, til museet i Kolkata, hvor de stadigvæk befinder sig. William Peppé fik lov til at beholde 20% af skatten; muligvis fordi han havde haft udgifter til udgravningen, hvem ved?
 

  Den nuværende indiske regering mener, at der var tale om simpelt tyveri, slet og ret. Derfor kræver de skatten leveret tilbage til Indien. Både buddhistiske ledere i verden og mange akademikkere har protesteret højlydt mod at skatten sælges på auktion. Auktionen er planlagt til den 7. maj i år, med mindre auktionshuset vælger at udsætte eller aflyse begivenheden. Eller måske vil en domstol i Hongkong gribe ind. Denne antikke skat er mange millioner kroner værd, men har naturligvis først og fremmest affektionsværdi som en ofring af Kejser Ashoka til Buddha.
 

 

Auktionen blev aflyst i sidste øjeblik                         9. maj  

  Sotheby Auktionshus udsatte auktionen den 8. maj, angiveligt for at de involverede parter kan udrede deres krav og ønsker. Der forlyder ikke noget fra Hongkongs myndigheder om, hvordan de forstår situationen, eller om myndighederne vil gribe ind og for eksempel beslaglægge skatten, indtil sagen er udreddet.
 

  Havde det været danefæ og sagen foregået i Danmark, ville ædelstenene være havnet på museum og en eventuel erstatning udbetalt til finderen. Forudsat at skatten var fundet begravet i jorden. Men hvis nogen for 100 år siden var brudt ind i en kirke og fjernet altertavlen, ville 'finderen' jo ikke få erstatning, men en fængsels dom. I denne sag stod der en oldgammel stupa og en imperialistisk engelsk godsejer brød ind i den og fjernede alt af værdi. Det kan vel ikke give ret til erstatning eller nogen form for hæder. Den indiske regering har god grund til sin forargelse. Forhåbentlig kommer skatten tilbage til Indien. Vi må også håbe, at stupa'er overalt i verden får lov at stå i fred og vil blive beskyttet af myndighederne.
 

Læs om det her  (The Guardian).

Læs om aflysningen den 8 maj på dette link  (The Guardian).

Klik her for toppen af siden

23. maj 2025.  


Jigme Rinpotje 50 år i Dhagpo


JIgme Rinpotje, fotograf ukendt.
 

  I maj måned 1975 kom den 16.  Karmapa  sammen med sin nevø Jigme Rinpotje til  Dhagpo Kagyu Ling  i Dordogne i Sydfrankrig. Et stort land område var doneret til Karmapa til at opbygge buddhistiske institutioner. Det er flere hundrede hektarer skov og mark, men med blot en lille bondegård som de eneste bygninger. Disse bygninger var desuden i slemt forfald. Karmapa efterlod Jigme Rinpotje her som sin repræsentant og overlod det til ham at sørge for stedets udvikling. Det har han så sandelig også gjort sammen med en stor gruppe især franske frivillige på stedet. Så man kan næsten ikke genkende stedet i dag. Jigme Rinpotje har også stået for mange af de daglige  pudja'er  og gennemført et årelangt undervisnings program. Det blev altsammen fejret i Dhagpo den 3. maj.
 

  Jigme Rinpotje er  den 14. Shamar Rinpotje's  storebror og den 16. Karmapa var hans onkel. Så han er den sidste store  Lama  fra Athub familien, som kom fra  Kham, men oprindeligt var landflygtige fyrster fra Mongoliet. Jigme Rinpotje er i dag  den 17. Karmapa's  manager, så han tager sig ikke blot af Dhagpo i Frankrig.
 

Læs om det her  (Dhagpo Kagyu Ling, Frankrig).


Klik her for toppen af siden

11. juni, opdateret den 15. juni 2025.  


Jamgon Kongtrul Rinpotje
hos Dhagpo Möhra i Tyskland

4. Jamgon Kongtrul RinpotjeKarma Mingyur Dragpa Senge Thinle Kunkhyab Pal Sangpo; fotograf ukendt.

8. til og med 10. august 2025
 

  Jamgon Rinpotje  vil give en indvielse til – og forklare – Karma Pakshi  Guruyoga. Karma Pakshi var den anden  Karmapa, som levede i 12 hundrede tallet, hvor han blandt andre var  Lama  for Kublai Khan. På en måde var han den første Karmapa i og med, at han var den første som blev kendt med den titel. Da han var blevet genkendt som en inkarnation (Tulku) af Dysum Khyenpa, blev Karmapa titlen tillagt også hans forrige liv – som altså den første, skønt Dysum Khyenpa aldrig var blevet kaldt for Karmapa. Karmapa betyder ganske enkelt 'manden fra Karma', som er et kloster i  Kham, som hedder Karma Gompa; også kendt som Karma Gøn. Pakshi betyder en estimeret lærer på mongolsk, så navnet var altså 'den højtagtede lærer fra Karma Kloster'. Karma Pakshi var ikke kun den første Tulku i Karmapa arvefølge linjen; han var den første Tulku overhovedet i verdenshistorien.
 

  Man havde naturligvis også set  genfødsler  af berømtheder før i Indien, som var blevet genkendt af andre mestre eller som selv kunne huske tidligere liv. Det særlige ved Karmapa'erne og lignende Tulku'er er, at de opbyggede institutioner, kaldet  lhabrang, omkring Tulku'en, som jo ikke sådan gik hen og døde; i stedet var disse institutioner så straks klar til at tage sig af Tulku'ens genfødsel, når den var fastslået. Det var aldrig set før i buddhismens historie.
 

Den 3. Karmapa Rangdjung Dordje; ukendt kunstner og fotograf.Det var dog ikke Karma Pakshi, som lavede den første lhabrang; det blev først sat i system af den 3. Karmapa Rang-djung Dordje (se billedet). En af Rangdjung Dor-dje's elever var den allerførste  Shamarpa, som således blev den anden Tulku arve-følge linje i Tibet. Herefter opstod de mange andre arvefølgelinjer i alle de tibetanske traditioner, så der i vore dage er omkring 5000 Tulku linjer. Disse Tulku arvefølge linjer giver arbejde og legitimitet til de ligeledes 5000 lhabrang'er, hvilket er med til at  mistænkeliggøre hele Tulku systemets ægthed. Det er bare alt for nemt at udnævne en 'bekvemmeligheds' Tulku, når man ikke kan finde den ægte genfødsel – eller hvis der er politiske eller andre korrupte grunde til at udnævne en bestemt kandidat, som ikke er den ægte inkarnation men besidder andre fordele for institutionen.
 

