|
Mistanker og begrænsninger Myndighederne i Indien - især efterretnings væsnerne - har hele tiden været temmelig skeptiske overfor denne flugt, så man har konkluderet, at det nok var bedst at holde ham under observation og begrænse hans bevægelser i Indien. Mange er af den opfattelse, at Ogyen Dordje kom til Indien med de kinesiske myndigheders velsignelse, angiveligt for at øge den kinesiske indflydelse i hele grænse regionen mellem Indien og Tibet, hvor der bor mange tibetanere, som i århundreder har støttet Karma Kadjy traditionen. Denne mistanke er ikke gået væk, selv efter de mange år, som er gået siden Ogyen Dordje kom til Indien. De indiske efterretnings væsner har i sagens natur ikke været særlig villige til at oplyse, hvilke informationer og kilder, som ligger til grund for deres vedholdende mistanke. BJP (et nationalt konservativt parti i Indien) regeringen i Indien synes ellers villig til at lette disse begrænsninger for Ogyen Dordje’s bevægelser og rejse aktivitet, men retsagen kan han ikke undgå. Da vi ikke kan få at vide, hvad han fejler, begynder den tanke at presse sig på, at han nok i virkeligheden har tænkt sig at blive boende i USA og flytte ind i det store Woodstock center (se billedet) i nærheden af New York, som har allieret sig med ham, lige siden kontroversen om, at der er to Karmapa’er, begyndte.
Retssagen om de mange millioner sorte penge Måske foregår der hemmelige forhandlinger med myndighederne i Indien om, at Ogyen Dordje på en eller anden måde kan slippe for tiltale i sagen om de mange udeklarerede millioner, som blev beslaglagt af politiet i 2011. Han kan derfor nu se frem til en eller anden straf, som han kun kan undgå ved at holde sig væk fra Indien. Straffe rammen er to års fængsel. Måske kan han slippe med mindre tid i fængsel eller måske med en bøde, men han står til en straf. Bliver han dømt, vil hans tilhængere tage det meget ilde op. Han vil også sætte sin spirituelle prestige over styr, hvis han bliver dømt i en straffesag. Ved at blive væk fra rets lokalet undgår han måske nok selve den pinlige situation, men en dom mod ham vil få følge virkninger på hans omdømme. På den anden side, mener mange indere, at det må demonstreres helt klart for offentligheden, at diverse Guru’er ikke er hævet over loven. Der er også en bevægelse i Indien mod den omfattende korruption, som flere tibetanske organisationer har benyttet flittigt for simpelthen at kunne fungere i et land, hvor de ikke må eje fast ejendom. Der er ganske enkelt modsat rettede tendenser i Indien, hvor mange er glade for, at man med lidt penge kan få tingene gennemført uden besvær. Der er tilsvarende mange mennesker, som er trætte af, at retfærdighed og lighed for loven kan omgås, hvis man har penge nok til at ‘smøre’ systemet, og som derfor insisterer på, at al denne korruption må stoppe, og politikernes indflydelse på rettergangen fjernes.
SamspilsramtOm Ogyen Thrinle Dordje blot er offer for disse politiske forhold i både Kina, Indien og Tibet, eller om han er en aktiv deltager i et kynisk spil om magt og indflydelse i Himalaya regionen er på ingen måde afklaret. At han blev udnævnt til at være en Karmapa, uden at han selv kunne deltage i den beslutning, gør ham naturligvis til et offer (læs om det nedenfor). Alt, hvad der efterfølgende er sket, er han således i en vis forstand også et offer for. Det udelukker dog ikke, at han er aktiv deltager i et spil, hvor han ganske enkelt søger et liv og en karriere og måske også at gøre en positiv forskel i verden - ligesom så mange andre mennesker vil leve deres liv under de nu en gang givne årsager og betingelser. Hvad, der er op og ned i alt dette, vil forhåbentlig vise sig inden alt for længe. I mellemtiden tager Tulku traditionen ubodelig skade. Det er måske meget godt, for der er alt for mange politiske udnævnelser blandt Tulku’erne. Traditionen er middelalderlig og næppe gangbar i disse moderne tider, men tibetanerne vil alligevel hæge om traditionen, fordi den nu engang er så veletableret og faktisk har eksisteret i næsten 900 år. Nå, hvor om alting er, så bliver denne tanke om, at Ogyen Thrinle Dordje nok i virkeligheden blot var blevet forkølet sidste år i USA, og søger asyl hos Donald Trumps immigrant fjendtlige regering, sandsynligvis snart afklaret. Først meddelte den 'alternative' Karmapa's organisation nemlig, at deres Mønlam ceremoni i Bodhgaya blev udsat fra den 26. december 2017 til den 22 februar i år. Man angav forskellige grunde til udsættelsen. Herved fik man så også udsat en offentlig afklaring af, om han har tænkt sig at blive boende i USA eller ej. Nu er der kun kort tid til, at ceremonierne skal begynde i