Om Lama Tendar Olaf Høyer
Mit borgerlige navn er Olaf Høyer. Navnet Tendar fik jeg som munk i 1984 af min mester Tenga Rinpotje, som stod for ordinationen. Jeg er ikke munk længere, men navnet er blevet hængende ved mig hos mange, som kender mig fra gamle dage. Derfor bruger jeg det fortsat. Jeg blev født 1948 og voksede op i Brede, hvor Nationalmuseet ligger i dag. Folkeskolen i Lundtofte prøvede at give mig undervisning i 7 år. Herefter gik jeg på Johannesskolen, Frederiksberg, hvorfra jeg blev klassisk sproglig student i 1967. Derpå, først i en alder af 19 år, begyndte jeg for alvor at lære noget vigtigt. Jeg var hippie og boligaktivist 1968 - 1971 (Sofiegården, Stengården og Christiania). I 1975 forlod jeg Christiania.
I min ungdom var jeg interesseret i filosofi, psykologi, religioner og psykedeliske stoffer. (- Jeg havde god gavn af LSD, skønt det i almindelighed er meget farligt for det psykiske helbred og ikke kan anbefales for nogen som helst. Det var jeg lykkeligt uvidende om dengang. Det var slut med LSD for mig i 1970. Jeg oplevede at forlade min krop og svæve hen over den. Mens jeg så svævede der i en eller anden bevidstheds form, tænkte jeg, at sindet var virkeligt på en helt anden måde, end jeg havde lært i skolen. Derfor opstod der et ønske i mit sind om bedre at kunne styre i sindets virkelighed.)
Jeg levede af småjobs indenfor mange fag og var også bager og cykeltaxi-mand på Christiania. I 1976 blev jeg buschauffør, hvilket har skaffet mig smør på brødet i mange år, når jeg ikke var på rejser eller modtog sponsorater. Jeg har også kørt en del taxa i København og omegn. De sidste 8 år før min pensionering kørte jeg rutebil her på Lolland. Jeg har nået en sådan anstændig alder nu, at det danske folk sponsorerer mig med en folkepension. Det er jeg meget taknemmelig for.
Mine Lama’er
Jeg mødte den 16. Karmapa, Rangdjung Rigpæ Dordje allerede i 1974, hvilket gjorde et stort indtryk, da han tydeligt var en helgen (sanskrit: Bodhisatva). Det blev jeg dog ikke buddhist af ved den lejlighed, men jeg havde aldrig før mødt et sådant helt rent menneske. Ingen mørke. Kun lys, åbenhed og venlighed. Jeg var fortryllet, men forstod ikke så meget om den Buddha-dharma, som han repræsenterede. Jeg syntes dengang, at jeg manglede en ordentlig forklaring. Desuden var jeg i reglen ret skæv på den tid, fordi jeg røg en hel del fniseurt (galar, chares, cannabis sativa indica).
I januar 1977 mødte jeg i København den kendte Lama Kalu Rinpotje (#), som var så elskværdig at introducere mig til sindets egentlige natur, den umiddelbare og direkte indsigt i sindets natur, hvorefter jeg tog tilflugt i de 3 Ædelsten, som det hedder. Det var ellers slet ikke min hensigt at blive buddhist, da jeg opsøgte Kalu Rinpotje, men det forekom fuldstændig logisk, korrekt og følsomt efter den oplevelse, som han havde givet mig. Kalu Rinpotje gav den fuldstændige forklaring inklusive en demonstration, sanskrit: darshan, af sindets natur, som jeg manglede, og som fuldstændigt overraskede mig. Han gav også mange transmissioner og instruktioner i de følgende uger. Kort tid efter kom Karmapa tilbage til Danmark med Jamgon Kongtrul Rinpotje (#), og Tsultrim Gyamtso Rinpotje, som underviste i 3 uger. Hermed var grundlaget lagt for min forståelse af Mahamudra.
Siden hen har mange andre Lamaer uddannet mig. Først og fremmest meditations mesteren Gendjyn Rinpotje (#), som tog mig gennem den traditionelle 3 Ã¥rs meditative tilbagetrækning i Frankrig fra 1991 til 1994 og trænede mig. Shamar Rinpotje (#) blev min mester i 1982. Han har været en stadig kilde til forundring, da han var en af de mest præcise og afklarede Lamaer i min tid. Jeg lærte Shamar Rinpotje at kende, da jeg var hans chauffør i et Ã¥rs tid først i firserne ude i Nepal, hvor jeg boede pÃ¥ det tidspunkt. Lige siden har han over mange Ã¥r givet mig de vigtige Dharma transmissioner og de afgørende personlige instruktioner, som vejledte mig i mit videre livsforløb. SÃ¥ledes henviste han mig til Gendjyn Rinpotje i Frankrig for min dybere træning i Dharma’en.