  Den slags politisk manipulation af godtroende mennesker kunne muligvis forsvares i Middelalderens giftige politiske miljø med kejsere, konger og prinser, som uden nogen moral kunne finde på at slå folk ihjel uden lovlig grund eller uden videre at overtage folks ejendom, rettigheder og rigdom ved simpelt røveri eller som krigsbytte. For at bevare klostrene og styrke dem, kunne det jo gavne at udnævne en mogolsk prins og lignende, alt efter hvordan de politiske vinde måtte blæse.
 

  Det er en helt anden historie i dag med et videns baseret samfund, demokrati og offentligt tjek på – og indsigt i – magtens institutioner. Her halter Tulku traditionen frygteligt bagefter. Det er bestemt ikke et spørgsmål om tro og tillid. Det er et spørgsmål om åbenhed og gennemsigtighed i de buddhistiske institutioner, som må anses for et rimeligt krav i vore dage; i hvert fald her i Europa. Kun ganske få af Tulku traditionerne kan anses for ægte.
 

Den første Karmapa Dysum Khyenpa, statue fra Rumtek Kloster i Sikkim.Dette gør sig efter min informerede mening gældende for i hvert fald den 17. Karmapa  Thaye Dordje, Shamarpa og Jamgon Kongtrul Rinpotje. Der er dog mange mo-derne mennesker, som ikke føler sig overbevist om dette. Det er faktisk ret almin-deligt, at folk tager  Buddha-dharma  til sig, men lægger af-stand til ideen om ægte Tulku'er. Det er bestemt en særdeles gyldig holdning at ind-tage under de givne omstændigheder.  (Billedet viser Dysum Khyenpa.)  De fleste tibetanere i Asien er jo nærmest reaktionære i deres gammeldags holdning til Tulku systemet. Der kan for nogle være problemer omkring  Tantra  forpligtelser (læs om denne problematik på dette link:  samaya – forbindelse). Men for langt de fleste er sådanne problemer illusoriske, i og med at de slet ikke dyrker Tantra eller har modtaget egentlig 'sind-til-sind' transmission (darshan).
 

  Derfor bør du nok være lidt varsom med, hvem du laver Guruyoga på; eller måske rettere hvorfor du burde lave Guruyoga i det hele taget. Er du ikke deltager i de dybere aspekter af  Mahamudra  og  Dzogtjen, laver du slet ikke Tantra praksis, og har du ikke tillid til Tulku ideerne – så er Guruyoga slet ikke noget for dig. Du kan for eksempel i stedet lave Mahamudra efter  Sutra  systemet; her er Guru'en i Guruyoga'en  Buddha Sakyamuni, den historiske Buddha. Buddha fungerer her som symbol for din egen  Buddhanatur. (Det gør Lama'en i Tantra Guruyoga faktisk også, men på en lidt kompliceret måde, så der er tale om en slags både-og.)
 

Buddha Sakyamuni, statue fra Nepal; ukendt kunstner og fotograf.Det er dog ikke særlig vigtigt, om din Lama er en Tulku eller ej; om Lama'en er en ægte Tulku eller en politisk udnæv-nelse. Det afgø-rende er, om din Lama har fået  indsigt  og virke-liggjort den erfa-ring i sit eget liv. Har Lama'en det, er der også grundlag for at lave Guruyoga, skulle det være. De fleste Tulku'er kan alligevel ikke huske noget om deres tidligere liv og er udnævnt til deres post af nogle helt andre end dem selv.  (Billedet viser Buddha Sakyamuni.)
 

  Deres indsigt, derimod, er noget meget personligt og enestående. Hvis de altså har opnået indsigt. Selv for en Tulku er det ikke en givet ting. Se dig for; Lama er ikke en beskyttet titel; de tibetanske Lama'er er meget tilbageholdende med at kritisere hinanden. Skandaler søges skjult og hemmeligholdt. Det er kun dig selv, som kan afgøre din Lama's kvalitet og evner. Men du kan jo begynde med at søge information om Lama'ernes gode eller dårlige ry og rygte. Selvom der er en del kendte dårlige Lama'er, er der mange flere gode og velrenomerede Lama'er og  Dharmalærere.
 

  Som sagt, Guruyoga er en del af Tantra  sadhana  og den forberedende praksis, kaldet for  ngøndro  på tibetansk, til Mahamudra og Dzogtjen. Er en af disse dit program, har du måske også brug for at dyrke nogle særlige Guruyoga'er i den forbindelse. De typiske sadhana'er, som anvendes indenfor  Karma Kadjy, er  GampopaMilarepa, Karma Pakshi og Mitjø Dordje (den 8. Karmapa) med flere Guruyoga. Blandt disse er Karma Pakshi ret speciel, fordi det er en  terma, baseret på  vision.
 

Den anden Karmapa, Karma Pakshi; udsnit af en tangkha fra Himalayan Art, ukendt fotograf.  Karma Pakshi sadhana'en  blev formuleret af Mingyur Dordje i 15 hundrede tallet, efter han fik en vision af Karma Pakshi, mens han mediterede i en grotte højt over  Tsurphu Kloster  i Tibet, ikke langt fra Lhasa by. Denne vision  af Karma Pakshi dikterede så hele denne sadhana til Mingyur Dordje.
            (Billedet viser Karma Pakshi; udsnit af en tangkha fra Himalayan Art.)
En sådan type praksis kaldes derfor for en 'sinds'  terma, en skat fundet i  sindet. Det særlige ved denne sadhana er en forening af Guruyoga, Yidam  – og  beskytter  praksis.
 

