Dharmahjulet - logo for Tilogaard Meditationskole - klik her for Tilogaards baggrunde og historie. Tegning af Gerard Muguet.

Tilogaard
Meditationskole

Klik her for at åbne indholdslisten

klik her for udskrift

Om Lama Tendar Olaf H√łyer

 

Lama Olaf H√łyer 2003, foto: Jes Larsen ¬© territorium

 

 

 

 

Mit borgerlige navn er Olaf H√łyer.  Navnet  Tendar fik jeg som munk i 1984 af min mester  Tenga Rinpotje, som stod for ordinationen. Jeg er ikke munk l√¶ngere, men navnet er blevet h√¶ngende ved mig hos mange, som kender mig fra gamle dage. Derfor bruger jeg det fortsat.
Jeg blev f√łdt 1948 og voksede op i Brede, hvor Nationalmuseet ligger i dag. Folkeskolen i Lundtofte pr√łvede at give mig undervisning i 7 √•r. Herefter gik jeg p√• Johannesskolen, Frederiksberg, hvorfra jeg blev klassisk sproglig student i 1967. Derp√•, f√łrst i en alder af 19 √•r, begyndte jeg for alvor at l√¶re noget vigtigt. Jeg var hippie og boligaktivist 1968 - 1971 (Sofieg√•rden, Steng√•rden og Christiania). I 1975 forlod jeg Christiania.

  I min ungdom var jeg interesseret i filosofi, psykologi, religioner og psykedeliske stoffer (- jeg havde god gavn af LSD, sk√łnt det i almindelighed er meget farligt for det psykiske helbred og ikke kan anbefales for nogen som helst. Det var jeg lykkeligt uvidende om dengang. Det var slut med LSD for mig i 1970).  Jeg levede af sm√•jobs indenfor mange fag og var ogs√• bager og cykeltaxi-mand p√• Christiania. I 1976 blev jeg buschauff√łr, hvilket har skaffet mig sm√łr p√• br√łdet i mange √•r, n√•r jeg ikke var p√• rejser eller modtog sponsorater. Jeg har ogs√• k√łrt en del taxa i K√łbenhavn og omegn. De sidste 8 √•r f√łr min pensionering k√łrte jeg rutebil her p√• Lolland.  Jeg har n√•et en s√•dan anst√¶ndig alder nu, at det danske folk sponsorerer mig med en folkepension. Det er jeg meget taknemmelig for.

 

                                        Mine Lama’er

   Jeg m√łdte den 16. Karmapa, Rangdjung Rigp√¶ Dordje allerede i 1974, hvilket gjorde et stort indtryk, da han tydeligt var en helgen  (sanskrit:  Bodhisatva). Det blev jeg dog ikke buddhist af ved den lejlighed, men jeg havde aldrig f√łr m√łdt et s√•dant helt rent menneske. Ingen m√łrke. Kun lys, √•benhed og venlighed. Jeg var fortryllet, men forstod ikke s√• meget om den Buddha-dharma, som han repr√¶senterede. Jeg syntes dengang, at jeg manglede en Klik her for at komme √łverst p√• sidenordentlig forklaring. Desuden var jeg i reglen ret sk√¶v p√• den tid, fordi jeg r√łg en hel del fniseurt (galar, chares, cannabis sativa indica).

 I januar 1977 m√łdte jeg i K√łbenhavn den kendte Lama  Kalu Rinpotje (#),  som var s√• elskv√¶rdig at  introducere mig til sindets egentlige natur, den umiddelbare og direkte  indsigt i sindets natur, hvorefter jeg tog  tilflugt i de 3 √Üdelsten, som det hedder.
 Det var ellers slet ikke min hensigt at blive buddhist, da jeg ops√łgte Kalu Rinpotje, men det forekom fuldst√¶ndig logisk, korrekt og f√łlsomt efter den oplevelse, som han havde givet mig. Kalu Rinpotje gav den fuldst√¶ndige forklaring inklusive en demonstration, sanskrit:  darshan, af sindets natur, som jeg manglede, og som fuldst√¶ndigt overraskede mig.
 Han gav ogs√• mange transmissioner og instruktioner i de f√łlgende uger. Kort tid efter kom Karmapa tilbage til Danmark med  Jamgon Kongtrul Rinpotje (#), og  Tsultrim Gyamtso Rinpotje, som underviste i 3 uger. Hermed var grundlaget lagt for min forst√•else af  Mahamudra.

