Info 4  

regnbue linje
Dharmahjulet - logo for Tilogaard Meditationskole - klik her for befirelse og oplysning

Forsiden

sitemap

Lama Tendar Olaf Høyer
  Forfatter  til  denne side
  Tendar Olaf Høyer  er en
  dansk  Lama  fra Karma
  Kadjy traditionen  siden
  1994,  hvis ekspertise er
  klassisk   meditation  og
  buddhistisk anskuelse.

Klik her for artiklen som PDF fil for optimal udskrift på din printer. På PDF filerne er der blandt andet side tal. Teksten er den samme som her på siden, men med et lidt andet design med henblik på udskrift på papir i A4 størrelse.

Om Lama Tendar Olaf Høyer


Lama Olaf Høyer 2003, foto: Jes Larsen © territorium

 

 

 

 

 

Mit borgerlige navn er Olaf Høyer.  Navnet  Tendar fik jeg som munk i 1984 af min mester  Tenga Rinpotje, som stod for ordinationen. Jeg er ikke munk længere, men navnet er blevet hængende ved mig hos mange, som kender mig fra gamle dage. Derfor bruger jeg det fortsat.
Jeg blev født 1948 og voksede op i Brede, hvor Nationalmuseet ligger i dag. Folkeskolen i Lundtofte prøvede at give mig undervisning i 7 år. Herefter gik jeg på Johannesskolen, Frederiksberg, hvorfra jeg blev klassisk sproglig student i 1967. Derpå, først i en alder af 19 år, begyndte jeg for alvor at lære noget vigtigt. Jeg var hippie og boligaktivist 1968 - 1971 (Sofiegården, Stengården og Christiania). I 1975 forlod jeg Christiania.
 

  I min ungdom var jeg interesseret i filosofi, psykologi, religioner og psykedeliske stoffer.
(- Jeg havde god gavn af LSD, skønt det i almindelighed er meget farligt for det psykiske helbred og ikke kan anbefales for nogen som helst. Det var jeg lykkeligt uvidende om dengang. Det var slut med LSD for mig i 1970. Jeg oplevede at forlade min krop og svæve hen over den. Mens jeg sÃ¥ svævede der i en eller anden bevidstheds form, tænkte jeg, at sindet var virkeligt pÃ¥ en helt anden mÃ¥de, end jeg havde lært i skolen. Derfor opstod der et ønske i mit sind om bedre at kunne styre  i sindets virkelighed.) 
 

 Jeg levede af smÃ¥jobs indenfor mange fag og var ogsÃ¥ bager og cykeltaxi-mand pÃ¥ Christiania. I 1976 blev jeg buschauffør, hvilket har skaffet mig smør pÃ¥ brødet i mange Ã¥r, nÃ¥r jeg ikke var pÃ¥ rejser eller modtog sponsorater. Jeg har ogsÃ¥ kørt en del taxa i København og omegn. De sidste 8 Ã¥r før min pensionering kørte jeg rutebil her pÃ¥ Lolland.  Jeg har nÃ¥et en sÃ¥dan anstændig alder nu, at det danske folk sponsorerer mig med en folkepension. Det er jeg meget taknemmelig for.

 

 

                                        Mine Lama’er

   Jeg mødte den 16. Karmapa, Rangdjung Rigpæ Dordje allerede i 1974, hvilket gjorde et stort indtryk, da han tydeligt var en helgen  (sanskrit:  Bodhisatva). Det blev jeg dog ikke buddhist af ved den lejlighed, men jeg havde aldrig før mødt et sÃ¥dant helt rent menneske. Ingen mørke. Kun lys, Ã¥benhed og venlighed. Jeg var fortryllet, men forstod ikke sÃ¥ meget om den Buddha-dharma, som han repræsenterede. Jeg syntes dengang, at jeg manglede en ordentlig forklaring. Klik her for at komme øverst pÃ¥ sidenDesuden var jeg i reglen ret skæv pÃ¥ den tid, fordi jeg røg en hel del fniseurt (galar, chares, cannabis sativa indica).