  Det er et ganske kort kursus. Den 8. august klokken 18:30 begyndes forløbet med en gang aftensmad; der er formodentlig også en introduktion om aftenen. Den 9. august gives  abhisheka  og forklaringerne (nita). Den 10. august afsluttes med frokost klokken 12:30; der er formodentlig også en session med Jamgon Rinpotje om formiddagen og et pænt farvel om eftermiddagen.
 

  Kursus foregår på Dhagpo Möhra's adresse: Hofmannshöhe 1, D-36433 Bad Salzungen/Möhra. Kontakt: info@dhagpo-moehra.org. Telefon: +[49] (0) 36 95 85 07 52.
 

  Jamgon Rinpotje besøger også 'Bodhi Path' ved Strassbourg og de store centre i Frankrig i august måned.
 

Læs mere om det her  (Dhagpo Möhra, Thüringen).

Besøg Jamgon Kongtrul's netsted her  (jamgon-kongtrul.org).


Klik her for toppen af siden

20. juli 2025.  


Den tibetanske pige
 

en følsom kortfilm fra Tibet og Kina

 
Et klip fra filmen: Den tibetanske pige; aeon.co
 
 
 
 
 
Den tibetanske pige [i Beijing] er en fin kortfilm om en ung khampa kvinde med talent og stor udlængsel. Hun stammer fra den del af  Kham, som i vore dage ligger i den kinesiske provins Sichuan. Vi ser hende først i Beijing, men der er også flere scener fra Kham med hendes familie og mange yak okser. Det er en interessant film, ikke mindst i alle sine detaljer, hvor man springer over de kontroversielle ting ved at bo i et stor-kinesisk kommunistisk imperium, domineret af en helt anden nationalitet og kultur. Man springer over på en elegant måde, så problemerne faktisk understreges. Det er ikke en oprørsk film, men der er både en moderne uro og en vis nostalgi til stede. En af sangene, som hun synger ledsaget af en guitar, er interessant nok forfattet af den 6. Dalai Lama.
 

Filmen kan ses hos Aeon Magazine


Klik her for toppen af siden

22. juli 2025.  


Karmapa på uofficielt besøg
 

Den 17. Karmapa Thaye Dordje hos Dhagpo Möhra i Tyskland, juli 2025; fotograf ukendt.
 
 
 
 
 
 
 
 
hos Dhagpo Möhra midt i Tysk-land

 
 
 
 
 
  Den 17. Karmapa Thaye Dordje  var på et uofficielt besøg først i juli måned hos Dhagpo Möhra i Thüringen midt i Tyskland. Karmapa var der et par dage. Dhagpo Möhra er associeret med  Dhagpo Kagyu Ling  i Dordogne i Frankrig. I selve centeret er der et tempelrum af en rimelig størrelse og kursus faciliteter, retreat hytter med mere. I nabo landsbyen bor en lille gruppe af mennesker, både læg og ordinerede, som har gennemført en eller flere 3 års retreat hos  Le Bost  i Auvergne i Frankrig. Anledningen til Karmapas besøg er 20 års jubilæum for stiftelsen af centeret. På Karmapa's netsted kan du se billeder fra besøget.
 

Læs om det her  (Karmapa's netsted).


Klik her for toppen af siden

1. august, opdateret den 3. august 2025.  


Den afsatte abbed for Shaolin Kloster
i Kina arresteret
 
 

Abbed Shi Yongxin; fotograf ukendt.
 
 
 
 
 
Den forhen-værende abbed Shi Yongxin anklages for korruption og underslæb

 
 
Shi Yongxin (se billedet) anklages også for bedrag og magtmisbrug ved som munk at have haft sexuelle forhold, som i øvrigt førte til faderskabs sager. Shi Yongxin blev abbed for Shaolin Kloster tilbage i 1999, hvor han blev berømt for at udvikle internationale forbindelser for Chan budddhismen og Kungfu kampsport. Således er der opstået 40 Shaolin centre rundt om i verden, herunder i Danmark. Shi Yongxin var også vicedirektør for den Buddhistiske Union i Kina (en kommunistisk fagforening) og parlaments medlem af 'Folkets National Kongres', som mødes en gang om året, så det er ikke et helt normalt parlament.
 

Læs om det her  (Buddhist Door, Hongkong).
 

3. august 2025.  

  Shi Yongxin's rigtige navn er Liu Yingcheng, hvilket magasinet Buddhist Door i Hongkong gør os opmærksom på. Da denne afsatte abbed er blevet frataget sin  munke ordination, har han også mistet sit munke navn. Det er en værre redelighed, som han efterlader. Han har over en lang periode opbygget et globalt kommercielt imperium med kampsports skoler, online medier og diverse slags franchise, hvor produkter med navnet Shaolin indgår. Disse aktiviteter er ikke ligefrem i overensstemmelse med det at drive et kloster i traditionel buddhsitisk forstand. Så skandalen sætter ikke blot en enkelt persons begær, grådighed og ambitioner i et grelt lys, men rammer dybere i en problematik omkring kommerciel virksomhed og klosterlivet. Det er uklart, hvad der nu vil ske med Shaolin's forretnings aktiviteter.
 

  Et kloster er basseret på donationer, styret af princippet om merit (sanskrit:  punya) – og ikke business, som er basseret på profit maksimering med meget lidt hensyntagen til etik. Business etik går normalt blot ud på at undgå at bryde loven, eller gerne at gå til grænsen af det tilladelige, lige så længe man tjener penge på det. Der hvor etikken sætter ind, er når firmaet begynder at tabe penge på grund af dårlig omtale, rets forfølgelse eller politi sager. Merit hører ligesom slet ikke hjemme i erhvervslivet.
 

  Så der er problemer, ikke kun for Shaolin, men for al  Dharma  aktivitet, når den blandes sammen med det at drive et erhverv. I vore dage skal tingene helst gå stærkt, så de fleste har ikke tålmodighed til at vente på, at der dukker tilstrækkeligt med sponsorer op. I stedet optager mange Dharma centre lån i banker og kreditforeninger, så de tvinges til at søge profit ved deres virksomhed for at kunne betale gælden.
  En ting er, at det ikke er godt for den grundlæggende tanke omkring buddhistisk virksomhed, som handler om merit og oplysning – og slet ikke om penge; det gør også alle mulige Dharama kursus og seminarer ganske dyre at deltage i.
 

