|
N
Nadi (skt.): kanal. De forestillede indre energi kanaler i kroppen, som yogi’en visualiserer dem i forbindelse med Tantra, skønt de næppe findes ved evt. obduktion. Ved at forestille sig disse kanaler ledes kroppens energier til gavnlige cirkulationer, som kan fremkalde frigørelse af emotionelle spændinger, genkendelse af følelsernes inkarnation i kroppen og stor glæde. Det øger også kroppens vitalitet. Udføres øvelserne forkert, kan det være farligt for sundheden. Derfor bør man følge en kvalificeret instruktør og træner, mens man lærer.
Naga (skt.): [Nāga]; tib.: lu [klu], ‘nøkke’ (på olddansk), et åndevæsen med sanser og selvbevidsthed, som lever i og omkring vandmiljøer. I dansk Oldtid blev nøkkerne, lindormene, dragerne, havmænd og havfruer anset for at være både negative kræfter i naturen og ondsindede af væsen. Nøkkerne blev associeret med vandløb, søer, moser og sygdom. Muligvis ofrede man til dem i Broncealderen. I Indien er der både gode og onde nøkker. Tilsyneladende var naga dyrkelsen udbredt over hele Indien som natur-religion, også før de såkaldte ‘arier’ indvandrede og bosatte sig i Nordindien og medbragte deres egen religion baseret på Veda’erne. Men indoeuropæerne havde også nøkkerne med som en del af deres åndelige verden. Sandsynligvis er der sket en sammensmeltning af opfattelserne, ligesom det synes at være tilfældet med guden Shiva og andre. I det Oldindiske kosmologiske system med de 6 verdener, skt.: Chakravala, er naga’ernes placering uklar. Nogle gange opfattes de på linje med asuras, andre gange befinder de sig på grænsen mellem menneskenes verden og dyrenes, men det er fordi de kan påtage sig sådanne former, mens de som nøkker har deres eget rige. Nøkkernes konge i Indien modtog Pradjñaparamita Sutra’erne fra Buddha Sakyamuni. Naga kongen levede længe og gav dem 1000 år senere til Nāgardjuna, som med disse Sutra’er fuldkommengjorde sin erkendelse og blev befriet og oplyst. Denne Naga konge må anses for at være en vision, som Nāgardjuna havde, men Naga kongen optræder også i visse Sutra’er. For eksempel skærmede Naga kongen i form af en gigantisk kobraslange Buddha Sakyamuni mod en regnstorm ved at folde sit brystparti ud over Den Hellige Mand som en paraply, da Buddha Sakyamuni befandt sig i en overordentlig dyb samadhi i dagene lige efter sit Nirvana. I Kina blev nøkkerne opfattet som drager.
 |
Blandt Abrahams religioner er der muligvis en parallel til Naga’erne med Serafim væsnerne – eller seraf’ferne – som omgiver Guds trone i profeternes visioner. Serafim spiller dog en noget uklar rolle i Biblen, men ordret betyder Seraf en slange (i følge Kirke-Leksikon for Norden ved Frederik Nielsen). På denne måde har Serafferne muligvis ligesom i Indien i nogle tilfælde haft en positiv og dydig betydning, mens de i andre sammenhænge var negative, for eksempel slangen i Paradiset, som forheksede Adam og Eva. I vore dages teologi synes Serafferne at have mistet en præcis betydning, skønt de må formodes at have haft velkendt funktion i Oldtiden. Læs også om: guder.