Endelig var Tenga Rinpotje (#) ogsÃ¥ min mester (fra 1978 af), som altid havde svar pÃ¥ selv de vanskeligste spørgsmÃ¥l, bÃ¥de af filosofisk og teknisk art. Jeg nød ogsÃ¥ godt af hans mesterskab i meditation. I perioden fra forÃ¥ret 1982 til sommeren 1985 boede jeg det meste af tiden i Katmandu ikke langt fra Tenga Rinpotje’s hus. Jeg besøgte Tenga Rinpotje næsten hver dag, nÃ¥r jeg opholdt mig i byen, hvor han beredvilligt instruerede mig i meditation og anskuelse og besvarede utallige spørgsmÃ¥l. Disse 4 mestre har været en sand velsignelse for mig i mit liv.
Desuden har jeg modtaget transmission til Dharma'en (Buddhismen) fra, først og fremmest, den 16. Karmapa Rangdjung Rigpæ Dordje (#), Jamgon Kongtrul Rinpotje (#), Thrangu Rinpotje (#), Bokar Rinpotje (#) og Tsultrim Gyamtso Rinpotje.
Jeg har ogsÃ¥ stiftet bekendtskab med mange andre Lama’er, først og fremmest: Dalai Lama, Tjø Dji Nyima Rinpotje (fra Kathmandu i Nepal), Lopøn Tjetju Rinpotje (# - fra Buthan og Kathmandu i Nepal), Lama Yeshe Dordje (# - fra Dharamsala i Indien), Lama Thubten (# - fra Nice i Frankrig), Lama Wangdor (# fra Tso Pema i Indien), Lama Tarchin (# - fra Nepal, senere USA), Lama Sherab Gyaltsen (fra Pokara i Nepal), den franske Lama Yeshe Nyingpo (fra Le Bost i Frankrig) og den engelske Lama Gelongma Rinchen (ogsÃ¥ fra Le Bost), som alle har enten instrueret, hjulpet eller inspireret mig eller gjort alle 3 pÃ¥ en gang. Mange af disse Lama’er er sidenhen døde, hvilket er markeret med dette ‘hashtag’ tegn: # (Lama Yeshe fra Le Bost lavede sidenhen klassisk skandale med erotisk misbrug af sine kvindlige elever og forlod derfor Klosteret, hvor han nu er ilde set. Der er ingen andre af mine Lama’er, som har lavet skandale.)
Min uddannelse og virksomhed
Min uddannelse begyndte i 1977 og foregik mange steder, både her i Danmark, Frankrig, Tyskland, Indien og Nepal, hvor jeg opholdt mig i næsten 3 år i en periode først i firserne. Jeg var 4 år i Frankrig først i halvfemserne.
Fra efterÃ¥ret 1985 til efterÃ¥ret 1989 var jeg leder af det buddhistiske center Karma Drub Djy Ling (Karma Kadjy Skolen) i København. Jeg blev blot nødt til at tage ansvaret pÃ¥ mig, fordi der ikke var andre, som kunne, og prøve at gøre noget godt. Og mange andre bidrog til succesen. I den position var det muligt at fÃ¥ Buddhismen stats-anerkendt og at fÃ¥ centeret gjort til en rigtig institution og gældfri. (I dag er centeret en del af Diamondway Buddhistiske Centres internationale netværk, ledet af Lama Ole Nydahl. Dengang var det en meget broget Karma Kadjy forening med flere grupperinger omkring forskellige Lama’er. Jeg har ikke længere noget med dette center at gøre pÃ¥ grund af diverse fordomme.)
Jeg deltog ogsÃ¥ i filmen: ‘Den Skjulte Virkelighed’ - som viser pudsige billeder fra den tid. I 1988 var jeg som leder af centeret vært for Dalai Lama. Han boede i centeret under sit ophold i København. Det var lidt af en oplevelse. Dalai Lama stÃ¥r ganske vist i noget af et modsætnings forhold til Karmapa institutionen bÃ¥de dengang og nu, men jeg hÃ¥bede pÃ¥ at bygge bro ved at invitere ham... I 1989 fik jeg pÃ¥ Karma Kadjy Skolens vegne Jamgon Kongtrul Rinpotje til at give indvielserne kaldet Kadjy Ngagdzø [bka' brgyud sngags kyi mdzod] her pÃ¥ Lolland. Indvielserne bestÃ¥r af den samling Yidam’mer, som Marpa bragte fra Indien til Tibet.