 Siden hen har mange andre Lamaer uddannet mig. F√łrst og fremmest meditations mesteren  Gendjyn Rinpotje (#), som tog mig gennem den traditionelle 3 √•rs meditative tilbagetr√¶kning i Frankrig fra 1991 til 1994 og tr√¶nede mig.  Shamar Rinpotje (#) blev min mester i 1982. Han har v√¶ret en stadig kilde til forundring, da han var en af de mest pr√¶cise og afklarede Lamaer i min tid. Jeg l√¶rte Shamar Rinpotje at kende, da jeg var hans chauff√łr i et √•rs tid f√łrst i firserne ude i Nepal, hvor jeg boede p√• det tidspunkt. Lige siden har han over mange √•r givet mig de vigtige Dharma transmissioner og de afg√łrende personlige instruktioner, som vejledte mig i mit videre livsforl√łb. S√•ledes henviste han mig til Gendjyn Rinpotje i Frankrig for min dybere tr√¶ning i Dharma’en.

 Endelig var  Tenga Rinpotje (#) ogs√• min mester  (fra 1978 af), som altid havde svar p√• selv de vanskeligste sp√łrgsm√•l, b√•de af filosofisk og teknisk art. Jeg n√łd ogs√• godt af hans mesterskab i meditation. I perioden fra for√•ret 1982 til sommeren 1985 boede jeg det meste af tiden i Katmandu ikke langt fra Tenga Rinpotje’s hus. Jeg bes√łgte Tenga Rinpotje n√¶sten hver dag, n√•r jeg opholdt mig i byen, hvor han beredvilligt instruerede mig i meditation og anskuelse og besvarede utallige sp√łrgsm√•l.  Disse 4 mestre har v√¶ret en sand  velsignelse for mig i mit liv.

 Desuden har jeg modtaget transmission til Dharma'en (Buddhismen) fra, f√łrst og fremmest, den 16. Karmapa Rangdjung Rigp√¶ Dordje (#),  Jamgon Kongtrul Rinpotje (#), Thrangu Rinpotje, Bokar Rinpotje (#)  og Tsultrim Gyamtso Rinpotje.

 Jeg har ogs√• stiftet bekendtskab med mange andre Lama’er, f√łrst og fremmest:  Dalai Lama, Tj√ł Dji Nyima Rinpotje (fra Kathmandu i Nepal), Lop√łn Tjetju Rinpotje (# - fra Buthan og Kathmandu i Nepal), Lama Yeshe Dordje (# - fra Dharamsala i Indien), Lama Thubten (# - fra Nice i Frankrig), Lama Wangdor (fra Tso Pema i Indien), Lama Tarchin (# - fra Nepal, senere USA), Lama Sherab Gyaltsen (fra Pokara i Nepal), den franske Lama Yeshe Nyingpo (fra Le Bost i Frankrig) og den engelske Lama Gelongma Rinchen (ogs√• fra Le Bost), som alle har enten instrueret, hjulpet eller inspireret mig eller gjort alle 3 p√• en gang.
 Mange af disse Lama’er er sidenhen d√łde, hvilket er markeret med dette ‘hashtag’ tegn:  # (Klik her  for billeder af mine L√¶rere og vigtige Klik her for at komme √łverst p√• sidenLamaer. Lama Yeshe fra Le Bost lavede sidenhen klassisk skandale med erotisk misbrug af sine kvindlige elever og forlod derfor Klosteret, hvor han nu er ilde set.)