. Nagardjuna (skt.): (skrives også: Nagarjuna), tib.: Ludrub [klu grub]; navnet på Mahasiddha, Mahamudra mester, grundlægger af Madhyamaka anskuelsen, reformator af Ayurveda (medicin), en alkymist, grundlægger af den ene Bodhisatvayana transmission, Dekan på Nalanda Klosteruniversitet, og opdager af visse hidtil hemmelige Pradjñaparamita Sutra’er. Han var kort sagt et rigtigt renæscance menneske. Nagardjuna kaldes også for den anden Buddha. Det er svært at tidsfæste ham, men han er samtidig med visse konger i Sydindien, så det er rimeligt at antage, at han levede fra omkring år 120 til indi det næste århundrede. Hvor længe han levede er straks sværere at fastslå. I følge visse traditioner lever han i bedste velgående stadigvæk, fordi han er vellykket alkymist. Akademikere mener almindeligvis ikke, at Nagardjuna har forbindelse med Tantra. De mener, at først Asanga skaber forbindelse mellem Pradjñaparamita og Tantra. Traditionen opfatter derimod de to som uadskillelige, selvom man godt kan udøve Pradjñaparamita uden Tantra. Her er det igen på plads at huske på den mundtlige tradition. Der er sådan set intet til hinder for, at Nagardjuna holdt Tantra hemmeligt, mens han offentligt underviste i Pradjñaparamita. Akademikere foreslår i stedet, at der kan have været flere med navnet Nagardjuna. Han er forfatter til mange værker, hans mest kendte er Mula-madhyamaka-karika, som findes oversat til dansk. Et andet berømt værk er ‘Juvelkæden', som også er oversat til dansk. Han er en af linieholderne i den lange Mahamudra transmission (arvefølge) indenfor Karma Kadjy traditionen. Hans virksomhed er forbundet med Nalanda Kloster i Bihar, Amaravati og Nagarjunakhonda i Sydindien. Nagardjuna er berømt for at have reformeret Ayurveda. Han skal have indført brugen af halvædelsten og metaller, hvor man førhen kun havde brugt urter. Han fik angiveligt Pradjñaparamita Sutra’erne foræret af en Naga konge. Myten fortæller, at denne konge boede på bunden af den Bengalske Havbugt, hvor det må have været svært at holde blækket tørt. Nagardjuna boede det meste af sit liv i Satavahana Imperiet. Lige nord for boede dengang et folk, som kaldtes Naga folket i skovene og bjergene (dette folk havde næppe noget at gøre med det nuværende Nagaland i Nordøst Indien). Muligvis fik Nagadjuna transmission til Pradjñaparamita fra dette folks konge. Hvor kongen så havde sin transmission fra, er ikke evident. Det er også muligt, at Nagardjuna fik en vision af Naga kongen i sit palads på havets bund. I en vision har blækket jo ikke problemer med at holde sig tørt. Det er svært at afgøre, hvad der måtte være tilfældet. Imidlertid er forklaringen med vision på linie med, hvad der skete for Asanga godt 100 år senere. Asanga fik en vision af Buddha Maitreya og Tushita himlen, hvorfra han hentede kanoniske Dharma bøger. Hele Mahayana traditionen er fyldt med visioner, både når en mester modtager transmission, og når en mester visionært beskuer fjerne verdener, himelske beboelser og Buddha’ers paradiser. Det visionære i Dharma’en er ikke begrænset til Mahayana. I forbindelse med Buddha Sakyamuni’s oplysning hedder det sig, at dels visdommens øje åbnede sig for Buddha, dels det guddommelige øje og Buddha-øjet. Hvor visdommens øje ganske enkelt betyder indsigt og sikker viden (skt.: vidya), er de to andre øjne tydeligvis visionære, for med det guddommelige øje kan Buddha se uendeligt langt væk, og med Buddha-øjet kan han se fortid, nutid, fremtid, karma’s årsager og virkninger og så videre (se under: oplysningens 64 elementer). Nagardjuna anses for grundlægger af Mahayana sammen med Asanga i den forstand, at det er disse to, som skriver de første autoritative kommentarer til Pradjñaparamita Sutra’erne. Mahayana Sutra’erne tilskrives naturligvis Buddha Sakyamuni, som skal have undervist i dem på Gribbebjerget ved Rajgir i Bihar.
