Tilknytning og identifikation Tilknytning og identifikation gør din følelse for andre selektiv. Det er en instinktiv overlevelses strategi, kan man sige. Men først og fremmest er det en alvorlig indskrænkning af din medfødte følsomhed og åbenhed. Derfor siges det, at Bodhicitta er hudløs følsom og grænseløst medfølende. Det kan faktisk virke lidt skræmmende – eller det er meget skræmmende – med al den rummelighed, åbenhed og følsomhed, så man er nødt til at vænne sig til det. Ellers er det en meget lang vej til Nirvana. Eller man flygter langt væk i angst for personlig tilintetgørelse (læs mere om dette emne i artiklen: angst for tomheden). En instinktiv eksistentiel angst, som nødvendigvis vil vise sig, når man overskrider sin instinktive selektive tilknytning og identifikation med folk, ting og ejendom, som man plejer at føle sig tryg ved. Nu bør du være lidt varsom med alt, som har med tilknytning at gøre. Også her. Det Darwinistiske synspunkt er selvfølgelig, at tilknytning og identifikation har hjulpet vores forfædre i en million år til at overleve ved netop at være selektiv. I og med at vi som mennesker stadigvæk er her, viser at der er en vis mening med det. Man kan oven i købet sige, at der er en gavn. For det er da glimrende, at vi har overlevet som en art af sansende væsner på en farlig planet med rovdyr og sygdomme. Problemet med tilknytning og identifikation er, at disse to tildækker og skjuler Bodhicitta, som vi har brug for at kende for at nå Nirvana. Det er det store problem. Det måske lidt mindre problem med de to er, at man risikerer at blive rigtig asocial, når man hænger fast i sine begær og så videre. Selvom disse to faktorer har været menneskeheden til gavn i en vis forstand, skaber de også usund karma. Og tilslører hvad vi har brug for at kende. Bodhicitta er en medfødt gave, men du er adskildt fra den ved din ligeså medfødte angst for tomheden. Det er derfor, at der er så få helgener i verden. Det vidunderlige Bodhicitta er i første omgang skræmmende og får folk til at stikke af i angst for tomhed. Så det er virkeligt svært at vænne sig til Bodhicitta. Som om det ikke var nok besværligt med at give slip på tilknytning og identifikation. Det hænger selvfølgeligt sammen. Vi er naturligvis ikke vant til det her. Vi er vant til at overleve ved at være selektiv i vores omgang med andre og undgå dårligt selskab og ignorere andres lidelser, fordi vi har nok i vores egen elendighed og det er svært nok at sørge for sig selv og sin familie, venner og kammerater. Tilflugten i Buddha beskytter dig mod denne eksistentielle frygt og muliggør, at du kan identificere dig med Bodhicitta i stedet for den instinktive opfattelse af dig selv som adskilt fra verden og i fare. Husk, at du er alligevel altid i fare, levende eller død, og har brug for Tilflugtens beskyttelse og en retvisende erkendelse af Bodhicitta. Husk også på, at det er et helt personligt problem, du har. Du kan ikke gemme dig i en gruppe af mennesker og undslippe den vej. Der er ingen anden udvej end Bodhicitta. Men du kan glæde dig over, at du kan identificere dig med dit Lyse Sind. Identifikation er ellers et stort problem og en forhindring for befrielse, men i forbindelse med Bodhicitta bliver problemet til en løsning. Men ikke en nem løsning. Det kan ikke undre, at vi må overvinde noget instinktivt, og at det i sagens natur er svært. Bemærk, at det ikke er svært at få øje på problemet. Også løsningen forekommer indlysende. Desuden bliver det straks noget nemmere, når du mestrer samadhi. I en dyb meditativ trance er det ikke spor svært at give slip, sanskrit: naishkramya, og få fat i Bodhicitta tilstanden uden panikangst. Ved at søge tilflugt i Buddha, din egen Buddhanatur, dit medfødte og altid tilstedeværende Bodhicitta, skabes en bro, en beskyttelse og en forbindelse mellem din nuværende situation og dit basale sind, hvis karakter er Buddhanatur. Nirvana er utroligt tæt på (læs videre under: de 4 fejl). Ved at søge tilflugt i Buddhadharma får du adgang til den befriende anskuelse og mulighed for at bruge de frigørende metoder – især meditation – som vil bringe dig til en situation, hvor virkelig indsigt i dit sind og dets virksomhed vil vise sig, så befrielse og oplysning følger. Det kan alt sammen godt tage meget lang tid, men ved at søge tilflugt opstår en forbindelse, både med den historiske Buddha Sakyamuni, som levede for så længe siden, og med din egen Buddhanatur, som opleves som velsignelse og virker som beskyttelse mod de eksistentielle problemer eller udfordringer, som uundgåeligt vil følge i hælene på udvikling af uselviskhed og medmenneskelighed. Men husk på, at du skal ikke tro på Buddha's Lære; du skal helst forstå den. Meditation og anskuelse fører til en erfaring om sindets natur og virksomhed; det er denne erfaring, som det handler om. Tilflugt i Buddha og hans Dharma er således afgørende, men der er også traditionelt en tilflugt i Sangha'en.