 I januar 1977 mødte jeg i København den kendte Lama  Kalu Rinpotje (#),  som var sÃ¥ elskværdig at  introducere mig til sindets egentlige natur, den umiddelbare og direkte  indsigt i sindets natur, hvorefter jeg tog  tilflugt i de 3 Ædelsten, som det hedder.
 Det var ellers slet ikke min hensigt at blive buddhist, da jeg opsøgte Kalu Rinpotje, men det forekom fuldstændig logisk, korrekt og følsomt efter den oplevelse, som han havde givet mig. Kalu Rinpotje gav den fuldstændige forklaring inklusive en demonstration, sanskrit:  darshan, af sindets natur, som jeg manglede, og som fuldstændigt overraskede mig.
 Han gav ogsÃ¥ mange transmissioner og instruktioner i de følgende uger. Kort tid efter kom Karmapa tilbage til Danmark med  Jamgon Kongtrul Rinpotje (#), og  Tsultrim Gyamtso Rinpotje, som underviste i 3 uger. Hermed var grundlaget lagt for min forstÃ¥else af  Mahamudra.
 

 Siden hen har mange andre Lamaer uddannet mig. Først og fremmest meditations mesteren  Gendjyn Rinpotje (#), som tog mig gennem den traditionelle 3 Ã¥rs meditative tilbagetrækning i Frankrig fra 1991 til 1994 og trænede mig.  Shamar Rinpotje (#) blev min mester i 1982. Han har været en stadig kilde til forundring, da han var en af de mest præcise og afklarede Lamaer i min tid. Jeg lærte Shamar Rinpotje at kende, da jeg var hans chauffør i et Ã¥rs tid først i firserne ude i Nepal, hvor jeg boede pÃ¥ det tidspunkt. Lige siden har han over mange Ã¥r givet mig de vigtige Dharma transmissioner og de afgørende personlige instruktioner, som vejledte mig i mit videre livsforløb. SÃ¥ledes henviste han mig til Gendjyn Rinpotje i Frankrig for min dybere træning i Dharma’en.
 

 Endelig var  Tenga Rinpotje (#) ogsÃ¥ min mester  (fra 1978 af), som altid havde svar pÃ¥ selv de vanskeligste spørgsmÃ¥l, bÃ¥de af filosofisk og teknisk art. Jeg nød ogsÃ¥ godt af hans mesterskab i meditation. I perioden fra forÃ¥ret 1982 til sommeren 1985 boede jeg det meste af tiden i Katmandu ikke langt fra Tenga Rinpotje’s hus. Jeg besøgte Tenga Rinpotje næsten hver dag, nÃ¥r jeg opholdt mig i byen, hvor han beredvilligt instruerede mig i meditation og anskuelse og besvarede utallige spørgsmÃ¥l.  Disse 4 mestre har været en sand  velsignelse for mig i mit liv.
 

 Desuden har jeg modtaget transmission til Dharma'en (Buddhismen) fra, først og fremmest, den 16. Karmapa Rangdjung Rigpæ Dordje (#),  Jamgon Kongtrul Rinpotje (#),  Thrangu Rinpotje (#), Bokar Rinpotje (#)  og  Tsultrim Gyamtso Rinpotje.
 

 Jeg har ogsÃ¥ stiftet bekendtskab med mange andre Lama’er, først og fremmest:  Dalai Lama, Tjø Dji Nyima Rinpotje (fra Kathmandu i Nepal), Lopøn Tjetju Rinpotje (# - fra Buthan og Kathmandu i Nepal), Lama Yeshe Dordje (# - fra Dharamsala i Indien), Lama Thubten (# - fra Nice i Frankrig), Lama Wangdor (# fra Tso Pema i Indien), Lama Tarchin (# - fra Nepal, senere USA), Lama Sherab Gyaltsen (fra Pokara i Nepal), den franske Lama Yeshe Nyingpo (fra Le Bost i Frankrig) og den engelske Lama Gelongma Rinchen (ogsÃ¥ fra Le Bost), som alle har enten instrueret, hjulpet eller inspireret mig eller gjort alle 3 pÃ¥ en gang.
 Mange af disse Lama’er er sidenhen døde, hvilket er markeret med dette ‘hashtag’ tegn:  #
Klik her for at komme øverst på siden
(Lama Yeshe fra Le Bost lavede sidenhen klassisk skandale med erotisk misbrug af sine kvindlige elever og forlod derfor Klosteret, hvor han nu er ilde set. Der er ingen andre af mine Lama’er, som har lavet skandale.)