Bodhgaya. Det bliver interessant at få afklaret, hvad han har tænkt sig. Måske kommer han slet ikke til Indien. Der er vedholdende rygter i Hong Kong, Kina, om - at han vil være amerikaner og vil blive væk. Ogyen Dordje’s helbred er tilsyneladende ganske udmærket i år. Han har allerede givet to indvielser i New York området og gennemført et kursus i begyndelsen af februar. Tilsyneladende trives han i USA. Hvis den 'alternative' Karmapa Ogyen Thrinle Dordje slår sig ned i USA permanent, får han næppe nogen sinde sat sin fod i Rumtek Kloster (se billedet) i Sikkim, hvor den 16. Karmapa Rangdjung Rigpæ Dordje etablerede sig efter sin flugt ud af Tibet i 1959. Så Rumtek Kloster er også på spil. I 1993 overtog Situ Rinpotje's tilhængere Rumtek Kloster med vold, magt og uret, skønt med støtte fra den korrupte regering i Sikkim, som beskyttede overtagelsen med brug af det lokale politi. Det har hidtil ikke været muligt at bringe en retssag til sin afslutning om denne ugerning og uberettigede overtagelse af Rumtek, skønt sagen blev rejst ved domstolene allerede i 1997, efter den korrupte premierminister Bhandari og hans regering i Sikkim var blevet afsat. Alle disse begivenheder har bragt en masse mennekser et voldsomt ubehag, anstiftet mistro og konspirations teorier i hele Karma Kadjy traditionen og også hos andre buddhister. Mange har søgt væk fra Karma Kadjy til andre Dharma traditioner. Nogle har helt opgivet al slags buddhisme. Det kunne jo virke som om, at hele Tulku traditionen er syg og utroværdig. Denne fornemmelse blev forstærket i 2016, da den ene af de to Jamgon Kongtrul Tulku’er stod af ræset, aflagde sine munke løfter, tog afstand fra sin egen organisation, flyttede væk og forsvandt fra offentligheden. Han erklærede på Facebook, at han ikke følte, at han var en inkarnation af den forrige Jamgon Rinpotje. I øvrigt var han meget utilfreds med sin egen organisation (Jamgon Kongtrul Lhabrang), som han angiveligt ikke havde nogen kontrol over. Det var den Tulku, som den ‘alternative’ Karmapa Ogyen Thrinle Dordje havde udpeget. Nu er der så kun den Jamgon Kongtrul Rinpotje (Karma Mingyur Dragpa Senge) tilbage, som ‘vores klassiske’ Karmapa Thrinle Thaye Dordje har udnævnt. Ogyen Dordje udnævnte ikke sig selv som Karmapa Karmapa Thrinle Thaye Dordje har i modsætning til Ogye Dordje udnævnt sig selv, da han var blot en lille dreng i Lhasa by i Tibet. Ogyen Dordje har ved flere lejligheder selv påpeget, at det var Situ Rinpoche og hans allierede, som både fandt ham (Ogyen Thrinle Dordje) og udnævnte ham til at være den 17. Karmapa. “Jeg havde ikke noget valg,” har han sagt, “jeg var under pres.” Lige siden den anden Karmapa Karma Pakshi (se billedet), har Karmapa’erne ellers erklæret og udnævnt sig selv allerede som små børn. Hvis Ogyen Thrinle Dordje virkelig er en inkarnation af den 16. Karmapa, er han den første Karmapa, som ikke har erklæret og udnævnt sig selv. Det har netop været kendetegnet på en Karmapa Tulku, at de udnævnte altid sig selv. Det er Ogyen Dordje naturligvis godt klar over, så det er da påfaldende, at han flere gange har udtalt, hvorledes han blev udpeget som Karmapa, uden at nogen spurgte ham om hans egen mening om det. Han var 7 år gammel, da de fandt ham, så han kunne nemt udtale sig. Det var som bekendt Akong Tulku, som fandt ham, og han så absolut ingen grund til at spørge Ogyen Dordje om det. Han havde jo allerede en aftale med de kinesiske myndigheder om, hvem som skulle være den nye Karmapa. Det eneste, som alle kan blive enige om, er, at det er noget værre rod. Sandsynligvis er disse begivenheder begyndelsen til enden for Tulku traditionen generelt. Den ‘klassiske’ 17. Karmapa Thrinle Thaye Dordje har skabt respekt og tiltro omkring sig, dels ved at være den ‘klassiske’ Karmapa, som helt traditionelt har udpeget sig selv, dels ved sin indsigt, udstråling og rolige karakter. Læs om det her (The Hong Kong Institute Religion Blog) Læs også den tidligere rapport.
Losar, det tibetanske nytår, 2018 Så blev det tibetansk nytår den 16. februar, og stadig ikke noget nyt om hvorvidt Ogyen Dordje forbliver i USA. Traditionen tro har han sendt nytårs hilsner til sine tilhængere. Den ene af disse hilsner er speciel i år. Det er ikke til at sige, hvad man skal lægge i denne udtalelse. Måske har den 'alternative' Karmapa ikke kun hemmelige forhandlinger med de indiske myndigheder. Denne udtalelse tyder unægtelig på, at han også snakker med sine gamle parti kammerater i Kina om en snarlig genkomst til Tsurphu Kloster og det store moderland. Men muligvis er det blot et fromt ønske. Den kinesiske regering har ikke tænkt sig at dele magten med andre. Læs om det her.