Sangha Buddha Sakyamuni fik hurtigt mange elever, som han organiserede, hvilket blev til Sangha, sanskrit ordet for samfund. Sangha er først og fremmest munkene og nonnerne, i en ophøjet forstand er Sangha’en Bodhisatva’erne på de højeste trin, sanskrit: bhumi. Det er dem på syvende bhumi og opefter, som karakteriseres ved, at Bodhisatva’erne her ikke kan miste deres hidtidige fremgang, dyder (punyas) og erfaring med vished, sanskrit: pradjña. Så kaldes den Arya Sangha. Den Ædle Sangha. Pointen er, at munkene og nonnerne godt nok lever et helligt liv, hvor de bestræber sig på ikke at skade noget sansende væsen, men de er jo nødvendigvis på forskellige trin i udviklingen af Dharma. Nogle er begyndere, og kun få har plukket frugten af træning og indsigt. De fleste munke og nonner befinder sig et eller andet sted midt imellem. Det kan derfor synes svært at identificere sådanne ikke-erkendte personer som tilflugt. Det synes logisk i stedet at søge tilflugt hos folk, som har plukket frugten af Dharma. Det er især vigtigt indenfor Mahayana, fordi vores Dharma-lærer helst skal besidde en levende forståelse af tomhedsnaturen, sanskrit: sunyata og Bodhicitta.
Hvad dig selv angår, er Sangha’en de mennesker, som overdrager transmissionen til dig, instruerer dig og træner dig, samt de lærlinge, som også er i lære hos dine Lama’er. Du får altså en slags familie med de andre elever; så det er ikke de andre som sådan, som er tilflugten, men fællesskabet omkring Lama’en. Husk denne eksistentielle betydning. Det buddhistiske samfund i en bredere forstand er ikke Sangha på samme måde.