 

 

Min uddannelse og virksomhed 

  Min uddannelse begyndte i 1977 og foregik mange steder, bÃ¥de her i Danmark, Frankrig, Tyskland, Indien og Nepal, hvor jeg opholdt mig  i næsten 3 Ã¥r i en periode først i firserne. Jeg var 4 Ã¥r i Frankrig først i halvfemserne.
 

 Fra efterÃ¥ret 1985 til efterÃ¥ret 1989 var jeg leder af det buddhistiske center  Karma Drub Djy Ling  (Karma Kadjy Skolen) i København. Jeg blev blot nødt til at tage ansvaret pÃ¥ mig, fordi der ikke var andre, som kunne, og prøve at gøre noget godt. Og mange andre bidrog til succesen. I den position var det muligt at fÃ¥ Buddhismen stats-anerkendt og at fÃ¥ centeret gjort til en rigtig institution og gældfri.
(I dag er centeret en del af Diamondway Buddhistiske Centres internationale netværk, ledet af Lama  Ole Nydahl. Dengang var det en meget broget Karma Kadjy forening med flere grupperinger omkring forskellige Lama’er.  Jeg har ikke længere noget med dette center at gøre pÃ¥ grund af diverse fordomme.)
 

 Jeg deltog ogsÃ¥ i filmen:  ‘Den Skjulte Virkelighed’ -  som viser pudsige billeder fra den tid. I 1988 var jeg som leder af centeret vært for Dalai Lama. Han boede i centeret under sit ophold i København. Det var lidt af en oplevelse.  Dalai Lama stÃ¥r ganske vist i noget af et modsætnings forhold til Karmapa institutionen bÃ¥de dengang og nu, men jeg hÃ¥bede pÃ¥ at bygge bro ved at invitere ham... I 1989 fik jeg pÃ¥ Karma Kadjy Skolens vegne  Jamgon Kongtrul Rinpotje til at give indvielserne kaldet Kadjy Ngagdzø  [bka' brgyud sngags kyi mdzod] her pÃ¥ Lolland. Indvielserne bestÃ¥r af den samling  Yidam’mer, som  Marpa bragte fra Indien til  Tibet.
 

 I 1989 tog jeg igen til Indien for at lære tibetansk, og derpÃ¥ i 1990 til Frankrig, hvor jeg deltog i forberedelsen af et Tempel projekt for Dhagpo Kagyu Ling (Karmapas hovedsæde for Europa i Frankrig) i Dordogne.  Jeg startede sÃ¥ en 3 Ã¥rs retreat i 1991 pÃ¥ tilbagetræknings-centeret Le Bost (Kyndrøl Ling) i Auvergne, hvor ogsÃ¥ Klosteret ligger i dag samt et stort Tempel. Disse 2 centre med deres satellit centre er organiseret som Dhagpo Kagyu Mandala, som jeg stadig har forbindelse med.

Lama Olaf Høyer, omkring 1990.

Tendar Olaf Høyer omkring 1990

  Jeg blev munk i 1984, hvor  Tenga Rinpotje ordinerede mig som Geltsyl (novicemunk.  Det var ved den lejlighed at jeg fik navnet: Karma Drub Djy Tendar). I 1988 modtog jeg Gelong ordination (sanskrit: Bikshu, fuldt ordineret munk) af  Thrangu Rinpotje. Jeg gav løfterne tilbage i Ã¥r 2000, fordi det ikke var muligt at leve som munk i Danmark pÃ¥ den rette mÃ¥de pÃ¥ det tidspunkt.  (Der er ingen klostere, og jeg turde ikke leve som hjemløs pÃ¥ grund af mit dÃ¥rlige helbred.)
 