Læs om dette aspekt her  (Buddhist Door, Hongkong).

Læs også den forrige artikel  (september, 2018).


Klik her for toppen af siden

13. august, opdateret den 14. august 2025.  


Aktiv dødshjælp i Canada er en skandale

Dødsdomme afsiges og udføres udenom domstolene

Gravsten med indskriften: Henrettet efter eget ønske (angiveligt); fotomontage af Tendar; oprindelig fotograf ukendt.

    Euthanasi praksis  har udviklet sig i Canada på flere uheldige måder, som virker meget grotesk. Jeg skriver 'grotesk' fordi det vist ikke var meningen, og fordi det slet ikke behøvede at være sådan. Som tidligere beskrevet her på Tilogaard's netsted, er der mennesker med behov for assisteret selvmord som burde have ret til at få hjælp til det. Hvis altså, en domstol billiger det. Men hvor aktiv dødshjælp er blevet lovligt, har man overladt sags behandlingen til nævn. Af uransagelige grunde er man gået udenom domstolene, selv også i Holland. I praksis har man genindført døds straf, men det idømmes udenfor diverse rets instanser, så rets sikkerheden er skredet og det er uvist, hvor vi havner henne ad denne glidebane. Vi bør ikke følge disse eksempler i Danmark, når vi når til at ville godkende aktiv dødshjælp.
 

Dødningehoved med krydsede knogler bagved ligesom priratflag; kunstner ukendt.
I Canada er det allerede lovligt med aktiv dødshjælp. Loven er blevet udviddet til også at omfatte alle, som blot måtte ønske at slå sig selv ihjel. Der skal kun to læger og et vidne til for at sætte processen i gang. Er du uhelbredeligt syg, kan du nu blive slået ihjel med det samme. Ønsker du hjælp til  selvmord, er der en betænkningstid på 90 dage. Hvis noget går galt, vil det først efterfølgende blive behandlet af en domstol, hvis der altså er nogen, som klager.
 

  Men selvom der er tale om dødsdom, er der ingen domstol involveret i Canada. Det er den helt store hage ved systemet. Når det i hovedsagen er sundheds personale, som afgør liv og død, kommer der alt for nemt også økonomiske betragtninger ind i det samlede billede, for det er jo en af de ting, som presser sundheds personale alle vegne.Døden og sjælen; ukendt kunstner, fotograf også ukendt.
  Det gode ved en domstol er, at dommeren jo netop ikke må forventes at kende de nærmere omstændigheder for at en borger måtte kunne ønske at dø. Så hvis borgeren ikke formår at argumentere for sit ønske, vil dommeren ganske enkelt ikke imødekomme det. Noget tilsvarende vil gøre sig gældende, hvis og når kun borgerens sundheds tilstand, handikap, sygdom og smerter lægges til grund for at tilstå vedkommende mulighed for at blive slået ihjel af staten. Eller blive tilbudt assisteret selvmord.
 

  Det særligt dårlige ved den canadiske model er, at lægehjælp og hospitals ophold ikke er gratis eller betalt af en offentlig sygesikring ligesom i de fleste europæiske lande. Så de som søger døden, kan gøre det udelukkende af finansielle grunde. De har ikke råd til behandling; og de vil måske ikke 'ligge nogen til last'. Det er i sig selv en skandale, set med danske øjne. Og faktisk ret rædselsfuldt, når man prøver at sætte sig ind i, hvordan disse mennesker har det.
  Mange af disse døds aspiranter lider meget slemt af det ene eller det andet, så man må tro, at det i virkeligheden er palliativ behandling, som de trænger til og en kærlig hånd og et medfølende hjerte. De burde da have så meget socialisme eller kristendom i Canada, at staten træder til, når folk ikke kan betale selv.
 

Dødningehoved med krydsede knogler bagved ligesom priratflag; kunstner ukendt.
En meget omfattende analyse er sammenfattet i en artikel i The Atlantic af Elaina Plott Calabro, som er skribent hos magasinet.  Læs hendes artikel her.
 

Læs også den forrige artikel  (januar, 2025).


Klik her for toppen af siden

Mangler titel-bjælken foroven? Klik her

 Klik på ‘like’ (thumbs up billedet)  -  klik igen
 og igen  -  og igen  -  indtil du er afvænnet...
Læs mere her:
Humane Tech


Data Ethics
dansk tænke tank
om etik
og data

4. maj 2025.  


På randen af sammenbrud

 
Lama Tendar Olaf Høyer i 2003; foto Jes Larsen.
 

Jeg er meget syg og handikappet
og kan ikke blive boende på Bulbrovej
 

  Som du jo nok ved, lider jeg af meget svær KOL. Min lunge kapacitet bliver stadig mere nedsat, så jeg i højere og højere grad er ude af stand til at klare mig selv. Så snart jeg anstrenger mig en lille smule, får jeg åndenød. Så jeg kan ikke vedligeholde hus og have. Jeg får hjemmehjælp af Lolland Kommune, men desværre ikke særligt meget. Kommunen leverer nu også middagsmad, så jeg er fri for det meste besvær med madlavning. I morgen kommer Kommunens visitator på besøg med henblik på at hjælpe mig til en bedre ældrebolig eller måske plejebolig. Jeg holder meget af Bulbrovej 28, så jeg regner med at blive her resten af denne sommer. Men til vinter skal jeg nok flytte. Det afhænger naturligvis af flere omstændigheder, så måske bliver jeg her endnu en vinter. Måske skal jeg hurtigere afsted.
 