den 11. marts Ogyen Dordje blev i USA og deltog for første gang ikke i den årlige Kadjy Mønlam, som han ellers plejede at ledeDen 26. februar kom og gik i Bodhgaya uden Ogyen Dordje’s deltagelse. Han kommunikerede med forsamlingen via et video link i stedet. Der er stadig ingen officielle meddelelser om hans status som amerikaner. Måske er det slet ikke så nemt at få opholds tilladelse, skønt det burde ikke være noget alvorligt problem. Det bliver nok vanskeligere, at forklare hvorfor han hellere vil bo i USA, uden at nævne retssagen i Indien om skatte unddragelse og sorte penge. Selvom Ogyen Dordje’s helbred tydeligvis ikke var nogen forhindring for hans deltagelse ved ceremonierne i Bodhgaya, og selvom han tydeligt har udtrykt et ønske om at deltage, tja, så kom der ikke nogen officiel forklaring på hans fravær. Der er sådan set ikke noget, som holder på ham i USA. Så forklaringen må være, at han ikke er tryg ved at opholde sig i Indien. Man får indtryk af, at der foregår en hel del, som offentligheden ikke har nogen indsigt i. Det fremgår af, at der ikke foreligger nogen som helst information om, hvad Ogyen Dordje vil foretage sig i den nærmeste fremtid. Eller i resten af året.
En særlig videoDen 'alternative' Karmapa Ogyen Thrinle Dordje har i en video under Mønlam’men, som blev ‘streamet’ til Bodhgaya og i øvrigt findes på You Tube, kommenteret vidt og bredt om, at han har følt sig nedtrykt, samt hvorfor han føler sig nedtrykt. Han gentog, at han opholdt sig i USA på grund af et helbreds problem, uden at komme ind på, hvori problemet bestod. Jeg forstår ikke, hvorfor vi ikke får at vide, hvilken sygdom han angiveligt lider af. Han gentog også, at han er blevet udnævnt til at udfylde rollen som en Karmapa, skønt han opfatter sig selv som et almindeligt menneske. Han har tydeligvis ingen erindring om, hvem han måtte have været i sit tidligere liv. Han lader til at gå ud fra, at alle Tulku’er har det på samme måde. Det må anses for at grunden til, at han ikke forlader sin post og blot lever et almindeligt liv uden at skulle leve op til at skulle være en reinkarnation af den 16. Karmapa, når han nu ikke føler sig som en sådan, og det hele i øvrigt er møg besværligt og giver ham stress. Ogyen Dordje omtalte også Shamar Rinpotje i positive vendinger i sin video. Imidlertid fremkom han ikke med nogen egentlig løsning på splittelsen i Karma Kadjy traditionen. Som det første må han jo anerkende den 17. Karmapa Thrinle Thaye Dordje som en lige så ‘ægte’ udnævnelse som hans egen. Der er bare et problem her. Karmapa Thrinle Thaye Dordje udnævnte jo sig selv som et ganske lille barn. Shamar Rinpotje har blot anerkendt Karmapa Thrinle Thaye Dordje. Hvis Ogyen Dordje anerkender Thrinle Thaye Dordje, anerkender han også, at Karmapa Thaye Dordje er af en anden og højere kategori end ham selv. Det vil gøre Ogyen Dordje til en ‘anden klasses’ Karmapa. Derfor synes en egentlig løsning at være langt borte, og det store rod får lov til at fortsætte. Ligeledes udtrykte Ogyen Dordje i videoen sin overbevisning, at han ikke vil egne sig som politisk leder af exil tibetanerne. Han kom ikke ind på retssagen mod ham og hans fond, og han udtalte sig ikke om sine fremtids planer. Billedet viser et maleri af den 16. Karmapa Rangdjung Rigpæ Dordje. Denne video har kastet mange af hans tilhængere ud i tvivl og mistro. De var blevet vant til hans organisations fremstilling af ham som en ‘klassisk’ Karmapa, der blev født under dobbelt sole, regnbuer og andre undere. Hans organisation har også stædigt påstået, at han har udnævnt sig selv som barn, skønt han igen og igen har modsagt dette. Det er først ved at gå op for hans mange tilhængere og resten af det eksil tibetanske kultur kompleks, hvad Ogyen Dordje faktisk mener om sig selv og sin rolle som ‘ikke-klassisk’ Karmapa. Når Ogyen Dordje nu altså ikke er ‘klassisk’ - så følger næsten naturligt, at man måtte kunne tro, at selv Dalai Lama, Situ Rinpotje, Gyaltsab Rinpotje og alle de andre af hans støtter - heller ikke er ‘ægte’ genfødsler af deres angivelige forgængere.