 Gendjyn Rinpotje  udnævnte mig til Lama, da jeg forlod min 3 Ã¥rs tilbagetrækning i maj 1994.  Shamar Rinpotje har derpÃ¥ bekræftet Klik her for at komme øverst pÃ¥ sidenudnævnelsen. Fordi jeg ikke var tilknyttet noget formelt Dharma netværk dengang, udstete han et ‘svendebrev’ til mig,  som du kan læse ved at klikke her.

 

 

Lama pÃ¥ Tilogaard 

 Jeg har en begrænset virksomhed, hvor jeg fortrinsvis modtager private elever og klienter. Da jeg ikke selv er mester, men blot udlært i dette Ã¥ndens hÃ¥ndværk, har jeg lagt mest vægt pÃ¥ min egen træning fremfor undervisning. Der er meget at vænne sig til, øve sig pÃ¥ og at mestre ogsÃ¥ for en udlært svend.
 

 Shamar Rinpotje bad mig i 2006 om at etablere ‘Bodhi Path’  her i Danmark, hvilket sÃ¥ skete formelt i 2007, hvor det lykkedes for mig at samle en gruppe mennesker omkring idéen.  I 2009 blev der sÃ¥ oprettet en Bodhi Path gruppe i København pÃ¥ mit initiativ  (Bodhi Path Foreningen).  Gruppen gik desværre i opløsning efter nogle Ã¥r.
 

 Bodhi Path Læreplanen er derimod fremragende. Den er udviklet af Shamar Rinpotje for moderne mennesker med sans for traditionel buddhistisk  meditation og dyb gammel Dharma  visdom  fra  Buddha Sakyamuni. Shamar Rinpotje har sammensat et lære- og trænings- program, som bÃ¥de bestÃ¥r af megen oprindelig Dharma fra  Tilopa  og  Atisha, og som er særlig god for moderne mennesker. Læreplanen er enkel, dyb og meget omfattende. Jeg har i den engelske sektion betegnet det som ‘simplicity in complexity.’   (Enkelhed i det sammensatte.)  Den sigter pÃ¥  Mahamudra efter  Sutra metoden. Mahamudra efter Sutra metoden stammer fra Samadhiraj Sutra’en. Den primære undervisning pÃ¥ Tilogaard foregÃ¥r derfor indenfor denne ramme.Lama Tendar Olaf Høyer, marts 2023


Lama Tendar Olaf Høyer, marts 2023.

Tilogaard er en lidt speciel  Karma Kadjy institution, fordi elever og støtter kommer fra hele landet, mens der næsten ikke findes elever eller støtter i lokal omrÃ¥det. Tilogaard er ogsÃ¥ lidt usædvanlig ved at være residens for en Lama. Karma Kadjy traditionen er  i øvrigt karakteriseret ved bÃ¥de store internationale netværk og smÃ¥ selvstændige institutioner som Tilogaard. Det er hensigten, at Tilogaard skal udbygges som et velegnet mødested, hvor ogsÃ¥ eksterne Karma Kadjy Dharma-lærere kommer pÃ¥ besøg og underviser.  Men faciliteterne til det er endnu ikke udviklet og bygget.
 Kunne du tænke dig at hjælpe, er din støtte meget velkommen. Der er i øjeblikket ingen hjælpere og kun moralsk støtte til foretagendet blandt danskerne. Jeg hÃ¥ber, at det vil ændre sig.
 

 Tilogaard skal udvikles videre som meditationskole, hvor du simpelthen kan lære at meditere traditionelt, og hvorledes du anvender Dharma som anskuelse i praksis. Senere hÃ¥ber jeg pÃ¥, at et helt nyt buddhistisk refugium med nye kursus faciliteter og gæstelejligheder kan opføres. Det sker, nÃ¥r og hvis jeg kan finde sponsorer til det.  Hele ejendommen skal overgÃ¥ til den selvejende institution,  Tilogaard Meditationskole, sÃ¥ her fortsat er Dharma virksomhed ogsÃ¥ efter min død. Det er det, som jeg arbejder for skal lykkes med Tilogaard. (Læs mere her om Tilogaards fremtid)
 