  Der er to aspekter i KOL sygdommen; astma og lunge emfysem. Astma delen behandles fint med medicin; lunge emfysem er uhelbredeligt og har en tendens til at sprede sig i lungerne. Lunge emfysem får alveolerne til at bryde sammen og mere eller mindre ophøre med at udveksle ilt og kultveilte. For 3 år siden havde jeg godt 30% lunge kapacitet tilbage. Sidste år blev den målt til omkring 20%. Og nu er den målt til 13%. Det bliver muligvis lidt bedre i den kommende tid, fordi jeg er i bedring, efter en slem forværring, som startede i slut februar i år. Jeg havde en lidt vanskelig sommer sidste år, og en meget besværlig vinter 2024 - 2025. I slutningen af februar fik jeg en alvorlig forværring af tilstanden. Sandsynligvis en eller anden virus infektion i lungerne. Heldigvis havde jeg netop anskaffet en medicinsk iltmaskine fra Kina, som har bragt mig gennem de sidste par måneder nogenlunde intakt. Men det kan ikke fortsætte på denne måde; jeg har brug for kortere vej til badeværelset og akut hjælp til rådighed i nærheden. Jeg skal sandsynligvis bo fremover i Maribo.
 

  Af en eller anden grund vil sygehusvæsnet i Region Sjælland ikke tilbyde mig hjemme-ilt. Jeg har været på Nykøbing Sygehus to gange til undersøgelse; første gang for 3 år siden, sidste gang for et år siden. Min læge henvendte sig til dem igen her i maj 2025 på baggrund af de seneste forværringer og alarmerende lunge tal. Men Nykøbing Sygehus vil stadigvæk ikke give iltbehandling i hjemmet. Nu har jeg af samme grund selv anskaffet mig en godkendt medicinsk iltmaskine – en iltkoncentrator – som ikke var så dyr, da jeg fik den til engros pris i Kina. Men jeg har ikke noget back-up i form af iltflasker eller en stationær iltmaskine. Ilt tilførsel har virkelig hjulpet på livs kvalitet og førlighed; især kommer jeg mig hurtigt efter åndenød. Så jeg undgår at anstrenge hjerte og lunge muskler alt for meget. Dette gør, at jeg stadig kan køre bil, men ikke havetraktoren. Det er for anstrengende.
 

Tilogaard hovedhus set fra vesthaven; foto Tendar.
 
 
Så jeg ønsker at sælge huset
(186m²) og
ejendommen. Det kan fås for 450.000 kr. Det er et velsignet sted, hvor jeg har lavet pudja hver dag i 23 år. Her er fredeligt og dejligt uden støj, meget velegnet til meditation. Lidt under en tønde land (4600 m²) følger med, en lille sø, en frugthave og nogle meget store træer.
 

  På anledning af mine problemer og planer om afvikling af ejendommen, har jeg brug for hjælp. Jeg savner hjælp til hus og have. Jeg savner hjælp til afvikling af den store samling af ting, værktøj, maskiner og så videre, som typisk ophober sig i et hus på landet, hvor man normalt laver alting selv. Kort sagt skal Tilogaard afvikles og mine ejendele begrænses til en nem flytning med blot det mest nødvendige. Kan du komme forbi og hjælpe til, er jeg meget glad og taknemmelig. Jeg er ikke længere den perfekte vært ved sådanne besøg; du må bidrage til husholdningen, mens du er her. Jeg er ikke rigtig til noget mere.
 

  Kan du ikke komme og hjælpe til, er du velkommen til at støtte med din sympati og penge. Mine finanser har det ikke godt. Jeg fik minus på kassekreditten ved inflationen i 2022 - 2023, og situationen har kun bedret sig en lille smule sidenhen. Så det bliver vanskeligt at betale for flytning, når jeg skal i plejebolig; især da jeg ikke kan putte ting i flyttekasser eller tage dem ud igen. Eller hjælpe til med at bære ting ind og ud. Jeg får brug for nogen til at gøre alting, og jeg forventer, at det bliver dyrt, når flyttemændene skal gøre det. Så din donation er velkommen og lander på et tørt sted.
 

Ring eller send en email, hvis du vil hjælpe mig.
Email: tendar@tilogaard.dk   –   telefon: 24 45 37 18.
 


Klik her for toppen af siden

15. maj 2025.  

Atomkraft – nej tak!

 
Atomkraft nej tak plakat fra den hedengangne organisation OOA; kunstner og fotograf ukendte.
 

  Det er ganske utroligt men alligevel helt sandt. Der er nu mange politikere, som vil have undersøgt muligheden for at opføre en slags miniature atonkraftværker som supplement til sol og vind energi i Danmark. Atomkraft er en lige så fjollet ide i dag som i 1985, hvor alle planer om atomkraft blev opgivet i Kongeriget.
 

Brintbombe eksplosion; fotograf ukendt.De små atomkraftværker er ligeså farlige som de store. Anbringelse af atom affald er på ingen måde afklaret nu som før. Vi ved ikke, om atomkraftværker vil blive angrebet i tilfælde af en krig. Men Myrphy's lov siger, at de vil blive angrebet, fordi det kan lade sig gøre. Alt der kræves, er en tilstrækkelig afsindig diktator eller terrorist med motiv og mulighed.
 

  Det er utroligt, at vi igen skal tænke på atomkraftens uhyrligheder og enorme risiko. Det er ganske rigtigt ikke særligt ofte, at der sker ulykker på atomkraftværker. Men når det sker, går det galt ad helvede til.
 

Læs også den forrige artikel  (juni, 2023).

Læs her om OOA  (OOA).

Klik her for toppen af siden

17. maj, opdateret den 21. maj 2025.  


Tjødji Nyima Rinpotje på Gomde

 
Tjødji Nyima Rinpotje, fotograf ukendt.


Rinpotje vil give instruktion til Tsiksum Nædek
den 9. til den 16. juli 2025

 
  Tsiksum Nædek betyder '3 sætninger slår hammeren på sømmet'. En  Dzogtjen  instruktion direkte fra  Garab Dordje  ved hans  parinirvana  til sin hovedelev Mandjushrimitra.
 
  1:  Genkend straks din egen natur
         (pratyaksha; direkte  erkendelse  af dit  sind  i arbejde;
          altså  Buddhanatur  og de 5  skandha'er).
  2:  skær straks tovet til
         (pramana; afmål dit  begreb  om virkelighed
          og brug det på din situation).
  3:  stol på det og giv straks slip
         (naishkramya; med denne afklarede holdning, fordyb dig
          så i meditation [samadhi] og lad sindet  befri  sig selv).
 
