Oplysningens - eller Bodhi vejens - 37 faktorer
fra Nagardjuna’s værk: Maha-pradjñaparamita-shastra udarbejdet til dansk af Lama Tendar Olaf Høyer
Der findes 7 sæt faktorer, som i alt indeholder 37 omstændigheder, som er befordrende for oplysningen:
I) Fire fæstelser af vågent nærvær, smrityupasthana (link), anvendelse af smriti [som skal foretages] 1 vågent nærvær om krop, skt.: kayā-nupasthāna 2 vågent nærvær om følelse, skt.: vedanā-nupasthāna [i Shamarpa’s artikel ‘4 fæstelser for vågent nærvær’ omtales dette punkt som ‘sansning.’ Pointen er, at sansning og følelse hænger sammen i et hele, som sindet så (under det næste punkt) fortolker og reagerer på.] 3 vågent nærvær om sind, skt.: citta-nupasthāna 4 vågent nærvær om begivenheder (fænomener), skt.: dharma-nupasthāna
II) Fire gennemførte bestræbelser, skt.: samyakprahāṇa [som man må tilstræbe] 5 at forhindre usunde tilstande i at opstå [skt.: anuppādāya] 6 at opgive [skt.: pahānāya] allerede opståede usunde tilstande 7 at fremelske fremkomst [skt.: uppādāya] af sunde tilstande 8 at fastholde og forøge [skt.: ṭhitiyā, pleje] fremkomne sunde tilstande
III) Fire særlige indre rigdomme - eller magiske evner, skt.: riddhipada, [som du medfødt og helt ufortjent besidder som menneske] 9 beslutsomhedens magt, skt.: chanda 10 magten fra inspiration eller iver, skt.: virya 11 sindelagets magt, skt.: citta 12 magten ved (sin egen) efterforskning, skt.: mimāṃsā
IV) Sindets fem [befordrende] evner, skt.: indriyas (link) [som du medfødt og helt ufortjent besidder som menneske] 13 evne til hengivenhed og tillid, skt.: śraddā 14 evne til inspiration eller iver, skt.: virya 15 evne til vågent nærvær, skt.: smriti [smṛti] 16 evne til yoga trance eller meditativ fordybelse, skt.: samādhi 17 evne til klarhedens vished, skt.: pradjñā
V) [De 5 indriyas medfører] fem slags [virksom og selvforstærkende] styrke, skt.: bala 18 kraften fra hengivenhed og tillid, skt.: śraddā 19 kraften fra inspiration eller iver, skt.: virya 20 kraften fra vågent nærvær, skt.: smriti [smṛti] 21 kraften fra yoga trance eller meditativ fordybelse, skt.: samādhi 22 kraften fra klarhedens vished, skt.: pradjñā
VI) Oplysningens syv bestanddele, skt.: bodhyanga (link) 23 vågent nærvær, skt: smriti [smṛti] 24 efterforskning, skt.: dharmapravicaya 25 inspiration eller iver, skt.: virya 26 spontan glæde. skt.: prīti 27 fred og ro, skt.: prashrabdhi [praśrabdhi] 28 yoga trance eller meditativ fordybelse, skt.: samādhi 29 ligelighed og lighed, skt.: upeksha [upekṣā]
VII) Den otte foldige vej, skt.: astrangamarga (link) 30 korrekt opfattelse eller anskuelse, skt.: samyak-dṛṣṭi 31 gennemført analyse (årsagen) og ret hensigt (virkningen), skt.: samyak-saṃkalpa [- eller vel informeret intention] 32 korrekt tale, skt.: samyak-vāk 33 rigtig handling, skt.: samyak-karmānta 34 korrekt livsførelse, skt.: samyak-ājīva 35 rigtig indsats, skt.: samyak-vyāyāma 36 korrekt vågent nærvær, skt.: samyak- smriti [smṛti] 37 gennemført yoga trance eller meditativ fordybelse, skt.: samyak-samādhi.
|
De første tolv faktorer ellr aspekter angår Dharma’ens første vej: samling – de to slags samling af dyder (skt.: punyas) og erfaring om klarhedens vished (skt.: pradjña). De næste ti faktorer angår Dharma vejen: forberedelse eller anvendelse. De næste syv hører til Dharma vejen: indsigt, og de sidste otte angår Dharma vejen til: dhyana, mesterskab i meditation eller samadhi. (Denne Dharma-vej kaldes for: bhavana-marga, vejen hvor man træner meditation. Inddeling i følge Tulku Thondrup Rinpotje i hans bog: Buddhist Civilisation in Tibet, side: 101.)
Læs på dette link om: Dharma’ens 5 veje.
|