 Mine ønsker i den retning synes i øjeblikket en perfekt illusion. Der er ingen opbakning, ingen penge og ingen hjælpere. SÃ¥ mÃ¥ske bliver det ikke til noget. Det behøver det jo heller ikke. Der findes sÃ¥ mange andre Dharma institutioner. I min ungdom forestillede jeg mig, at jeg hverken ville efterlade et eftermæle eller et gravsted. Et simpelt tomrum forkom mig mere passende, som nÃ¥r asken spredes over havet og forsvinder i det. Sidenhen har jeg jo sÃ¥ fÃ¥et fast ejendom og et stort bibliotek, som jeg gerne sÃ¥ blive brugt til gavn for de mange, ogsÃ¥ efter min død. Statuer og rituelle genstande bør forblive i en buddhistisk institution, mens mine arvinger ikke har brug for dem. Jeg bekymrer mig ikke alt for meget om det længere, fordi disse forhold til syvende og sidst styres af  karma, og jeg skal jo under alle omstændigheder videre, nÃ¥r jeg dør. Jeg hÃ¥ber blot, at jeg ikke har spildt min tid, mens jeg var her...

 

 

Dharmalærer  

 Udtrykket  Lama betyder flere ting, men mest  instruktør og træner. Jeg  giver instruktion i formel   meditation  og i anvendelsen af de buddhistiske  anskuelser, bÃ¥de under meditation og i hverdagen  (den akademiske Dharma anskuelse skal præsenteres af akademikere, hvilket jeg ikke er). DerpÃ¥ træner jeg eleverne over tid, ligesom enhver anden træner eller coach i andre discipliner gør.
 

 I min hippie tid syntes det at blive til en Lama at være det højeste og bedste, man kunne stræbe efter at opnÃ¥.  I vore dage er titlen knap sÃ¥ god, fordi den sættes i forbindelse med udnyttelse af folk bÃ¥de finansielt og seksuelt. Desuden kan det egentlig være lige meget, nÃ¥r folk blot søger instruktion i Sutra træning. Det er faktisk kun indenfor Tantra, at Lama’en er nødvendig. Den Tantra, som jeg underviser, er virkelig meget begrænset. Erotisk Tantra instruerer jeg ikke i. Min begejstring for titlen er derfor efterhÃ¥nden forduftet, men mine mestre mente noget andet. Det er jeg nødt til at respektere.
 

 Jeg udfører ogsÃ¥ ritualer for klienter, som har brug for det (klienter er folk, som ønsker tjenester snarere end instruktion). Ritualer (Pudja) kan ikke blot løfte stemningen, hjælpe de levende og de døde, men under gunstige omstændigheder kan de ogsÃ¥ ændre begivenhedernes gang ved simpelthen at vise Dharma-dimensionen i folks liv, sÃ¥ de selv kan gribe fat i den eller gribes af den. Pudja (ritualer) kan sÃ¥ledes stoppe eller udsætte dÃ¥rlig karma og fremme og nære den gode. Manifestation af  Buddha’s Dharma pÃ¥virker naturligvis de sind, som udsættes for manifestationen, pÃ¥ en positiv mÃ¥de. Derfor er Pudja  (ritualer) en god ting.
 Det er dog sjældent, at nogen føler trang til at fÃ¥ en Lama som mig til at lave Pudja for dem. Folk ringer næsten kun, nÃ¥r nogen dør i deres familie eller omgangs kreds. Jeg har dog i tidens løb lært mange at meditere ordentligt.
 

  Oplæring og instruktion foregÃ¥r mest for enkelte eller fÃ¥ elever ad gangen, ud fra den enkeltes situation. Her pÃ¥ Tilogaard er der kun plads til privat undervisning. Jeg orker ikke at lave kursus for de mange mere; renoveringen af ejendommen er ogsÃ¥ gÃ¥et i stÃ¥, fordi jeg lider af KOL og ikke kan ret meget mere. Du er derfor velkommen til at komme og hjælpe.

Klik her for at komme øverst på siden

          
Læs også: hvad bruger man en Lama til?.