  En bog af Patrul Rinpotje ('The Special Teaching of the Wise and Glorious King') forklarer detaljerne om denne instruktion.  Du kan læse teksten her. (Link til Lotsawa House). Kommentaren er oversat til engelsk af 'Rigpa Translations' i 2008, uden dog at angive hvem præcist som har gjort arbejdet.
 

Læs mere om det her  (Gomde, Helgenæs).


Klik her for toppen af siden

20. juni 2025.  


Mink avl forbydes i EU

 
minkdyr i et kirsebærtræ, montage af Tendar.
 
 
 
 
 
 
 
  Billedet viser
  et minkdyr

 

 

  Det bliver forbudt at fremavle minkdyr i hele EU. Et direktiv træder i kraft i 2027, hvorefter medlemslandene har 3 år til at tilpasse deres lovgivning og praksis på området. Kongeriget Danmark vil af uransagelige grunde forsøge at blive undtaget fra disse regler, så minkavl fortsat kan finde sted herhjemme.
  Det er ellers på tide at få minkavl forbudt. Regeringen forpassede chancen, da de havde udbetalt erstatning til minkavlerne efter corona krisens aflivninger. Men nu bør det ske. Mink anses af EU kommisionen for en invasiv dyreart, som kan ødelægge den økologiske balance i naturen. Derfor skal det forbydes at opdrætte disse dyr. Forbuddet betyder sandsynligvis også, at mink som et kæledyr bliver forbudt.
 


Læs også den forrige artikel  (juli, 2022).


Klik her for toppen af siden

2. juli, opdateret den 7. juli 2025.  

Dalai Lama er nu 90 år gammel

og han vil fortsat genfødes i Indien

Den 14. Dalai Lama, Tendzin Gyamtso; foto fra 2023; fotograf ukendt.

 
  Dalai Lama  blev 90 år gammel søndag den 6. juli 2025. Et stort til lykke, og må han længe leve. Det er jo en ganske moden alder. Det var ventet, at han ville bekendtgøre detaljer om sin genfødsel på denne tid. Det har han så gjort nu. Han meddeler, at hans  lhabrang, som er blevet moderniseret som en registreret indisk fond: Ganden Phodrang Foundation, vil få som opgave at finde og verificere hans  Tulku, på et passende tidspunkt efter hans kommende dødsfald. Han siger også, at de andre overhoveder for diverse buddhistiske traditioner fra  Tibet, skal godkende fondens beslutninger om  genfødslen. Så der er ikke så meget nyt i dette. Den kommunistiske imperialistiske kinesiske regering kræver fortsat, at deres besynderlige godkendelses procedure fra Manchu kejsernes tid, som rent undtagelsesvis blev brugt engang i 1790'erne, også skal finde anvendelse for at de kan godkende en ny Dalai Lama. Nu er der jo slet ikke brug for en kinesisk godkendelse; alligevel insisterer de kinesiske imperialister på det. De vil ganske enkelt suverænt bestemme, hvem som bliver den nye Dalai Lama.
 

  Så humlen er, at der i fremtiden vil fremstå to nye Dalai Lama'er. En kinesisk politisk udnævnt – og en traditionel, som vil blive født i Indien. Der er foreløbigt intet, som kan ændre på denne udsigt. Set i dette lys, er det ikke så underligt, at Dalai Lama tidligere har foreslået  helt at afskaffe Tulku traditionen. Det kommer åbenbart ikke på tale i denne omgang; sandsynligvis fordi mange tibetanere vil blive forvirret og desperate, hvis der kun udnævnes en ny Dalai Lama af besættelsesmagten. På længere sigt kan Tulku traditionen dog ikke overleve den kinesiske indblanding og de mange tilfælde af 'bekvemmeligheds' Tulku'er, som tibetanerne selv har sørget for i meget lang tid. Set med danske øjne, ville det have været bedre at afskaffe Tulku traditionen helt og holdent. Enhver ny Tulku ville i så fald være en politisk udnævnt person, som ville være nøje udvalgt af den imperialistiske kommunistiske kinesiske regering med henblik på at undertrykke tibetanerne. Man kunne da med sindsro ignorere sådanne udnævnelser.
 

  Karmapa Thaye Dordje  holder sig langt væk fra Dalai Lama og den tibetanske eksil regering. Det er ikke, fordi han ikke kan lide dem eller noget lignende; det er fordi eksil regeringens politik er håbløs. Han deltager heller ikke i eksil regeringens Tulku konferencer. Tilsyneladende har han helt opgivet Tibet og satser på tibetanerne i eksil og på resten af verdens befolkning for buddhismens fremtid. Karmapa går ikke med overvejelser om at opgive sin Tulku arvefølge linje. Det skyldes dels, at hans linje er den første og ældste; dels at Karmapa faktisk kan huske sit tidligere liv som den 16. Karmapa. Det er de fleste andre Tulku arvefølge linjer, som er blevet manipuleret, skønt de kinesiske imperialister med nogen succes har skabt tvivl om også Karmapa'erne ved at udnævne deres egen  17. Karmapa Ogyen Dordje. (Han kan dog ikke huske sit tidligere liv.) Der er profetier om, at den autentiske  Karmapa arvefølge linje  nok kun vil vare omkring 200 år endnu. Det er måske også udsigten for de andre Tulku linjer fra Tibet.
 

Klik her for toppen af siden

12. juli 2025.  


Historisk dom fra Sri Lanka's Højesteret

 
 
Welimada Dhammadinna Bhikshuni; fotograf ukendt. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Fuldt ordinerede nonner på Sri Lanka ligestilles med fuldt ordinerede munke

 
 
 
 
 
  Theravada traditionen  har altid haft det svært med, at acceptere andre buddhistiske traditioner i Asien end deres egen. Derfor har det ikke været muligt for kvinder at få ordination som  nonner, da Theravada's egen transmissions linje for nonne ordination gik tabt for længe siden. I moderne tid har der været en del kvinder, som fik fuld ordination hos  Dharmagutaka traditionen, som stadigvæk findes i Kina med hele traditionen for buddhistiske nonner intakt. Også tibetanere,  bhutanesere  og vesterlændinge har tilsvarende fået deres nonne løfter herfra, også med fuld ordination som  Bhikshuni. Det er dog lidt nemmere for sidstnævnte at få respekt for det blandt deres egne.
 