 

Min uddannelse og virksomhed 

  Min uddannelse begyndte i 1977 og foregik mange steder, b√•de her i Danmark, Frankrig, Tyskland, Indien og Nepal, hvor jeg opholdt mig  i n√¶sten 3 √•r i en periode f√łrst i firserne. Jeg var 4 √•r i Frankrig f√łrst i halvfemserne.

 Fra efter√•ret 1985 til efter√•ret 1989 var jeg leder af det buddhistiske center  Karma Drub Djy Ling  (Karma Kadjy Skolen) i K√łbenhavn. I den position var det muligt at f√• Buddhismen stats-anerkendt og at f√• centeret gjort til en rigtig institution og g√¶ldfri. (I dag er centeret en del af Diamondway Buddhistiske Centres internationale netv√¶rk. Dengang var det en meget broget Karma Kadjy forening med flere grupperinger omkring forskellige Lama’er.  Jeg har ikke l√¶ngere noget med dette center at g√łre p√• grund af diverse fordomme.)
 Jeg deltog ogs√• i filmen:  ‘Den Skjulte Virkelighed’ -  som viser pudsige billeder fra den tid. I 1988 var jeg som leder af centeret v√¶rt for Dalai Lama. Han boede i centeret under sit ophold i K√łbenhavn. Det var lidt af en oplevelse.  Dalai Lama st√•r ganske vist i noget af et mods√¶tnings forhold til Karmapa institutionen b√•de dengang og nu, men jeg h√•bede p√• at bygge bro ved at invitere ham...

 I 1989 tog jeg igen til Indien for at l√¶re tibetansk, og derp√• i 1990 til Frankrig, hvor jeg deltog i forberedelsen af et Tempel projekt for Dhagpo Kagyu Ling (Karmapas hoveds√¶de for Europa i Frankrig) i Dordogne.  Jeg startede s√• en 3 √•rs retreat i 1991 p√• tilbagetr√¶knings-centeret Le Bost (Kyndr√łl Ling) i Auvergne, hvor ogs√• Klosteret ligger i dag samt et stort Tempel. Disse 2 centre med deres satellit centre er organiseret som Dhagpo Kagyu Mandala, som jeg stadig har forbindelse med.

  Jeg blev munk i 1984, hvor  Tenga Rinpotje ordinerede mig som Geltsyl (novicemunk.  Det var ved den lejlighed at jeg fik navnet: Karma Drub Djy Tendar). I 1988 modtog jeg Gelong ordination (sanskrit: Bikshu, fuldt ordineret munk) af  Thrangu Rinpotje. Jeg gav l√łfterne tilbage i √•r 2000, fordi det ikke var muligt at leve som munk i Danmark p√• den rette m√•de p√• det tidspunkt  (Der er ingen klostere, og jeg turde ikke leve som hjeml√łs p√• grund af mit d√•rlige helbred).
 Gendjyn Rinpotje  udn√¶vnte mig til Lama, da jeg forlod min 3 √•rs tilbagetr√¶kning i maj 1994.  Shamar Rinpotje har derp√• bekr√¶ftet Klik her for at komme √łverst p√• sidenudn√¶vnelsen. Fordi jeg ikke var tilknyttet noget formelt Dharma netv√¶rk dengang, udstete han et ‘svendebrev’ til mig,  som du kan l√¶se ved at klikke her.

 

Lama p√• Tilogaard 

 Jeg har en begr√¶nset virksomhed, hvor jeg fortrinsvis modtager private elever og klienter. Da jeg ikke selv er mester, men blot udl√¶rt i dette √•ndens h√•ndv√¶rk, har jeg lagt mest v√¶gt p√• min egen tr√¶ning fremfor undervisning. Der er meget at v√¶nne sig til, √łve sig p√• og at mestre ogs√• for en udl√¶rt svend.

 Shamar Rinpotje bad mig i 2006 om at etablere ‘Bodhi Path’  her i Danmark, hvilket s√• skete formelt i 2007, hvor det lykkedes for mig at samle en gruppe mennesker omkring id√©en.  I 2009 blev der s√• oprettet en Bodhi Path gruppe i K√łbenhavn p√• mit initiativ  (Bodhi Path Foreningen).