De 3 skatteSåledes etablerede Buddha Sakyamuni de 3 Ædelsten eller Juveler, nemlig Buddha, Dharma og Sangha. Ved både sit historiske eksempel og sin tilstedeværelse som inkarneret Buddha, demonstrerede han Buddha'en, som alle kan søge tilflugt hos, fordi vi alle har samme Buddha-natur som Buddha Sakyamuni. (Vi har den samme Buddhanatur som Buddha Sakyamuni, ligesom Sjælland og Skåne har den samme natur, selvom Sjælland og Skåne er to forskellige landskaber. Man kan også sige, at to biler fra folkevogns fabrikken er ensartede, uden at der behøver at være en kæmpestor Moderfolkevogn, som indeholder alle folkevogne i verden, og som din egen folkevogn kun er en del af. På den anden side er din egen Buddhanatur ikke spor forskellig fra Buddha Sakyamuni’s. De to udgaver kan derfor godt siges at være identiske, men der er ikke ’mere’ Buddhanatur i Buddha Sakyamuni end i lille dig. Og udover det identiske giver det ikke mening, at tale om en ’fælles’ Buddhanatur, fordi det er ikke det, som erfares. Du vil opdage din egen Buddhanatur på et eller andet tidspunkt, men når du overvejer, at alle andre også besidder Buddhanatur, har du en oplevelse i dit eget sind med dette sinds Buddhanatur. Du kommer aldrig til at opleve andres oplevelser, fordi du oplever ved dit eget sind. Undskyld denne psykologiske og filosofiske indskydelse i fortællingen, men det er vigtigt at forstå denne forskel på klassisk Buddhadharma og Hindu Vedanta.) Buddha viste, at han selv havde virkeliggjort sin egen Buddha-natur, og at alle andre også besidder den selv samme og kan gøre det samme. Faktisk kan ingen få liv og inkarnation uden denne baggrund. Ligesom kosmos ikke kan udfolde sig uden et verdensrum. Ved sin Dharma instruerer han i, hvad man må opgive, og hvad man må virkeliggøre for selv at blive befriet og oplyst. (Afvikling og udvikling.) Ved sin Sangha viser Buddha Sakyamuni, hvordan man understøtter oplysnings-arbejdet, fremelsker resultater og formidler videreførslen af transmissionen. Derfor søger man både tilflugt hos Buddha, i selve anskuelserne og træningen, altså Dharma’en, og i de betingede mennesker, som indehaver transmissionen og formidler den, altså Sangha’en.
Absolut og relativ Tilflugten i Buddha kaldes absolut, sanskrit: paramartha, da alt så at sige foregår inde i Buddha'en, uden at Buddha essentielt ændres. Tilsyneladende befinder vi os jo alle midt inde i Buddha-naturen og naturen, som omgiver os, er såmænd også Buddha-naturen, når du undersøger det nærmere. Sådan er det, fordi uanset hvorhen, du glor, ser du kun dit eget sind, hvis essens er Buddha-naturen. Sådan er det, fordi det, som du oplever, er sansninger (sanskrit: sparsa). Sansninger er sindets virksomhed, og essensen af sindets virksomhed er Buddha-naturen. Med ordet Buddha-naturen menes der som sagt sindets rummelighed og klarhed. Verden er en oplevelse; hvad verden måtte være udover en oplevelse – opleves ikke. Dette er ikke stedet til at diskutere, om dine oplevelser er 'virkelige' eller ej i en traditionel Vestlig filosofisk forstand (realisme contra idealisme). Dine oplevelsers virkelighed er først og fremmest en virksomhed i sindet, som defineres som de 5 skandha'er i klassisk Dharma. Dine oplevelser opstår på grund af denne virksomhed. Denne virksomhed foregår et sted. Ikke inde i dit hoved, men inde i dit eget sinds rummelighed og klarhed. Inde i Buddhanaturen. Så selv hele verden – sådan som du faktisk oplever den – foregår i dit sind. Selvom dit hoved er ret lille i forhold til verdensrummet. Om din oplevelse af verden i dit sind så er retvisende, hvad angår at gengive verden udenfor dit sind og sanser korrekt i dit sind, er i denne sammenhæng underordnet. Pointen er, at din egen Buddhanatur omfavner hele din oplevelse og alle dine oplevelser, uanset deres form og kvalitet. Uanset om sindets gengivelse af verden er realistisk. (Bemærk venligst, at dit sinds gengivelse af verden omkring dig er resultatet af millioner af års udvikling af kroppen, hvor denne gengivelse ikke har sigtet på at fremstille en på nogen måde korrekt repræsentation af verden, men at vise dig verden på den mest velegnede måde til overlevelse. Så denne gengivelse af verden i dit sind, er en Darwinistisk overlevelses strategi, som har haft stor succes, i og med at vi som mennesker har overlevet disse mange år. Så det er ikke noget, vi bare skal smide ud, fordi vi nu søger Nirvana. I stedet bør vi gennemskue illusionen, skt.: maya, og forstå sindets virkelighed med henblik på at opnå indsigt i sindets natur og virksomhed.) Tilflugten i Dharma'en og Sangha’en er relativ, sanskrit.: samvriti, fordi de er relative størrelser, for eksempel kan Dharma misforstås, og der er naturligvis altid politik, når der er samfund (Sangha). Dharma’en handler dog også om konfrontation, men man skal gå til den med ahimsa – en ikke-voldelig indstilling præget af vågent nærvær (sanskrit: smriti – tibetansk: drenpa. Det er almindeligt at kalde ‘smriti’ for ‘mindfulness’ – skønt det er en dårlig oversættelse).