 
  På Sri Lanka gik en ældre nonne en lille omvej for at opnå Dharmaguptaka ordinationens anerkendelse på øen. Hun gik til domstolene, fordi hun ikke kunne få myndighederne til at indskrive i hendes pas, at hun var Bhikshuni. Myndighederne fulgte dog ganske enkelt den gængse opfattelse af sagen, så nonnen ikke fik hvad hun ønskede. Det har Sri Lanka's Højesteret nu ændret helt og holdent på. Så de verdslige myndigheder er nu tvunget til at anerkende og ligestille nonnerne med  munkene. Det vil sandsynligvis føre til, at også den organiserede  Sangha  på øen med tiden vil følge trop og løsne op for deres noget rigide opfattelse af deres  Vinaya tradition.
 

 
  Nonnen hedder Welimada Dhammadinna. Den 17. juni 2025 vandt hun i Højestret. Hun has angiveligt sagt ved lejligheden, at "dette er ikke blot en sejr for mig, men for alle kvinder som søger åndelig fyldestgørelse som ordinerede nonner."
 

Læs om det her  (Buddhist Channel).


Klik her for toppen af siden

17. juli 2025, opdateret den 19. juli.  


Brudte løfter, løgn og afpresning
 

Højt rangerende munke afpresset for utilbørlig sex
– kriminel  kvinde  blev  rig  på  sin  'honning fælde'

 
To thai munke tigger i Thailand en tidlig morgen; foto fra Wikipedia.

 
 
 
 
 
En dame fra Thailand, Wila-wan Emsawat, har haft en lukrativ forretning ved sex med thai  munke  (fra  Theravada traditionen), som hun optog på skjult video.
                                                   (Billedet viser to thai munke tigge.)
Herefter forlangte hun penge for ikke at offentliggøre videoerne. Hun har i de senere år tjent over $12 millioner på munkenes brudte løfter. Hun er nu i politiets varetaægt for pengeafpresning, skattefusk og hvidvask af sorte penge.
 

  Det er noget af en skandale i Thailand, skønt det ikke er uhørt, at munke bryder deres rodløfter (Vinaya). Nu håber man så på, at skandalen vil forbedre munkenes moral og disciplin. Myndighederne vil også styrke overvågningen af klostre og templers finanser.
 

  En oplagt indsats foretager myndighederne dog slet ikke. Det er i følge Vinaya reglerne helt forbudt for munke og  nonner  blot at røre ved penge. De må slet ikke have penge – eller modtage penge på nogen som helst måde, hvis reglernes ordrette formulering skal følges. Det har man hidtil i Thailand anset for upraktisk; i stedet har man sat en øvre grænse for, hvor mange penge en munk må modtage i donationer.
 
  (Officielt findes der ikke nonner i Thailand, men kun læg ordinerede kvinder. Faktisk findes der rigtige nonner også her, men de er ikke godkendte, fordi de blev ordinerede hos  Dharmaguptaka traditionen  i Kina. Theravada anerkender ikke denne tradition, selvom Dharma-guptaka har en ubrudt  transmission  og kan dokumentere sin historiske ægthed. Theravada traditionen har mistet sin egen transmission til nonne ordination for længe siden.)
 

  Også i alle andre lande er det et problem, at Vinaya ikke følges i sin oprindelige mening og praksis. Munke og nonner burde aldrig have med penge at gøre. Også selvom det er upraktisk. Forhåbentlig kommer der reformationer i fremtiden i alle lande med buddhistiske munke og nonner.
 

Læs om det her  (The Guardian).

 

Sidste nyt, 19. juli 2025.  

 
Forslag om kriminalisering ved lov

  I Thailand er der nu folk, som offentligt kræver at der laves en lov mod at munke har sex. Brydes loven, skal de skyldige munke straffes med op til 7 års fængsel. Det er et besynderlig reaktionært ønske. Vinaya foreskriver allerede, at munke bryder deres rodløfte, hvis de har egentlig sex med andre. Et brudt rodløfte betyder, at en sådan munk mister sin ordination og skal smides ud af klostervæsnet. En sådan munk kan heller ikke atter tage nye munke løfter i fremtiden; de er udelukket for livstid. Deres ærlighed er også ødelagt sammen med deres gode rygte som religiøse elite mennesker. I Asien vil selv munkens egen familie skamme sig til døde, hvis og når noget sådant sker.
 

  Da munkes sex ikke nødvendigvis er et overgreb på nogen, er det helt hen i vejret at ville kriminalisere det. Det må være nok med gældende lov mod sex overgreb og voldtægt, som jo gælder for alle mennesker i Thailand og andre steder. Gensidigt vedtaget sex mellem myndige mennesker, kan ikke være ulovligt eller i øvrigt forkert. En munk skal vel blot huske på at opgive sine løfter, før han kaster sig ud i romantiske forhold, som ikke hører hjemme i en munks livsførelse. Der er tydeligvis brug for mere selvdisciplin for den enkelte munk i Thailand, men også hele klostervæsnet bør reorganiseres, så kloster disciplinen reflekterer den høje etik et liv som munk foreskriver.
 

Læs om det her  (Buddhist Door, Hongkong).


Klik her for toppen af siden

31. juli 2025.  


Piprahwa juvelerne vender hjem til Indien
 

Afslutning på en rigtig imperialistisk historie
blev god men også lidt mudret

 
Piprawa ædelstenene, et udvalg; ukendt fotograf.

 
Disse ædelsten var oprindeligt anbragt som fundament i en  stupa  fra en landsby kaldt Piprahwa i Nordindien. Stupa'en indeholdt også benstumper fra den historiske  Buddha Sakyamuni, som efter en 'arkæologisk' udgravning blev foræret til kongen af Thailand som en gestus af den britiske imperiale regering i Indien i slutningen af 18 hundrede tallet. (Dengang herskede Storbritanien over praktisk taget hele Indien, direkte eller indirekte.) Det var angiveligt Kejser  Ashoka  fra  Maghadha, som rejste stupa'en omkring år 200 - 300 FVT. Så disse ædelsten var en gave til de lokale  gudernaga'er  og andre naturånder, så de måtte beskytte stupa'en og dens relikvier.
 