 Tilogaard er dog ikke l√¶ngere deltager i noget formelt Dharma netv√¶rk. Jeg er blot en Bodhi Path Dharma-l√¶rer.  Efter Shamar Rinpotje’s d√łd har netv√¶rket f√•et en noget stram styring, synes jeg. Jeg tager muligvis fejl. Det er m√•ske mig, som er vant til selvst√¶ndighed, der ikke kan indordne mig under en international ledelse, som jeg selv synes g√łr tingene forkert p√• en r√¶kke omr√•der. Jeg h√•ber p√• det bedste for Bodhi Path netv√¶rket, men jeg f√łler ikke, at jeg kan forsvare at deltage. De fleste netv√¶rk af en √•ndelig eller spirituel karakter har problemer med gennemsigtighed, demokratisk styring, overtro og med at efterleve deres egne idealer. I stedet fremmer de stereotype holdninger for f√¶llesskabets skyld og udvikler spirituelle skyklapper eller ‘blindspots’ - hvilket forhindrer den befrielse, som de angiveligt tilstr√¶ber.
 Desv√¶rre kan det n√¶sten ikke v√¶re anderledes i en klub, som samler sig om en f√¶lles interesse. I stedet kendetegnes de ved magtkampe og sn√¶vertsyn, uanset klubbens form√•l m√•tte v√¶re at fremelske  Bodhicitta. Ak ja. S√•dan var det ogs√• i Karmapa’s center i K√łbenhavn i firserne.  (L√¶s  mere i artiklen:  Terapi og subkultur.)

 Bodhi Path L√¶replanen er derimod fremragende. Den er udviklet af Shamar Rinpotje for moderne mennesker med sans for traditionel buddhistisk meditation og dyb gammel Dharma  visdom  fra  Buddha Sakyamuni. Shamar Rinpotje har sammensat et l√¶re- og tr√¶nings- program, som b√•de best√•r af megen oprindelig Dharma fra  Tilopa  og  Atisha, og som er s√¶rlig god for moderne mennesker. L√¶replanen er enkel, dyb og meget omfattende. Jeg har i den engelske sektion betegnet det som ‘simplicity in complexity.’ Den sigter p√•  Mahamudra efter  Sutra metoden. Mahamudra efter Sutra metoden stammer fra Samadhiraj Sutra’en. Den prim√¶re undervisning p√• Lama Tendar Olaf H√łyer, juni 2018. Fotografen er Lamaen.Tilogaard foreg√•r derfor indenfor denne ramme.

Lama Tendar Olaf H√łyer, juni 2018.

Tilogaard er en lidt speciel  Karma Kadjy institution, fordi elever og st√łtter kommer fra hele landet, mens der n√¶sten ikke findes elever eller st√łtter i lokal omr√•det. Tilogaard er ogs√• lidt us√¶dvanlig ved at v√¶re residens for en Lama. Karma Kadjy traditionen er  i √łvrigt karakteriseret ved b√•de store internationale netv√¶rk og sm√• selvst√¶ndige institutioner som Tilogaard. Det er hensigten, at Tilogaard skal udbygges som et velegnet m√łdested, hvor ogs√• eksterne Karma Kadjy Dharma-l√¶rere kommer p√• bes√łg og underviser. Kunne du t√¶nke dig at hj√¶lpe, er din st√łtte meget velkommen. Der er i √łjeblikket ingen hj√¶lpere og kun moralsk st√łtte til foretagendet blandt danskerne. Jeg h√•ber, at det vil √¶ndre sig.