Nagarjunakonda (skt.): (Billedet viser en Buddha statue fra Nagarjunakonda.) Nagarjunakonda er det vigtigste sted, hvor Nagardjuna boede i sit liv. Nagarjunakonda ligger tæt på Amaravati i Andra Pradesh delstaten i Sydindien. Her var engang en 18 meter høj stupa og 30 klostre med beboere fra hele Indien. Nagardjuna gjorde dette sted berømt, og det må tilskrives ham, at Nagarjunakonda blev det vigtigste buddhistiske lærdomssæde i Sydindien i Oldtiden. I museet findes en tand og en ørering, som menes at have tilhørt Buddha Sakyamuni. En smuk Buddhastatue er det vigtigste levn fra en svunden blomstringstid for Buddhadharma i Sydindien. Selve Nagarjunakonda blev oversvømmet, da man opførte en inddæmning af Krishna floden. De vigtigste arkæologiske fund blev reddet fra oversvømmelsen og anbragt på et højdedrag, som nu er blevet en ø i den store dam. Her har man også genopført nogle af fortids ruinerne. Læs også om: Amaravati.

Naga kongen Sagara (skt.): Buddha Sakyamuni besøgte Naga kongen Sagara på havets bund, hvor han gav 'instruktionen, som afklarer karma.' I denne instruks forklarer Buddha de 10 dyder og de 10 udyder. Episoden beskrives i Sutra'en: Sagara-naga-raja-paripriccha, Nagakongen Sagara's spørgsmål. (Den kan læses her hos 84.000). Læs også om: naga - for oven.
Nairatmya (skt.): 1) essensløshed 2) navnet på Hevadjra’s ledsagerske i Hevadjra Tantra’en. Se under: essensløshed og Hevadjra.
Nalanda i [Mahavihara] (skt.): er navnet på kloster universitetet i Maghada, ikke langt fra Rajgir i Bihar, Indien. Navnet betyder angiveligt: uophørlig gavmildhed. Gavmildhed er en af de 6 fuldstændige færdigheder, skt.: paramitas. I århundrederne efter Buddha Sakyamuni’s Parinirvana groede klosteret. Billedet viser Nalanda’s ruiner med resterne af den store Stupa,med nogle af Sariputra’s relikvier indeni. Det menes, at Nalanda blev et megakloster og et egentligt universitet af akademisk standard omkring år 500 EVT, fordi dels det lokale kongelige Gupta dynasti byggede det ene kloster efter det andet på stedet over en periode. Dels donerede en konge fra Centralindien endnu et kloster og en stor ringmur omkring alle klostrene. Fordi de akademiske fag blev dyrket efter højeste standard – og fordi der ikke fandtes andre universiteter på den tid – blev Nalanda udklæknings stedet for embedsmænd til kongerigerne på Ganges sletten. Som følge af Nalanda’s alsidighed som både klostre, universitet og en række Templer og stupa’er, blev der også bygget haller til debat samt et stort og berømt bibliotek. Nalanda blev bestyret gennem århundrederne af meget kendte skikkelser, som for eksempel Nagardjuna, Aryadeva, Naropa, Chandrakirti og Shantideva. Siden opstod de andre kloster universiteter Vikramashila nord for Ganges floden samt Odantapuri, Somapura og Jagaddala i Bengalen. Nalanda blev i 1193 angrebet og nedbrændt af de vilde og fanatiske tyrkere fra Centralasien, som grundlagde Sultanatet i Delhi. Den persiske historiker Minhaj-i-Siraj skrev, at tusinder af munke blev brændt levende. Andre tusinder blev halshugget af den tyrkiske general Bakhtiar Khilji, angiveligt for at udrydde buddhismen helt. Nalanda’s berømte og meget store bibliotek forsvandt også i flammerne med alle sine sjældne bøger. En sand katastrofe for Buddhadharma i Indien, skønt Nalanda’s ødelæggelse næppe var den væsentligste årsag til Dharma’ens forsvinden fra Indien i de følgende århundreder. Læs også om de 8 pilgrimsteder.