De politisk udnævnte Tulku’er er et problemHer kan man dog godt bremse lidt op i logikken. Det hele er faktisk lidt mere indviklet end som så. Der hersker naturligvis nogen tvivl om, hvorvidt Dalai Lama er en ægte genfødsel af den 13. Dalai Lama. Fordi den 13. Dalai Lama’s regent, som skulle finde den 14. inkarnation, selv var depraveret, biseksuel (skønt officielt munk med cølibat løfte) og magtglad. Regenten, den forrige Reting Rinpotje, blev sidenhen af gode og beviselige grunde arresteret og anklaget for oprør og attentat forsøg på den nye regent. Derpå blev Reting Rinpotje myrdet i Potala paladsets fængsel. Det skete for over 70 år siden (i følge bogen: A History of Modern Tibet, 1931 - 1951). Selv om han var en kæmpe skandale, var de fleste tibetanere dog overbevist om, at hans udnævnelse af den 14. Dalai Lama var rigtig nok, fordi den baserede sig på en vision - angiveligt. Der har været usikkerhed omkring Dalai Lamas inkarnationer lige siden den 6. Dalai Lama blev myrdet i begyndelsen af 17 hundrede tallet (den syvende blev udnævnt, før den sjette var død). Tilsvarende tvivl var der dog ikke om den 16. Karmapa, selvom der var en skandale omkring en magtfuld politiker, Lungshar’s søn, som først blev udnævnt som den 16. Karmapa på trods af den 15. Karmapa’s Lhabrang’s protester. Imidlertid døde den lille politikersøn meget hurtigt efter sin ankomst til Tsurphu Kloster. Han faldt over kanten på det flade tag af sin bolig i Karmapaernes hoved kloster. De fleste tog dette som et tegn på, at Karma Kadjy’s beskyttere havde grebet ind. Rangdjung Rigpæ Dordje blev herefter udnævnt uden politisk indblanding fra den tibetanske regerings side. Rangdjung Rigpæ Dordje havde faktisk, som det er sædvanen, udnævnt sig selv, og var blevet anerkendt af den forrige Situ Rinpotje, som dengang boede i kongeriget Derge i Kham, som dengang var under Kinas kontrol og udenfor Lhasa regeringens rækkevidde. Det korte og lange i den historie er, at den 16. Karmapa Rangdjung Rigpæ Dordje uden tvivl udnævnte både Shamar -, Situ -, Gyaltsab - og Jamgong Kongtrul Rinpotje’erne. De må derfor alle anses for at være ægte nok, for så vidt at den 16. Karmapa også var ægte. Vurderet på hans liv, synes han ægte og temmelig imponerende faktisk, en af de helt stor inkarnationer af Karmapa, ligesom den første og den anden. Det er meget forståeligt, at Ogyen Dordje føler sig nedtrykt. Det er på en måde også forståeligt, hvorfor han ikke bare forlader sit embede som institutionen Karmapa. Han er nu over 30 år gammel. Det er lidt sent at søge en ny karriere. Det vil også kaste hele Situpa fløjen af Karma Kadjy ud i en dyb og meget alvorlig krise, skønt det er mere eller mindre allerede sket. Også Dalai Lama vil få skade, hvis Ogyen Dordje ikke vil mere. På den anden side lider hele Tulku traditionen mere og mere skade jo længere han tøver med at holde op. Så Ogyen Dordje er tilsyneladende altid ‘between a rock and a hard place,’ som han selv siger. Min egen beskedne personlige mening er, at Ogyen Dordje er nødt til at forlade sin stilling og hans allierede er nødt til at lide under konsekvenserne af det. Der er brug for en ordentlig detox... Se videoen her. Læs også artiklen: Hvorfor er der to Karmapa’er?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De to Karmapa’er. Foto fra deres møde i 2018.
| |
Retsagen og restriktionerne på Ogyen Dordje’s bevægelser i Indien, som har plaget ham længeDen mere sandsynlige årsag til hans ophold i USA har således intet med hans helbred at gøre, skønt han utvivlsomt er i fare for sukkersyge og har ondt i hjertet. Det skyldes den igangværende retssag mod ham i Indien om skatte unddragelse og besiddelse af sorte penge. Hans politiske forbindelser fik ham fjernet fra anklageskriftet for nogle år siden, men Højesteret besluttede, at anklagen mod ham som formand for sin egen fond skulle opretholdes. Domstolen mente ikke, at han som formand kunne unddrage sig et objektivt ansvar. Sagen er i øvrigt trukket i langdrag. Ogyen Dordje meddeler nu, at hans forhandlinger med den indiske regering er positive, og regeringen er ham venligt stemt. Det er jo godt, men det er ikke noget nyt, at Indiens premierminister Modi ikke har noget imod Ogyen Dordje. Det er velkendt, men han er jo ikke Højesteret, så man må tro, at Ogyen Dordje ikke kan undgå at skulle for retten. Ogyen Dordje siger da heller ikke, at alt er fjong, og han bare kan tage afsted. Han siger, at der forhandles, og at han tror på, at det bliver muligt for ham at returnere til Indien. Underforstået: uden at skulle møde i retten - og uden restriktioner på hans opholds sted og rejser. Det får vi vel så at se senere, om det er muligt, men hermed har Ogyen Dordje jo også sagt, at han nok ikke returnerer, hvis han skal i retten. Desuden var han jo førhen under sit tidligere ophold i Indien underlagt en række restriktioner, fordi sikkerheds tjenesterne i Indien ikke havde tillid til ham, men opfattede ham som en mulig kinesisk infiltrerende Lama med en politisk opgave for det kinesiske imperium i grænseregionen til Tibet. Det er dog ikke sikkert, at Indien savner ham og ønsker hans tilbage venden. Han er og var en politisk flygtning, og som sådan må han vel finde sig i, at være underlagt visse restriktioner, især når myndighederne mistænker ham for både det ene og det andet og med god grund. Måske har Ogyen Dordje startet forhandlinger, fordi han frygter, at de indiske myndigheder vil efterlyse ham internationalt for at få ham til at møde op til et møde for en domstol.