 Tilogaard skal udvikles videre som meditationskole, hvor du simpelthen kan l√¶re at meditere traditionelt, og hvorledes du anvender Dharma som anskuelse i praksis. Senere h√•ber jeg p√•, at et helt nyt buddhistisk refugium med nye kursus faciliteter og g√¶stelejligheder kan opf√łres. Det sker, n√•r og hvis jeg kan finde sponsorer til det.  Hele ejendommen skal overg√• til den selvejende institution,  Tilogaard Meditationskole, s√• der fortsat er Dharma virksomhed p√• Tilogaard ogs√• efter min d√łd. Det er det, som jeg arbejder for skal lykkes. (L√¶s mere her om Tilogaards fremtid)

 Mine √łnsker i den retning synes i √łjeblikket en perfekt illusion. Der er ingen opbakning, ingen penge og ingen hj√¶lpere. S√• m√•ske bliver det ikke til noget. Det beh√łver det jo heller ikke. Der findes s√• mange andre Dharma institutioner. I min ungdom forestillede jeg mig, at jeg hverken ville efterlade et efterm√¶le eller et gravsted. Et simpelt tomrum forkom mig passende, som n√•r asken spredes over havet og forsvinder i det. Sidenhen har jeg jo s√• f√•et fast ejendom og et stort bibliotek, som jeg gerne s√• blive brugt til gavn for de mange, ogs√• efter min d√łd. Statuer og rituelle genstande b√łr forblive i en buddhistisk institution, mens mine arvinger ikke har brug for dem. Jeg bekymrer mig ikke alt for meget om det l√¶ngere, fordi disse forhold til syvende og sidst styres af karma, og jeg skal jo under alle omst√¶ndigheder videre, n√•r jeg d√łr. Jeg h√•ber blot, at jeg ikke har spildt min tid, mens jeg var her...

 

Dharmal√¶rer  

 Udtrykket  Lama betyder flere ting, men mest  instrukt√łr og tr√¶ner. Jeg  giver instruktion i formel meditation og i anvendelsen af de buddhistiske anskuelser, b√•de under meditation og i hverdagen  (den akademiske Dharma anskuelse skal pr√¶senteres af akademikere, hvilket jeg ikke er). Derp√• tr√¶ner jeg eleverne over tid, ligesom enhver anden tr√¶ner eller coach i andre discipliner g√łr.

 I min hippie tid syntes det at blive til en Lama at v√¶re det h√łjeste og bedste, man kunne str√¶be efter at opn√•.  I vore dage er titlen knap s√• god, fordi den s√¶ttes i forbindelse med udnyttelse af folk b√•de finansielt og seksuelt. Desuden kan det egentlig v√¶re lige meget, n√•r folk blot s√łger instruktion i Sutra tr√¶ning. Det er faktisk kun indenfor Tantra, at Lama’en er n√łdvendig. Den Tantra, som jeg underviser, er virkelig meget begr√¶nset. Erotisk Tantra instruerer jeg ikke i. Min begejstring for titlen er derfor efterh√•nden forduftet, men mine mestre mente noget andet. Det er jeg n√łdt til at respektere.

 Jeg udf√łrer ogs√• ritualer for klienter, som har brug for det (klienter er folk, som √łnsker tjenester snarere end instruktion). Ritualer (Pudja) kan ikke blot l√łfte stemningen, hj√¶lpe de levende og de d√łde, men under gunstige omst√¶ndigheder kan de ogs√• √¶ndre begivenhedernes gang ved simpelthen at vise Dharma-dimensionen i folks liv, s√• de selv kan gribe fat i den eller gribes af den. Pudja (ritualer) kan s√•ledes stoppe eller uds√¶tte d√•rlig karma og fremme og n√¶re den gode. Manifestation af  Buddha’s Dharma p√•virker naturligvis de sind, som uds√¶ttes for manifestationen, p√• en positiv m√•de. Derfor er Pudja  (ritualer) en god ting. Det er dog sj√¶ldent, at nogen f√łler trang til at f√• en Lama som mig til at lave Pudja for dem. Folk ringer n√¶sten kun, n√•r nogen d√łr i deres familie eller omgangs kreds.

  Opl√¶ring og instruktion foreg√•r mest for enkelte eller f√• elever ad gangen, ud fra den enkeltes situation. Her p√• Tilogaard er der kun plads til privat undervisning indtil videre. Renoveringen af ejendommen er n√¶rmest g√•et i st√•, fordi jeg lider af KOL og ikke kan s√• meget mere. Du er derfor velkommen til at komme og hj√¶lpe.