I 1989 tog jeg igen til Indien for at lære tibetansk, og derpå i 1990 til Frankrig, hvor jeg deltog i forberedelsen af et Tempel projekt for Dhagpo Kagyu Ling (Karmapas hovedsæde for Europa i Frankrig) i Dordogne. Jeg startede så en 3 års retreat i 1991 på tilbagetræknings-centeret Le Bost (Kyndrøl Ling) i Auvergne, hvor også Klosteret ligger i dag samt et stort Tempel. Disse 2 centre med deres satellit centre er organiseret som Dhagpo Kagyu Mandala, som jeg stadig har forbindelse med.
Tendar Olaf Høyer omkring 1990
Jeg blev munk i 1984, hvor Tenga Rinpotje ordinerede mig som Geltsyl (novicemunk. Det var ved den lejlighed at jeg fik navnet: Karma Drub Djy Tendar). I 1988 modtog jeg Gelong ordination (sanskrit: Bikshu, fuldt ordineret munk) af Thrangu Rinpotje. Jeg gav løfterne tilbage i år 2000, fordi det ikke var muligt at leve som munk i Danmark på den rette måde på det tidspunkt. (Der er ingen klostere, og jeg turde ikke leve som hjemløs på grund af mit dårlige helbred.)
Gendjyn Rinpotje udnævnte mig til Lama, da jeg forlod min 3 Ã¥rs tilbagetrækning i maj 1994. Shamar Rinpotje har derpÃ¥ bekræftet udnævnelsen. Fordi jeg ikke var tilknyttet noget formelt Dharma netværk dengang, udstete han et ‘svendebrev’ til mig, som du kan læse ved at klikke her.
Lama på Tilogaard
Jeg har en begrænset virksomhed, hvor jeg fortrinsvis modtager private elever og klienter. Da jeg ikke selv er mester, men blot udlært i dette åndens håndværk, har jeg lagt mest vægt på min egen træning fremfor undervisning. Der er meget at vænne sig til, øve sig på og at mestre også for en udlært svend.
Shamar Rinpotje bad mig i 2006 om at etablere ‘Bodhi Path’ her i Danmark, hvilket sÃ¥ skete formelt i 2007, hvor det lykkedes for mig at samle en gruppe mennesker omkring idéen. I 2009 blev der sÃ¥ oprettet en Bodhi Path gruppe i København pÃ¥ mit initiativ (Bodhi Path Foreningen). Gruppen gik desværre i opløsning efter nogle Ã¥r.
Bodhi Path Læreplanen er derimod fremragende. Den er udviklet af Shamar Rinpotje for moderne mennesker med sans for traditionel buddhistisk meditation og dyb gammel Dharma visdom fra Buddha Sakyamuni. Shamar Rinpotje har sammensat et lære- og trænings- program, som bÃ¥de bestÃ¥r af megen oprindelig Dharma fra Tilopa og Atisha, og som er særlig god for moderne mennesker. Læreplanen er enkel, dyb og meget omfattende. Jeg har i den engelske sektion betegnet det som ‘simplicity in complexity.’ (Enkelhed i det sammensatte.) Den sigter pÃ¥ Mahamudra efter Sutra metoden. Mahamudra efter Sutra metoden stammer fra Samadhiraj Sutra’en. Den primære undervisning pÃ¥ Tilogaard foregÃ¥r derfor indenfor denne ramme.
Lama Tendar Olaf Høyer, marts 2023.
Tilogaard er en lidt speciel Karma Kadjy institution, fordi elever og støtter kommer fra hele landet, mens der næsten ikke findes elever eller støtter i lokal området. Tilogaard er også lidt usædvanlig ved at være residens for en Lama. Karma Kadjy traditionen er i øvrigt karakteriseret ved både store internationale netværk og små selvstændige institutioner som Tilogaard. Det er hensigten, at Tilogaard skal udbygges som et velegnet mødested, hvor også eksterne Karma Kadjy Dharma-lærere kommer på besøg og underviser. Men faciliteterne til det er endnu ikke udviklet og bygget. Kunne du tænke dig at hjælpe, er din støtte meget velkommen. Der er i øjeblikket ingen hjælpere og kun moralsk støtte til foretagendet blandt danskerne. Jeg håber, at det vil ændre sig.