Naldjorpa (tib.): se under: yogi.
Nāmarūpa (skt.): navn og form, den fjerde ring i Årsagskædens 12 led. Det at være bevidst om sig selv, om de andre og alt muligt andet end sig selv. Nāma, navn, står for alt fra den anden til den 5. skandha. Rūpa, form, står for den første skandha, hvor sanse-evne (skt.: indriya) mødes og får kontakt (skt.: sparsa) med sanse genstande, hvorved sansning af alverdens sanselige genstande, sammensat af de 5 fysiske grund elementer opstår i en sanset form (skt.: rūpa) i sindet og begynder deres gennemløb af de efterfølgende skandha’er. De får så 'navn' i den tredje skandha og 'begreb' i den fjerde, så den færdige fremstilling præsenterer sig i bevidstheds skandha'en med 'navn' og 'form'. Tilsvarende er de mentale sanse-genstande (skt.: manas) til stede i skandha'erne og bearbejdes tilsvarende. Ved oplevelsernes gentagne og lynhurtige strøm (skt.: santana) gennem de bevidste øjeblikke får også 'manas' nāmarūpa i de første skandha'er – selvom de er af lidenskabelig eller abstrakt karakter og hører hjemme i den fjerde skandha. Se også under: djñeya, vidjñapti og fortolkning. Læs artiklen: Hvad er en oplevelse.
Namshe (tib.): bevidsthed, se under: Vidjñana.
Naropa (skt.): 1016 – 1100 EVT. Mahasiddha, Mahamudra mester og linjeholder eller arving af den 'korte' transmission af Mahamudra fra Tilopa. Han var Marpa's Lama. Han startede sit engagement i Dharma’en som bikshu, fuldt ordineret munk og blev først pandit, senere Dekan på Nalanda Kloster Universitetet i Bihar, Indien. Da han her hører om Tilopa, bliver han grebet af længsel efter at møde ham med en intuitiv fornemmelse af, at Tilopa måtte være hans Lama. Han fandt Tilopa og levede med ham i lang tid som yogi. Naropa er berømt for hans 12 ‘prøvelser’ - forskellige begivenheder, som bragte ham til erkendelse og virkeliggørelse af Mahamudra. Han er også kendt for sine 6 Dharma’er, doktriner - se nedenfor. Naropa grundlagde det berømte Dharmacenter Pulahari, som lå ikke så langt fra Nalanda.
Naropas 6 doktriner [Dharma’er] (skt.): Naropa formulerede de hemmelige yoga’er fra Tilopa som 6 ’Dharma’er’ – ofte oversat som ’doktriner’. 1) (skt.) candika, ‘den indre ilds yoga’ (tib.: tummo) 2) (skt.) mayakaya, ‘den illusoriske krop’ (tib.: djylu) 3) (skt.) svapana, ‘drømme yoga’ (tib.: milam) 4) (skt.) prabhasa, ‘lysets yoga’ (tib.: øsal) 5) (skt.) antarabhava, ‘mellemtilstandenes yoga’ (tib.: bardo) 6) (skt.) samkranti, ‘forvandlingens yoga’ (tib.: phowa) se også under: Tilopa.