Klik her for at komme √łverst p√• siden

            L√¶s ogs√•: hvad bruger man en Lama til?

 

 

Klik her, så åbner den næste side...
Klik her, så åbner den næste side...

Mangler titel-bjælken foroven? Klik her

Lama’en

      Lytter til stilheden.
   Jo mere jeg h√łrer,
  desto mere enig
.

Den 16. Karmapa Rangdjung Rigpæ Dordje

 

 16. Karmapa

Kalu Rinpotje, som jeg tog Tilflugt hos

 

 Kalu Rinpotje

Gendjyn Rinpote, min retreatmester

 

Gendjyn Rinpotje

14 Shamar Rinpotje

 

   14. Shamar Rinpotje

Tenga Rinpotje, som ordinerede mig som munk

 

 Tenga Rinpotje

Le Bost, eller Kyndr√łl Ling tilbagetr√¶knings centeret i Auvergne, Frankrig

Le Bost retreat. Jeg boede bag det andet vindue t. h. p√• f√łrste sal.

 

Nytårshilsen fra år 2000

Bedem√łlle med mantra'et: Om Mani Peme Hung

 Du √łnskes et dejligt og bedre nyt √•rtusinde, uden krig, elendighed og ulykke, men fyldt med gl√¶de, overskud og frihed. Ned med d√łd og fatale tilknytninger og l√¶nge leve alle selvbefriende kvaliteter. I samsara g√•r alting galt, s√• m√• du ikke g√• galt i samsara, men leve l√¶nge, sundt og godt. M√• indsigt komme helt ubesv√¶ret af sig  selv, som en fugl lander p√• en k√łn gren og kvidrer, og m√• hjertets inderste lytte til Lamaens velsignelser, som jo til syvende og sidst er det eneste, vi oplever. M√• alle blive lykkelige og tilfredse, m√• fryd og gr√¶nsel√łs gl√¶de overstr√łmme alle de tilf√¶ldige gr√¶nser, som vaner har bygget overalt. M√• alle, som s√łger forbindelse til godhed og menneskelighed, finde den. M√• alle, som √•bner hjertet, finde hjertelige svar overalt. M√• intet, som g√łres til gavn for andre, blive form√•lsl√łst. M√• alle handlinger blive meningsfulde, og ingen energi g√• til spilde i samv√¶r med andre. M√• alle opleve √łjeblikkets vidunderlige smag, farve, lyd og s√• videre. M√• lidenskabernes fantastiske tankel√łshed blive v√¶rdsat og virkeliggjort i √¶gte og afslappet visdomsind. M√• tiden og alle bevidsthedstilstande blive mere rummelige, behagelige og menneskelige. Kort sagt, hav det godt, lev sundt og d√ł gammel med f√łlelse.

         MKH, Tendar.

 

Universaltorma på alteret i Tilogaard. Tormaen er malet af Tenga Rinpotje. Foto: Ove Lauridsen.
                           Torma p√• Tilogaards alter

 

Katten p√• Tilogaard, som sj√¶ldent ses af de bes√łgende. Foto: Lama Olaf H√łyer.

Katten p√• Tilogaard, som sj√¶ldent ses af de bes√łgende

Her går stregen og slutter siden ...
        Klik her for indholdsliste, sitemap    © tilogaard   -   Tilogaard registrer ikke noget om din f√¶rden p√• netstedet. Ingen tracking - ingen cookies - ingenting.  Tilogaards sikring af dit privatliv er enkel: kun dine emails og breveLama Tendar Olaf H√łyer CV
                                               bliver gemt.  Tilogaards internet udbyder - www.i123.dk - samler kun statistisk information om antallet af 'hits,' som Tilogaards netsted modtager.

                                               S√łger du bestemte emner, kan du indtaste dine s√łge ord i din brawsers s√łgefelt,    efterfulgt af:  site:tilogaard.dk-   f. eks.: karma site:tilogaard.dk