2 Stol på værktøjet- og brug det rigtigt ... Dharma’en er ikke en tro, men et værktøjs-sæt til hjælp for dem, som ønsker at udføre det åndelige eller eksistentielle arbejde med at fjerne forhindringerne for befrielse og oplysning. Dharma’en er faktisk en systematisk måde at tvivle på; nemlig om man nu er, som man tror, og om verden virkelig er, hvad den udgiver sig for at være. Dharma’en er et fag om, hvordan man udfører oplysnings-arbejdet i sit eget liv på den rigtige og bedste måde. Man tror ikke på noget utroligt som grundlag for Dharma’en. Man stoler på, at det rigtige ingen-ting, sindets grundlæggende natur, i bund og grund er godt, skønt på en måde – helt vildt. Det kan man gøre, fordi man selv undersøger det (man undersøger sindet indgående i den analytiske fase af ‘vipashyana’ meditation). Man forlader sig ikke på et tvivlsomt rygte. Eller en blind tro. Tilflugten skal etableres og vedligeholdes for at virke. Den virker ved, at opmærksomheden retter sig i retning af Dharma, som det hedder, når man formelt søger Tilflugt og erklærer tilflugts formularen. Det er den enkle logik. Så, der er intet kunstigt ved tilflugten, undtagen for kunstige person typer. Imidlertid er vores tidsånd kunstig og vores kultur har i almindelighed mistet en uskyld og ligefremhed, hvormed tilflugten gerne skulle søges. Så for de fleste af os, er tilflugt noget nyt som en religiøs handling. Gør det derfor enkelt og med friskhed, forståelse og følelse. Gør det godt. Opgiv de sædvanlige fordomme om religion; det her er af en helt anden slags. Det ville være en fejl blot at gentage vores kulturs fordomme om religion, når det gælder noget for os helt nyt, nemlig en afgjort erfarings religion, som vi slet ikke er vænnet til endnu.
Transmission Tilflugten er en del af transmissionen. Den giver således både velsignelse og beskyttelse, som var det Buddha Sakyamuni selv, som giver tilflugt. Det er ved Tilflugts-ceremonien, at man etablerer en direkte og levende forbindelse til Buddha Sakyamuni’s egen oplysning. Al praksis, sanskrit: sadhana, starter med at træningens eller ritualets udøver søger tilflugt i Buddha, Dharma og Sangha. Det formelle er psykologisk vigtigt. Ved formel tilflugt forpligter man sig over for sig selv og de 3 Ædelsten. Man må derfor forinden have besluttet sig for at ønske sig Buddha-tilstanden, at ville gå i Buddha Sakyamuni’s spor og at søge de 3 Ædelstens sikring og støtte undervejs. Indenfor Tantra søger man også tilflugt i De 3 Rødder. Det vil sige Lama, Yidam og Beskytter, sanskrit: Dharmapala. (Indenfor Nyingma traditionen er det Dakini'en, som er den tredje rod.) Lama’en er indenfor Tantra en mester, hvis instruktioner må følges ubetinget, fordi denne kunst er farlig på flere måder. Yidam er en særlig metode til at forbinde sig med sin egen Buddhanatur. Beskytter er en anden praksis form, hvorved ’Det Lyse Sind’ – sanskrit: Bodhicitta – beskytter sig selv eller forbliver et åbent sind og hjerte, selv i ekstremt vanskelige situationer. Det er faktisk ret vildt, så derfor ser Dharma beskytterne også ret heftige ud.