Tilogaard skal udvikles videre som meditationskole, hvor du simpelthen kan lære at meditere traditionelt, og hvorledes du anvender Dharma som anskuelse i praksis. Senere håber jeg på, at et helt nyt buddhistisk refugium med nye kursus faciliteter og gæstelejligheder kan opføres. Det sker, når og hvis jeg kan finde sponsorer til det. Hele ejendommen skal overgå til den selvejende institution, Tilogaard Meditationskole, så her fortsat er Dharma virksomhed også efter min død. Det er det, som jeg arbejder for skal lykkes med Tilogaard. (Læs mere her om Tilogaards fremtid)
Mine ønsker i den retning synes i øjeblikket en perfekt illusion. Der er ingen opbakning, ingen penge og ingen hjælpere. Så måske bliver det ikke til noget. Det behøver det jo heller ikke. Der findes så mange andre Dharma institutioner. I min ungdom forestillede jeg mig, at jeg hverken ville efterlade et eftermæle eller et gravsted. Et simpelt tomrum forkom mig mere passende, som når asken spredes over havet og forsvinder i det. Sidenhen har jeg jo så fået fast ejendom og et stort bibliotek, som jeg gerne så blive brugt til gavn for de mange, også efter min død. Statuer og rituelle genstande bør forblive i en buddhistisk institution, mens mine arvinger ikke har brug for dem. Jeg bekymrer mig ikke alt for meget om det længere, fordi disse forhold til syvende og sidst styres af karma, og jeg skal jo under alle omstændigheder videre, når jeg dør. Jeg håber blot, at jeg ikke har spildt min tid, mens jeg var her...
Dharmalærer
Udtrykket Lama betyder flere ting, men mest instruktør og træner. Jeg giver instruktion i formel meditation og i anvendelsen af de buddhistiske anskuelser, både under meditation og i hverdagen (den akademiske Dharma anskuelse skal præsenteres af akademikere, hvilket jeg ikke er). Derpå træner jeg eleverne over tid, ligesom enhver anden træner eller coach i andre discipliner gør.
I min hippie tid syntes det at blive til en Lama at være det højeste og bedste, man kunne stræbe efter at opnÃ¥. I vore dage er titlen knap sÃ¥ god, fordi den sættes i forbindelse med udnyttelse af folk bÃ¥de finansielt og seksuelt. Desuden kan det egentlig være lige meget, nÃ¥r folk blot søger instruktion i Sutra træning. Det er faktisk kun indenfor Tantra, at Lama’en er nødvendig. Den Tantra, som jeg underviser, er virkelig meget begrænset. Erotisk Tantra instruerer jeg ikke i. Min begejstring for titlen er derfor efterhÃ¥nden forduftet, men mine mestre mente noget andet. Det er jeg nødt til at respektere.
Jeg udfører ogsÃ¥ ritualer for klienter, som har brug for det (klienter er folk, som ønsker tjenester snarere end instruktion). Ritualer (Pudja) kan ikke blot løfte stemningen, hjælpe de levende og de døde, men under gunstige omstændigheder kan de ogsÃ¥ ændre begivenhedernes gang ved simpelthen at vise Dharma-dimensionen i folks liv, sÃ¥ de selv kan gribe fat i den eller gribes af den. Pudja (ritualer) kan sÃ¥ledes stoppe eller udsætte dÃ¥rlig karma og fremme og nære den gode. Manifestation af Buddha’s Dharma pÃ¥virker naturligvis de sind, som udsættes for manifestationen, pÃ¥ en positiv mÃ¥de. Derfor er Pudja (ritualer) en god ting. Det er dog sjældent, at nogen føler trang til at fÃ¥ en Lama som mig til at lave Pudja for dem. Folk ringer næsten kun, nÃ¥r nogen dør i deres familie eller omgangs kreds. Jeg har dog i tidens løb lært mange at meditere ordentligt.
Oplæring og instruktion foregår mest for enkelte eller få elever ad gangen, ud fra den enkeltes situation. Her på Tilogaard er der kun plads til privat undervisning. Jeg orker ikke at lave kursus for de mange mere; renoveringen af ejendommen er også gået i stå, fordi jeg lider af KOL og ikke kan ret meget mere. Du er derfor velkommen til at komme og hjælpe.
Læs også: hvad bruger man en Lama til?.
|