Er Ogyen Dordje en kinesisk spion eller mulvarp?Tsering Shakya, professor i Tibetansk Historie ved ‘Institute of Asian Research, University of British Columbia,’ har skrevet en analyserende artikel om dette delikate emne (Magasinet Outlook India).
En tredje mulighedDet er også muligt, at han tager til Indien for at deltage i den nævnte konference og måske også en Mønlam ceremoni i Bodhgaya, for derefter at returnere til USA. Denne mulighed foreligger, hvis han kan få regeringen til at undlade at arrestere ham, når han er i Indien, skønt han formelt skal deltage i retsmøder. Denne mulighed kræver også, at han får lov til at rejse ind, ud og rundt omkring i Indien helt frit. Måske er disse forhandlinger slet ikke så nemme. Ulig Kina har Indien jo rent faktisk en tre deling af magten, og Ogyen Dordje kan næppe forhandle med en domstol, som ønsker hans tilstedevær samt at afhøre ham og muligvis dømme ham til en fængsels straf. Maksimum straffen for anklagerne mod ham er to års fængsel. Muligvis kan han slippe med en bøde, men tilsyneladende kan han ikke slippe for at skulle møde op i retten, hvis han opholder sig i Indien. Hverken han selv eller hans organisation bryder sig om, at en Karmapa bliver stillet for en domstol. Blot det at folk ser ham stå foran en dommer eller hører om det, anses for en alvorlig skam og nedværdigelse for en åndelig leder i hele Asien. Det ville jo være udtryk for dårlig karma, hvor man ønsker sig en dygtig helt. Ak ja, dårlig karma er vist Ogyen Dordje’s mellemnavn. Det er faktisk synd for ham. Om han lykkes med den tredje mulighed er på ingen måde sikkert. Han kunne jo bare opgive sin titel som Karmapa Hele udviklingen omkring Ogyen Dordje tyder jo kraftigt på, at det nok var en meget dårlig ide til at begynde med at udnævne ham til at være en inkarnation af den 16. Karmapa. Han kan ikke selv huske noget fra sit tidligere liv i følge ham selv, skønt alle de tidligere og også den nuværende ‘klassiske’ 17. Karmapa Thrinle Thaye Dordje ikke har haft problemer med at huske tidligere liv. Det kan faktisk virke lidt underligt, at Ogyen Dordje ikke bare går af og forlader sin post som en angivelig inkarnation, ligesom den ‘alternative’ Jamgon Kongtrul Rinpotje gjorde for et par år siden. Det ville spare os alle for en masse besvær. Når han alligevel fortsætter, må vi desværre forvente endnu mere besvær både for ham selv og alle os andre i begge afdelinger af Karma Kadjy. Ogyen Dordje har ikke kun lavet skandale som omtalt for oven. Han var også årsag til voldsom pinlighed i Bodhgaya, hvor han joggede ind i Mahabodhi Templet med sko på, hvilket en ordentlig buddhist bare ikke gør, uanset hvor højt man rager i hierarkiet, fordi hele Tempel området er stedet for Buddha Sakyamuni’s Nirvana. Det var også meget pinligt i Ladakh, hvor Kadjy klostrene ikke ville modtage ham, da han kom på besøg for nogle år siden. Han er altså ret uheldig. Da han endelig skulle til at undervise i et Geluk kloster i Ladakh, brød en kraftig tordenstorm løs og afbrød det hele. Han har ikke været i Ladakh siden. Skønt han stadig gerne kommer til Bodhgaya, holdes der nøje øje med hans fodtøj. Folk har ikke glemt noget. Kineserne er gladeDen kinesiske regering mener, at de har gavn af forvirringen og splittelsen, fordi enhver splittelse vil gøre deres kontrol med Buddhismen nemmere. At de kinesiske myndigheder selv har godkendt Ogyen Dordje som en ‘ægte’ inkarnation ændrer ikke på noget for dem. De behøver ikke at kontrollere ham direkte, bare han splitter Karma Kadjy og bliver pinlig for Dalai Lama og eksil tibetanerne. I deres øjne gør det heller ikke noget, at selve Tulku traditionen bliver undergravet. Så Kina vedbliver med at støtte ham, uanset hvor han opholder sig. Selv hvis Ogyen Dordje gik af nu, er kineserne yderst tilfredse med al den skade, han allerede har udrettet. De vil under alle omstændigheder i deres egne øjne få gavn af følgevirkningerne af Ogyen Dordje’s virksomhed i lang tid fremover, selvom den måtte stoppe nu. Det lader dog til, at Ogyen Dordje ikke er helt uvidende om, hvilke store tjenester han gør for det kinesiske kommunist parti ved blot at være til og føre sig frem. Han har vist slet ikke lyst til at spille den rolle, men det er svært for ham at stoppe. Hvad skal han så lave og leve af? Hans forældre holdes som gidsler af kineserne, han har ingen uddannelse og mange folk vil blive virkeligt sure på ham, hvis han pludselig ikke længere vil være deres Karmapa. Hvis han holdt op, ville det blive til endnu en skandale i den lange række af pinligheder, og kineserne ville også blive glade over det. Win-win, kalder de det, hvilket betyder: vi får gavn under alle omstændigheder. At splittelsen af Karma Kadjy heller ikke er godt for Kina i det lange løb, er der ingen ved magten i Kina, som kan få øje på for tiden. Kina er et eksperiment, som er løbet løbsk. De tænker på andre ting. Ogyen Dordje tror åbenbart, at alle Karmapa’erne