Tillid Man søger ikke tilflugt uden tillid, og i Dharma’en er netop det en stor udfordring og en del af træningen. Tillid opstår naturligt, når al tvivl er fjernet og blevet meningsløs ved din private undersøgelse af sindet, din egen træning og ved din modtagelse af transmissionens velsignelse. Man får ikke fuld tillid, før man selv har konstateret, at anskuelserne er rigtige og at træningen virker. Det er dumt at tro noget andet. Man går heller ikke i lære uden tillid. Derfor må man sikre sig, at Lamaen er god. Det er en anden slags tillid. Der er heldigvis stadig mange gode Lamaer i verden, og i reglen har de også et ry, så check selv efter. Der er også falske Guru’er, som du bør holde dig fra. ’Lama’ er ikke en beskyttet titel. Indenfor Mahayana efter Sutra metoden fungerer Dharmalæreren som træner eller coach, sanskrit: kalyanamitra, det vil sige som rådgiver. Kalyanamitra betyder en åndelig ven. Så her er der ikke tale om mesterlæren; respekter derfor det, som du modtager fra en sådan instruktør, og vær glad for at du kan få noget sådant fra andre, men tag det ikke som et særligt forpligtende forhold; det er det ikke indenfor Sutra. En tillid på trods af tvivl duer ikke. Et hvert tvivlsomt aspekt skal undersøges, indtil man er sikker på, at der ikke er grund til tvivl. Først da slapper sindet helt af. Det gælder også om personer. Tvivl er en af de 51 samskaras, blandt de 6 vigtige kleshas. Tvivl er beslægtet med mistro. Et usikkert sind er et forgiftet sind. Man er nødt til at være sikker for at kunne gennemskue sine egne illusioner og tilknytnings-mønstre. Vished i betragtningsmåde, ritual og udøvelse er en af fagets færdigheder. Der skal ikke herske tvivl om noget i Dharma’en. Husk derfor at spørge.
Velsignelse I reglen er det Lama’ens velsignelse, det vil sige velsignelsen fra transmissionen, som får folk til at søge tilflugt. Det er OK, da man må formode, at der er en vis intuition tilstede ved lejligheden. I så fald vil man bagefter opdage alt muligt, som virker tvivlsomt. Det er også OK, men derpå må man følge anvisningen ovenfor, om hvordan man fjerner tvivl ved sin egen undersøgelse eller efterforskning. Tvivl er næsten vigtigere end tillid, for hvis du ikke fjerner den, vil den stadig virke i sindet og tilsløre muligheden for erkendelse. Hvis den undertrykkes, vil den virke alligevel fra samskara skandha (i betydningen: underbevidstheden). Det kan godt være, at tro kan flytte bjerge, men tro kan ikke fjerne tvivl – tro kan kun skubbe tvivlen i baggrunden. Når alt er undersøgt udtømmende, og der ikke er flere spørgsmål tilbage, er der heller ikke grund til tvivl.
Hengivenhed Religiøs tro eller hengivenhed skal der dog til for at nå frem til et paradis, når du dør. Udtrykket ‘tro’ er imidlertid ikke helt retvisende i sammenhæng med Buddha-Dharma. Hengivenhed viser bedre, hvad det handler om, sanskrit: sraddha. Et buddhistisk paradis, sanskrit: Buddhakshetra - som for eksempel Sukhavati – er blot et helle for en tid, men et meget givtigt helle, som ikke besværes af stofskifte, erotik og dårlig etik, men velsignes af Bodhicitta og Buddha's Dharma. Sukhavati er som en drøm eller vidunderlig vision, men dette sted er ikke blot en sindstilstand. Det er en hel verden med usædvanlige kvaliteter. Så selv paradis varer ikke ved, men varer blot utroligt længe. Sukhavati er ikke det endelige mål, men blot en pause i samsara. For mange mennesker er det dog en meget tiltrængt pause...
|
|
|
![]()
| |
|