Navngivning: Når folk tager Tilflugt i de Tre Ædelsten og når de tager Bodhisatvaløfter, får de også et navn. I Kadjy traditionen og de øvrige tibetanske skoler er dette navn i reglen på tibetansk, i Theravada er navnet på sproget pali. Derfor er det de færreste, som herefter officielt tager navneforandring til for eksempel Tilflugts navnet. I stedet ses navnet som en velsignelse for fremtiden. Tilflugts navnet er angiveligt det navn, som du i fremtiden vil blive kendt under som en Buddha, når du en skønne dag bliver befriet og oplyst. Tilsvarende vil du blive kendt under dit Bodhisatva navn, når du når det tiende bhumi. Som traditionen i vores tid bliver videreført er der således ingen grund til at foretage en officiel navneforandring. Tilsvarende er det muligvis ikke en særlig god ide, at give børn buddhistiske navne, hvis sådanne navne kan gøre livet besværligt for børnene i skolegården. Det er typisk, at for eksempel jeg selv er kendt med mit munke navn, Tendar. Det gælder mange andre tidligere munke her i Vesten. Samt selvfølgelig alle de nuværende munke. Men det er nærmest undtagelsen, for alle, jeg kender, beholder deres oprindelige borgerlige navn ved forretninger med myndigheder, bank og så videre.
Negativitet: se under: skade.
Nerandjana: (skt.) navnet på den forgrenede og lavvandede flod, som løber forbi Bodhgaya. Det var her at Siddhartha Gotama, som ganske snart skulle blive til Buddha Sakyamuni, fik sig et bad i floden og havde besvær med at komme op på land igen på grund af svaghed i kroppen. Han havde i 6 år fastet sig til næsten hjælpeløshed. Han opgiver derfor sin askese, da den blot gør ham svag. Han møder også hyrdinden Sudjata, som tilbyder ham et måltid mad med søde ris og mælk. Måltidet styrker ham straks, og han følger herefter midtvejen mellem luksus og afholdenhed. Han opnår kort tid efter sit nirvana under Bodhitræet ved Uruvela eller Bodhgaya, som det hedder i vore dage.
Newar: det oprindelige folk i Kathmandu dalen i Nepal, som i dag er i mindretal i dalen. Der er hos dette folk en særlig tradition af Mantrayana, som har eksisteret i dalen i to tusinde år. Hvornår præcist Buddhadharma kom til Nepal er usikkert, men formodentlig kort tid efter Buddha Sakyamuni’s Parinirvana.
Ngakpa (tib.): [sngags pa], Tantra yogi; udøver af de hemmelige yoga’er – se under: yogi.
Ngari (tib.): [mNga'ris]; en generel betegnelse for hele det vestlige tibetanske kultur område. Landskabet omfatter både Ladakh, Zanskar, Kinnaur, Lahul og Spiti, som i vore dage indgår i Indien, samt de gamle vestlige kongeriger Guge og Purang (eller Burang), som i vore dage udgør en del af Tibet eller TAR, det tibetanske 'selvstyre' område i det kinesiske kommunistiske imperiums besatte dele af Centralasien. Områderne i det nordvestlige Nepal: Dolpo og Mustang hørte ofte med til kongeriget Guge.
(Der er flere tibetansk beslægtede folke grupper i Nepal, som dog aldrig var underlagt styre fra selve Tibet, men i stedet altid har styret sig selv eller været under Nepal. Det gælder folk i Manang, Helambu og Sherpa land.) I forhistorisk tid var hele Ngari en del af det legendariske Zangzung kongerige, som vi ikke ved særlig meget om. Sandsynligvis var Zangzung et større territorium end blot Ngari, men det vides ikke. Hunza og Baltistan i det nuværende Pakistan bebos af tibetanske folk, som i århundreder har været muslimer, så deres kultur ikke ligner, hvad vi ville kalde tibetansk i dag. Men det er tænkeligt at disse lande også indgik i kongeriget Zangzung som organiske dele, i og med at de var ligeså tibetanske som folkene i Ngari i forhistorisk tid. I vore dage bruges sjældent betegnelsen Ngari, fordi det meste af området henregnes politisk som en del af Ü-Tsang. Det er ikke særlig solidarisk med folk i landet og ikke en præcis beskrivelse, fordi disse vestlige egne er meget forskellige fra det centrale Tibet. Både hvad angår geografi og befolkning. Den mest vestlige del af TAR kaldes i dag for Ngari præfekturet, men grænserne for denne provins svarer ikke helt til tidligere tiders. I fortiden var der meget mere vand og frodighed i hele det vestlige Tibet, så der boede mange flere mennesker end i dag, hvor områderne i ringere grad vandes af gletsjere, som konstant formindskes og afgiver stadig mindre mængder vand. Ngari blev først en del af det centrale Tibet rent politisk after Gushri Khan og den femte Dalai Lama tog magten i 1642.
