Dharmahjulet - logo for Tilogaard Meditationskole - klik her for Tilogaards baggrunde og historie.

Tilogaard
Meditationskole

sitemap

28. oktober - opdateret 4. november 2019.  

Klik her for artiklen som PDF fil til udskrift i god kvalitet.

Dalai Lama vil nedlægge Tulku traditionen
eller i hvert fald reformere den

 

I en rapport fra magasinet Tibetan Review citeres  Dalai Lama  (se billedet) for at have sagt, at tiden er løbet fra  Tulku traditionen. Disse ånds fyrster og deres rolle i samfundet er tæt forbundet med middelalder og feudal systemet, citeres han for at have sagt. Selvom tibetanerne har stor respekt for Dalai Lama, har de næppe tilbøjelighed til at følge denne anvisning. Det er nok for radikalt i denne tid.
 

 I Vesten vil vi give ham ret. Det er på tide at demontere Tulku traditionen med sine politiske udnævnelser. Til gengæld vil vi gerne bevare de ‘ægte’ Tulku’er. Men de er måske begrænset til KarmapaShamarpa og nogle få andre?
 

 Her er et citat fra rapporten:  "Systemet burde afsluttes, eller i det mindste ændres med de foranderlige tider. Der har været tilfælde, hvor  [Tulku] Lama'er har brugt deres reinkarnation  [Tulku status for egen vinding]  uden nogen sinde at ofre opmærksomhed på studier og  visdom."
 Dalai Lama tilføjede, at han føler, at tiden er løbet fra  [sådanne]  Lama institutioner og  [Tulku]  inkarnationer.

  Dalai Lama sagde videre:  "institutionerne må nødvendigvis tilhøre folket og ikke et individ. Ligesom min egen institution  [labrang], Dalai Lama embedet  [tibetansk: Gaden podrang, klosteret Drepung’s trone] er forbundet med et feudalt system, føler jeg."
 

  Det bliver interessant at se, hvordan dette kommer til at udfolde sig. De fleste er enige om, at der bør ske noget.
 Problemet er jo bedrag af tilhængerne, når Tulku’en faktisk slet ikke er den påståede reinkarnation, men blot en egnet kandidat. Særlig galt bliver det så, når den udvalgte person slet ikke er egnet eller føler sig som en sådan Tulku. Det mest kendte eksempel for tiden på det, var den ene  Jamgon Kongtrul, som forlod det hele og fik job i en video butik i stedet. Det mest kendte eksempel på misbrug af tilhængernes tillid for tiden, var  Sogyal Rinpotje, som døde tidligere i år. Hans skandale var ret enorm. Der var både seksuelle udnyttelser af eleverne, vold og magt misbrug. Desuden levede Sogyal Rinpotje op til betegnelsen ‘uden at ofre opmærksomhed på studier eller visdom.’ Mange af hans tilhængere fik skade på både krop og sjæl af hans handlinger. Også Sogyal Rinpotje misbrugte begrebet   samaya til social kontrol, hvilket er meget slemt og eksistentielt uansvarligt.
 

 Tydeligvis udtrykker Dalai Lama en mening om emnet. Han foreslår ikke en politik eller et møde mellem de tibetanske buddhistiske retninger eller skoler for at afklare problematikken. Det er vel ikke blot de skandale ramte Tulku’er, som det drejer sig om. Dalai Lama synes tiltrukket af idéen om at afslutte alle udnævnelser af Tulku’er i fremtiden.
 Logikken er, at der i fremtiden så kun vil være de Tulku’er tilbage, som er blevet udnævnt af de kinesiske kommunister, og som hylder det kinesiske imperiums ret til at herske over hele Centralasien. Dem kan vi så i sindro ignorere.
Klik her for toppen af siden

 

Kan Dalai Lama få opbakning til reform?

 Det bliver jo temmelig vanskeligt at få alle med på en sådan politik. At afskaffe det hele, virker ikke som noget, tibetanerne vil acceptere. Og en reformation vil løbe ind i alvorlige logiske problemmer. Hvem er ‘ægte’ Tulku’er, hvem er blot udnævnt af politiske bekvemmeligheds kriterier? Efter hvilke retnings linjer bør vi begynde at skelne? Hvordan kender vi forskel? Altså, hvis traditionen blot skal reformeres. Og hvem er vi i den sammenhæng? Er det blot en lille kreds af mennesker, for eksempel de tibetanske buddhistiske skolers ledere, som skal tage stilling? Hvad med alle os andre?
 