 

Mangler titel-bjælken foroven? Klik her

Lama’en

      Lytter til stilheden.
   Jo mere jeg hører,
  desto mere enig.

Den 16. Karmapa Rangdjung Rigpæ Dordje

 

 16. Karmapa

Kalu Rinpotje, som jeg tog Tilflugt hos

 

 Kalu Rinpotje

Gendjyn Rinpote, min retreatmester

 

Gendjyn Rinpotje

14 Shamar Rinpotje

 

   14. Shamar Rinpotje

Tenga Rinpotje, som ordinerede mig som munk

 

 Tenga Rinpotje

Le Bost, eller Kyndrøl Ling tilbagetræknings centeret i Auvergne, Frankrig

Le Bost retreat. Jeg boede bag det andet vindue t. h. på første sal.

 

Nytårshilsen fra år 2000

Bedemølle med mantra'et: Om Mani Peme Hung

 Du ønskes et dejligt og bedre nyt Ã¥rtusinde, uden krig, elendighed og ulykke, men fyldt med glæde, overskud og frihed. Ned med død og fatale tilknytninger og længe leve alle selvbefriende kvaliteter. I samsara gÃ¥r alting galt, sÃ¥ mÃ¥ du ikke gÃ¥ galt i samsara, men leve længe, sundt og godt. MÃ¥ indsigt komme helt ubesværet af sig  selv, som en fugl lander pÃ¥ en køn gren og kvidrer, og mÃ¥ hjertets inderste lytte til Lamaens velsignelser, som jo til syvende og sidst er det eneste, vi oplever. MÃ¥ alle blive lykkelige og tilfredse, mÃ¥ fryd og grænseløs glæde overstrømme alle de tilfældige grænser, som vaner har bygget overalt. MÃ¥ alle, som søger forbindelse til godhed og menneskelighed, finde den. MÃ¥ alle, som Ã¥bner hjertet, finde hjertelige svar overalt. MÃ¥ intet, som gøres til gavn for andre, blive formÃ¥lsløst. MÃ¥ alle handlinger blive meningsfulde, og ingen energi gÃ¥ til spilde i samvær med andre. MÃ¥ alle opleve øjeblikkets vidunderlige smag, farve, lyd og sÃ¥ videre. MÃ¥ lidenskabernes fantastiske tankeløshed blive værdsat og virkeliggjort i ægte og afslappet  visdomsind. MÃ¥ tiden og alle bevidsthedstilstande blive mere rummelige, behagelige og menneskelige. Kort sagt, hav det godt, lev sundt og dø gammel med følelse.

         MKH, Tendar.

 

                Shamar Rinpotje giver en indvielse i Dhagpo i 1990 og Gendjyn Rinpotje og Tendar assisterer; fotograf ukendt.
                 Shamar Rinpotje  giver en indvielse  i Dhagpo i 1990 og
                Gendjyn Rinpotje og Lama Tendar Olaf Høyer assisterer

Lama Tendar Olaf Høyers mærke. Folk bruger ikke segl mere, men der var en dag, hvor jeg syntes, at det kunne være sjovt at lave et.  Dette ikon, som fungerer som link pÃ¥ de andre sider til denne side, er det tibetanske bogstav T med et S pÃ¥ toppen, som er forstavelsen til navnet Tendar. Bogstav kombinationen er anbragt i en cirkel. Folk bruger ikke segl mere. Men en dag syntes jeg, at det kunne være sjovt at lave et og tegnede sÃ¥ dette ikon, som passer fint som link.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Her går stregen og slutter siden ...
            © tilogaard   -   Tilogaard registrer ikke noget om din færden pÃ¥ netstedet. Ingen tracking - ingen cookies - ingenting.  Tilogaards sikring af dit privatliv er enkel: kun dine emails og breve
                                               bliver gemt.  Tilogaards internet udbyder - www.i123.dk - samler kun statistisk information om antallet af 'hits,' som Tilogaards netsted modtager.

                                               Søger du bestemte emner, kan du indtaste dine søge ord i din brawsers søgefelt,    efterfulgt af:  site:tilogaard.dk-   f. eks.: karma site:tilogaard.dk