|
10. august - opdateret den 15. august 2018. Ogyen Dordje kan returnere til Indien, hvis han vil
Billedet viser Ogyen Dordje. Hans glatte ansigt skyldes plastik kirurgi for at få ham til at ligne den 16. Karmapa lidt mere. Hans kinesiske sponsorer står bag. Det forlyder i følge 'The Print' i Indien, at landets regering har haft et møde, hvor Ogyen Dordje's forhold blev diskuteret. Konklusionen var, at man intet har imod hans ophold i Indien. Han kan rejse frit, lader det til, og der er et rygte om, at han er blevet tilbudt jord i nærheden af New Delhi til at bygge et nyt kloster, hvis han ønsker det. Det er dog ikke en gave. Han får lov at betale for det, skønt til en nedsat pris efter forlydende. Jordstykket skulle efter sigende være af pæn størrelse og i nærheden af lufthavnen i New Delhi. Om Ogyen Dordje egentlig er interesseret i denne lokalitet, vides ikke. Der vil fortsat være restriktioner for hans besøg i Sikkim, men han må godt komme til delstaten, bortset fra Rumtek Kloster. Han har ganske vist været væk så længe fra Indien, at han skal have sin opholds tilladelse fornyet, men det er der altså ingen problemer med at få til at ske. Den nuværende unions regering i Indien har tilsyneladende ikke noget imod Ogyen Dordje. Premierminister Modi er efter sigende sympatisk indstillet, skønt der også er medlemmer af hans regering, som er knapt så imødekommende. På den anden side lader det heller ikke til, at regeringen synes, at han måtte være særlig vigtig for dem. Det spiller naturligvis en vis rolle, at han muligvis vil blive gjort til eksil-tibetanernes nationale samlingspunkt, når Dalai Lama dør. Traditionelt ville tibetanerne samles om Dalai Lama’s regent eller Panchen Lama, men der kommer sandsynligvis ingen regent, og Panchen Lama blev bortført af kineserne og en anden udnævnt i stedet af kommunisterne i Tibet. Denne ‘alternative’ Panchen Lama nyder ikke anerkendelse blandt tibetanerne. Det er således lagt op til, at en Karmapa som den tredje højeste Tulku i eksil regeringens hierarki bliver et åndeligt og nationalt samlingspunkt.
Et nyt nationalt samlings punkt, når Dalai Lama er borte Karmapa Thaye Dordje regner eksil regeringen ikke med, fordi Dalai Lama i sin tid anerkendte Ogyen Dordje som en Karmapa. Ingen har bedt Dalai Lama om at anerkende Karmapa Thrinle Thaye Dordje, derfor kan eksil regeringen ikke heller tage ham i betragtning, da de tænker på kongelig gammeldags maner. Når kongen Dalai Lama ikke kendes ved Karmapa Thaye Dordje, føler eksil regeringen ikke, at de kan. Dalai Lama gentog den 9. august i år sit budskab. Han har frasagt sig sin konge titel. Dalai Lama institutionen er ikke længere 'politisk relevant,' siger han. Imidlertid fortsætter han: 'det er op til det tibetanske folk at bestemme, om der skal komme en fremtidig Dalai Lama.' Hermed siger han ikke blot den åbenbare mening, men også at det bestemt ikke er noget, som den kinesiske regering skal afgøre. Han sagde også, at når han bliver 90 år gammel, skal det årlige møde mellem Tibets store Tulku'er tage stilling til, hvad der skal ske omkring fremtidige reinkarnationer af Dalai Lama. Det er lidt tåge snak. Hvis han ikke ønsker at komme tilbage som Dalai Lama i et fremtidigt liv, fordi den type inkarnation er blevet for problematisk, så kan han vel blot meddele det. Lidt ligesom Buddha Sakyamuni for eksempel. Kort tid efter at Buddha Sakyamuni blev født, sagde han: "dette er mit sidste liv. Jeg vil ikke reinkarnere igen.” Nå, det er åbenbart ikke helt så nemt. Så opmærksomheden samler sig nu om Ogyen Dordje. At det ikke er Dalai Lama’s job at anerkende eller undlade det i forbindelse med andre Tulku’er end Geluk traditionens, ser man i de kredse bort fra. Karmapa’erne har aldrig før været nationale samlings punkter, så Karmapa Thaye Dordje ville nok takke nej, under alle omstændigheder. Ogyen Dordje synes nu heller ikke, at være specielt interesseret i at spille den rolle. Han er generelt træt af at skulle spille en rolle. I den ‘særlige’ video fra februar siger han direkte nej tak til at blive nationalt samlings punkt for hvem som helst.