 Dalai Lama nævner, at ‘folket’ skal styre institutionerne. Hvordan skal det foregå? I artiklen om  de to Karmapa’er har jeg skrevet, at organisationerne bør styres på demokratisk vis, mens det bør være en meritokratisk afgørelse blandt skolernes  pandit’ter og meditations mestre, som skal afgøre, hvad der er korrekt og god  Buddhadharma. Det er også gennem meritokratiske afgørelser for eksempel ved akademiske eksamen og doktor grader, at nogen kan kvalificere sig som pandit. Det har dog hidtil været mere kompliceret med meditations mestre. Hvordan afgør man, om nogen har mesterskab i meditation?  (Sanskrit: dhyana.) Det er ret svært, når det eneste, som du kan se, er at der er nogen som sidder på en meditationspude i lang tid. Man kan ikke eksaminere en  yogi. Så det er lidt af et problem. Især når vi ønsker en præcis formulering. Men det problem omtaler Dalai Lama endnu ikke.
 

 Reform er nødvendigt. Det har jeg ment i mange år, fordi det forekommer indlysende med en dansk baggrund i politisk styring. Hvad, der er sandt, kan ikke afgøres ved en folkeafstemning. Mens vi i gamle dage her i Danmark altid valgte vores konger på et ting.
 Men Dalai Lama indvier os ikke i, om hans overvejelser går i denne retning. Tilsyneladende går han ind for, at afskaffe alle Tulku’er som egentlige ledere af deres skoler og institutioner. Måske tænker han blot, at alle burde organisere sig ligesom  Gelug skolen, hans egen retning, som jo har en form for meritokratisk styring i udvælgelsen af deres egne ledere. Det afgøres af denne traditions  Geshe’er  (khenpo’er).
 

 Indtil videre er der ingen af de andre buddhistiske skoler fra Tibet, som har givet deres mening til kende. Sandsynligvis forventer man, at Dalai Lama vil invitere alle til en konference om emnet, inklusive om Dalai Lama’s egen genfødsel. Et sådant møde, som skulle være blevet  afholdt i november 2018, blev aflyst. Så vi kan forvente, at alle skolernes ledere indkaldes senere for at afklare emnet.
 

 Da alle respekterer Dalai Lama ret meget, er der næppe nogen, som vil afvise ham, hvad angår disse ting. På den anden side vil der være mange, især Tulku’er og deres støtter, som ikke er spor interesseret i reform af nogen slags. Også de verdslige kinesiske kommunister ønsker at fortsætte denne feudale eller hierarkiske styreform af skolerne, fordi de selv vil få den afgørende beslutnings kraft. I øvrigt er de officielt modstandere af klassedelte samfund, fyrster og åndsfyrster i følge deres egen marxisme. Denne flertydige indstilling er naturligvis heller ikke gangbar i fremtiden, selv ikke i Kina og de kinesisk besatte områder af Centralasien. Det er selvmodsigende.
 

Læs om det her  (Tibetan Review)
Læs også denne længere artikel fra 'Contact Magazine'
 Times of India rapporterer også  
Her er rapporten fra The Tribune India

Læs her om baggrunden for kommunistisk indblanding i at finde Dalai Lama's fremtidige reinkarnation

 

 

Sidste nyt, december 2019

 I slutningen af november 2019 blev der afholdt en Tulku konference i Dharamsala i Indien, hvor nogle af de tibetanske traditioners overhoveder eller repræsentanter deltog. Dalai Lama deltog på den sidste dag. Men der skete intet, som artiklen for oven kunne få dig til at forvente. Tiden til fornyelse er åbenbart fremtid.  Læs om det her.
 

Klik her for toppen af siden

Mangler titel-bjælken foroven? Klik her

Read this paper in English

 

14 Dalai Lama på stor trone. Fotograf ukendt.

 

 

 

Her går stregen og slutter siden ...
            © tilogaard   -   Tilogaard registrer ikke noget om din færden på netstedet. Ingen tracking - ingen cookies - ingenting.  Tilogaards sikring af dit privatliv er enkel: kun dine emails og breveLama Tendar Olaf Høyer CV
                                               bliver gemt.  Tilogaards internet udbyder - www.i123.dk - samler kun statistisk information om antallet af 'hits,' som Tilogaards netsted modtager.

                                               Søger du bestemte emner, kan du indtaste dine søge ord i din brawsers søgefelt,    efterfulgt af:  site:tilogaard.dk-   f. eks.: karma site:tilogaard.dk