 Det virkede ikke helt after hensigten, da en engelsk godsejer af området besluttede sig for at udgrave stupa'en, for at se hvad der var indeni. Han var blot nysgerrig og tænkte sikkert ikke på, at hans udgravning kunne være krænkende eller en helligbrøde. Det var på det tidspunkt et privat foretagende og lovgivningen beskyttede dengang ikke stupa'en mod privat udnyttelse. Men myndighederne forstod dog, at de religiøse relikvier måtte omgås med forsigtighed og respekt, så derfor tog myndighederne relikvierne i besiddelse og forærede dem til den prominente buddhistiske konge. Nogle af ædelstenene blev også beslaglagt og anbragt i et musæum i Calcutta. Men i 'respekt' for det private initiativ og 'ejendomsret' fik godsejeren lov til at beholde nogle af ædelstenene. Denne fortolkning af lovligheden er den nuværende indiske regering stærkt uenig med; regeringen mener, at der er tale om simpelt tyveri af, hvad vi i Danmark ville kalde 'danefæ'.
 

 Det er denne del at rovet, som i år har skabt postyr i Sydasien. Familien fra den for længst afdøde godsejer ville sælge juvelerne på en auktion i Hongkong. Den indiske regering truede da med sagsanlæg for tyveri og magtmisbrug. Det fik Southesby Auktionshus til at stille auktionen i bero, indtil ejer forholdet var afklaret. Strengt taget kunne stupa'en ikke tilhøre en godsejer, da den var rejst af en stat. Denne stat eksisterer ganske vist ikke mere, men så må stupa'en jo tilhøre den nye stat. Og det vil i vore dage sige den Indiske Union. Det mener Indien i hvert fald.
 

 Men i Hongkong er jura'en stadigvæk i nogen grad baseret på engelsk kolonial lovgivning og rets praksis. Så Hongkongs retssystem har en tendens til at ville godkende tidligere koloniale regeringers afgørelser som fuldt ud gyldige, selvom der på en måde måtte være tale om et magtmisbrug og imperial udnyttelse. Dette bump på vejen kom man forbi ved en indisk industri magnat, som trådte til og opkøbte ædelstenene fra den afdøde godsejers familie og derpå forærede skatten til den indiske regering. Bagdelen ved det er, at hermed er det slet ikke afklaret, om udgravningen af stupa'en var et ulovligt og utilstedeligt overgreb til at begynde med; altså simpelt tyveri.
 

 Et andet og lidt uheldigt aspekt ved historien er, at den indiske regering omtaler ædelstenene som relikvier af Buddha Sakyamuni, hvilket de absolut ikke er. Da Buddha døde, blev hans krop kremeret. Hans knogler og tænder, som jo ikke brændte, blev derpå fordelt mellem Ganges slettens stater, hvor Buddha havde levet og virket, som så opførte en række stupa'er til at opbevare relikvierne i. Men før relikvierne blev anbragt i stupa'erne, havde man anbragt gaver til de lokale guder, naga'er og andre naturånder – neden under stupa'erne. Disse gaver var typisk ædelmetal, halv- og hel ædelsten, medicinske urter, røgelse og lignende. Det er derfor forkert at betegne disse ædelsten som relikvier. De er heller ikke ofringer; de er 'gaver' til de ikke-buddhistiske væsner, som måtte befinde sig i stupa området.
 

 Så alt i alt blev sagen helt afsluttet, men ikke på den rigtige måde. Typisk  samsara.
 

Læs om det her  (The Guardian).

Læs også den forrige artikel  (maj, 2025).


Klik her for toppen af siden

29. august 2025.  


Stor stupa i Finland

Tulku Dakpa Rinpotje indvier Oplysnings Stupa'en sammen med Khandro Rinpotje

Danakosha Ling's Oplysnings Stupa; fotograf ukendt.

 
  Tulku Dakpa Rinpotje, en tibetansk  Nyingma  Lama  i Finland, forestod fyldningen og indvielsen af en type  stupa  kaldet 'Oplysnings Stupa'; et minde om  Buddha Sakyamuni's  Nirvana. Stupa'en er over 15 meter høj, så det er en stor ting. Den kendte  Tulku  Khandro Rinpotje fra Mindro Ling Kloster i Indien var inviteret til at præsidere over det hele; hun gav også en  indvielse  til  Vadjrasatva.Tulku Dakpa Rinpotje; fotograf ukendt. En masse mennesker deltog, herunder flere fra Danmark, hvor Tulku Dakpa Rinpotje  (se billedet) ofte underviser på  Dzogchen Urgyen Ling  i Djursland.
Den nye stupa står på grunden ved Danakosha Ling, Dakpa Rinpotje's store center ved byen Jokioinen. Et meget naturskønt sted, efter sigende.
 

Stupa'en
indeholder mange ting. De vigtigste er relikvier fra Buddha Sakyamuni, store  Mandala'er, mere end 1000  tsa-tsa'er, som hver især indeholder stupa'er,  mantra'erdharani'er og  mønlam tekster. Under selve stupa'en er anbragt skydevåben og andre agressive ting, som stupa'en således undertrykker på en symbolsk måde. Der er også gaver til de lokale  guderdjævle  og naturånder og så videre.
 

Læs om det her  (Buddhist Door, Hongkong).

Læs om centeret her  (Danakosha Ling, Finland).


Klik her for toppen af siden

Her går stregen og slutter siden ...
            © tilogaard   -   Tilogaard registrer ikke noget om din færden pÃ¥ netstedet. Ingen tracking - ingen cookies - ingenting.  Tilogaards sikring af dit privatliv er enkel: kun dine emails og breve
                                               bliver gemt.  Tilogaards internet udbyder - www.i123.dk - samler kun statistisk information om antallet af 'hits,' som Tilogaards netsted modtager.

                                               Søger du bestemte emner, kan du indtaste dine søge ord i din brawsers søgefelt,    efterfulgt af:  site:tilogaard.dk-   f. eks.: karma site:tilogaard.dk