Eksil regeringens politik ligger i ruiner Det er åbenbart ikke gået op for den tibetanske eksil regering, at deres politik er helt hen i vejret. For det første ønsker de forskellige tibetanske nationale folkeslag ikke et imperialt stor-Tibet. De ønsker at styre sig selv i mindst 3 nationer og sandsynligvis endnu flere stater, selvom de også godt kan ønske sig et samarbejde mellem nationerne, men de føler sig bestemt ikke som en enkelt og udelt nation som for eksempel Danmark eller Norge. For den indiske regering er det dog muligvis slet ikke så vigtigt, hvem tibetanerne samles omkring. Alt tyder på, at Tibet er en tabt sag for Indien. Kina sidder tungt på Verdens tag og Indien kan ikke ændre på det. Så indernes hoved interesse ligger i grænse regionerne, hvor der bor mange mennesker af tibetansk afstamning i alle Indiens Himalaya områder. Ladakh, Zanskar, Lahul og Spiti mod Vest og hele regionen Øst for Bhutan. Også i Sikkim bor der mange tibetanere. De fleste tibetanske folk i grænse regionerne føler sig ikke som identiske med folk fra det egentlige Tibet. De har deres egen national følelse og har slet ikke noget til fælles med Kina. Generelt føler de sig glade for, at deres områder ikke hører til Tibet, og oplever det som en beskyttelse, at de er indiske statsborgere. Kinas fremfærd netop i Tibet har skræmt dem alle.
‘The Great Game’ i Tibet og Himalaya regionen Den indiske kommentator P. Stobdan skriver i 'The Wire' flere ting om emnet. Egentlig har Indien ikke brug for de høje tibetanske Lama'er i deres strategiske spil med Kina. I det store hele har Kina konsolideret sit greb om Tibet, og de indiske sikkerheds tjenesters bekymringer om grænseregionernes tibetanske befolkning er lidt misforstået, mener han. Derimod synes det afgjort, at Tibet forbliver kinesisk, med mindre Kina falder fra hinanden. Selvom det forekommer usandsynligt, så plejer Kina at gå i opløsning fra tid til anden, fordi denne stats dannelse er så stort et system, som strækker sig over flere såkaldte han-kinesiske nationaliteter - udover de såkaldte nationale mindretal som for eksempel tibetanerne - og enorme områder. Når det sammenholdes med den i princippet vilkårlige regerings førelse, som kommunist partiet har monopol på, er det trods alt ikke helt så usandsynligt, at systemet bryder sammen. Lige nu, ser det dog ikke sådan ud.
Ogyen Dordje bor ikke i WoodstockMen muligvis skal Ogyen Dordje slet ikke tilbage til Indien. Han siger ganske vist, at han ønsker at returnere, men hvis han også ønsker at undgå at stå foran en dommer i en irriterende kriminal sag om skattesnyd og sorte penge, bliver det nok ikke til noget. Han har det godt i USA, hvor politiet ikke plager ham. Han bor ikke i sit kloster i Woodstock, New York State, men i New Jersey i et Karma Thegsum Chöling center. Huset er en gave fra et kinesisk amerikansk par Frank Lin og fru Lin, som forærede deres ejendom til Ogyen Dordje i 2001. Det er et stort hus, som indeholder en trykt udgave af både Kandjur og Tendjur på tibetansk og kinesisk. Der er flere templer, herunder et særligt for Medicin Buddha'en med statuer af alle de 8 aspekter, hvilket er et sjældent syn. Læs også om Kinas bestræbelser på at kontrollere al buddhisme (PDF)
den. 9. oktober 2018. Ogyen Dordje, den 'alternative' Karmapa
|
21. januar 2019.
Her er et interessant uddrag af Ogyen Dordje's tale via et video link fra USA til Bodhgaya, hvor en Mønlam ceremoni var i gang i januar måned 2019. Ogyen Dordje omtalte den 17. Karmapa Thrinle Thaye Dordje i den sidste del af hans lange tale:
"... En anden ting, som jeg ønsker at påpege, angår visse andre vigtige nyheder i det sidste års tid, nemlig at jeg anmodede om et møde med 'Gyalwa Thaye Dorje' [den 17. Karmapa Thaye Dordje kaldes 'gyalwa,' det vil sige 'sejrende,' en betegnelse for Bodhisatva’er]. Det blev omtalt vidt og bredt. Og bagefter havde jeg lejlighed til at afklare, hvad der skete. Jeg ønsker at bruge denne lejlighed til at sige lidt mere. Hoved årsagen til mødet var udelukkende for at gavne [Buddha] Læren og de sansende væsner. Jeg arbejder altid med denne hensigt. I almindelighed siger folk, at jeg er Karmapa, en Buddha, en Bodhisatva.
De kan sige, hvad de vil, men når jeg iagttager mig selv, kan jeg kun få øje på et almindeligt menneske med lidenskabelige følelser og fejl - ikke nogen, som er fri for fejl og begavet med alle de værdier, som andre tror."
"... I øjeblikket er jeg i retreat med blot nogle få mennesker omkring mig. Min krop og mit sind er ikke som de var førhen. Jeg befinder mig i en periode, hvor jeg føler mig trist og modløs. Især opstår tanken om død og forgængelighed stærkt i mig. For en udøver [af Dharma] kunne det msåske forekomme at være en god ting at udvikle vished om død og forgængelighed. Men på den anden side sker dette, mens jeg ikke føler mig særlig godt tilpas i hverken krop eller sind. Jeg kan ikke forklare det tydeligt."
Så det er alvorligt galt med Ogyen Dordje’s helbred. Og måske ikke så alvorligt med forbrødringen med den 17. Karmapa Thaye Dordje.
En sådan forbrødring bliver særdeles svær, når Thaye Dordje har udpeget sig selv som blot et spædbarn, mens Ogyen Dordje ikke har nogen erindring om sit tidligere liv. De to Karmapa’er er i udgangs punktet ikke lige på grund af denne detalje.
Hvis en sådan forbrødring skal give mening - og det kan den jo godt - må Ogyen Dordje fralægge sig titlen af en Karmapa. Selvom han i flere år har relativiseret, hvad han forstår ved sig selv som en Karmapa Tulku, så synes han at ville fastholde en sådan ‘relativ’ forståelse.
Men Thaye Dordje forstår, hvad det vil sige, at være en Karmapa Tulku på en anderledes klassisk måde. Som lille barn kunne han stadig huske, at han i sit forrige liv var den 16. Karmapa Rangdjung Rigpæ Dordje. Disse to opfattelser kan ikke forenes. Det er sikkert det, som gør Ogyen Dordje trist til mode.
oktober 2019.
I året 2019 synes dialogen mellem Ogyen Dordje og den indiske regering at være gået i hårdknude. Det er uklart, om Ogyen Dordje blot bør søge om indrejse visa en gang til på et konsulat. Hvis Ogyen Dordje virkelig gerne vil til Indien, så kunne han jo forsøge det. Den indiske regering vil jo angiveligt gerne have, at Ogyen Dordje returnerer, så ved at søge igen, skulle han få sit visa - skulle man tro.
Så hvorfor gør han ikke det? Både den indiske regerings uklarhed og Ogyen Dordje's manglende handling tyder unægtelig på, at der foregår noget andet, som vi andre ikke får at vide. Som ved de andre historier om Ogyen Dordje, får vi ikke hele historien fortalt.
Hvis Ogyen Dordje fralagde sig sin titel af en Karmapa, kunne det jo være, at det hele blev meget enklere. Og at vi endelig kan få hele historien om ham fortalt af ham selv. Og Ogyen Dordje kunne slippe for at leve under et evindeligt pres og få fred og frihed til at leve sit eget liv...
Ogyen Dordje bor privat i Queens, New Jersey, i en sponsors bolig, skønt hans officielle ‘Dharmachakra Center’ ligger blot omkring 150 km fra New York City. Centeret befinder sig i Woodstock og kalder sig Karmapa’s residens. Men han vil åbenbart ikke bo der. Han har ikke noget undervisnings program. Han kan rejse hvor han vil, men han bliver hjemme.
Nu skriver vi oktober 2019. Det er næsten et år siden, de to Karmapa’er mødtes i Frankrig. De udsendte et brev om forbrødring og gensidig respekt. Det er en flot hensigt, men sidenhen er der ikke rigitig sket noget. Og Ogyen Dordje er tavs og foretager sig ikke noget. Vi har intet hørt siden februar 2019. Og han har heller ikke skrevet noget på sin egen hjemmeside. Og hans offentlige program er fra sidste år på hjemmesiden. Der er larmende tavshed. Hjemmesiden laver han ikke selv, men den administreres af hans organisation i Indien.
Måske er han hoppet af, og vil bare leve i fred og ro som amerikaner med pas fra Dominica. Det at der ikke sker noget, er faktisk lidt foruroligende. Lad os håbe, at han har det godt.
27. oktober 2019.
De to Karmapa'er mødtes for anden gang i Europa, sandsynligvis i Le Bost i Frankrig, hvor de i fællesskab skrev en langt livs bøn for den nye Shamarpa, som er Thaye Dordje's søn Thugsey.
Der er flere implikationer i denne begivenhed, så vi må formode, at vi endelig begynder på et nyt kapitel i Karma Kadjy's problematiske historie gennem de sidste godt 30 år. Der er imidlertid lang vej tilbage, før alt er fjong.
Læs om det her.
11.februar 2020
Ogyen Dordje omtaler sin deltagelse i langt livs bønnen for den 15. Shamarpa for forsamlingen af deltagere ved hans Mønlam ceremoni i Bodhgaya, som blev afholdt i februar 2020. Hans tale foregik via et video link fra USA ligesom sidste år.
Læs et uddrag af talen her om emnet.
maj 2021
En tidligere nonne fra Canada har i maj 2021 anlagt sag mod Ogyen Dordje i Canada med krav om hustru bidrag og børnepenge. Hun anklager ham også for voldtægt, men fører ikke sag mod ham om det. Angiveligt fordi hun bagefter blev forelsket og ville giftes med ham.Læs her om Ogyen Dordje, som anklages for voldtægt og manglende børnepenge.