Ngøndro (tib.): skt.: prayoga, forberedelse. Almindeligvis betyder betegnelsen indenfor Kadjy traditionerne forskolen til Mahamudra sadhana (’praksis’). Der er den almindelige ngøndro og den særlige ngøndro. Den almindelige ngøndro er De 4 Overvejelser. Den særlige ngøndro har 4 discipliner: glidefald (tilflugt), Vadjrasatva meditation, mandala ofring og guru-yoga. Den særlige Ngøndro’s fire discipliner består af mange mange gentagelser, hvilket kaldes for ‘samlinger.’ At akkumulere disse samlinger af gentagelser anses for særdeles gavnligt for at vænne sig til at udføre sadhana og for at opnå resultater af samlingerne. Generelt er der to slags samling, som fører til to slags resultat, af dels menneskelig godhed eller dyder, skt.: punya, og dels erfaringer om klarhedens visdom, skt.: pradjña. Ngøndro er således ikke blot noget, som skal overstås for at ankomme til noget virkeligt vigtigt, men gerne en praksis form, som man fortsætter med hele livet. Som begynder i buddhismen vil man værdsætte ngøndro’ens disciplinerende indflydelse, hvorved meningen med både Buddhadharma’s metode og anskuelse aktualiseres. Som gammel i gårde vil man værdsætte ngøndro’ens stabiliserende indflydelse på dagligdagen, hvorved Buddha’s Lære integreres i alle livets aspekter. Den særlige ngøndro kan udføres på basis af De 35 Buddha’er sadhana, eller efter Gampopa’s system, som er det mest almindelige. Efter forskolen indledes eventuelt Yidam meditation med lesagende hemmelige yoga’er, hvis man udfører Mahamudra efter Tantra metoden. Efter Sutra metoden vil man lægge hovedvægt på lodjung som støtte for meditation og refleksion for at opdage og udvikle ægte Bodhicitta. Herefter påbegyndes den egentlige Mahamudra meditation (Mahamudra som meditations system er noget andet end mahamudra som mudra indenfor Tantra.). Mahamudra meditation præsenteres ofte som en Tantra tradition, men i følge Gampopa findes Mahamudra også som Sutra metode i Samadhiraj Sutra. I øvrigt betyder ngøndro simpelthen forberedelse, så de indledende øvelser ved enhver sadhana kaldes for ngøndro sektionen. Ngøndro til lodjung er således shamatha meditation. Der er også en særlig ngøndro til Dzogtjen. Læs også om: feltet for goder og fortjeneste. Læs endvidere om: sadhana. Se i boglisten om: ngøndro bøger.
Ni fartøjer: se under: Ni yanas.
Ni trin i shamatha (skt.): tib.: semnæ gu [sems gnas dgu]; meditations formen shiné eller shamatha trænes i 9 niveauer eller trin, som kaldes: 1. fæstelse 2. fortsat fæstelse 3. fast fæstelse 4. fuldstændig fæstelse 5. tæmning 6. rolighed 7. fuldstændig ro 8. vedvarenhed 9. meditativ ligevægt. Denne liste stammer fra Mahayana Sutra’en Mahayanasutralamkara. Læs artiklen.
Ni Yanas (skt.): I Nyingma traditionen regner man med ni fartøjer til befrielse, skønt den almindelige betegnelse er de tre fartøjer. De Ni Yanas er ligesom de tre fartøjer listen opdelt i: 1.) Shravaka-yana, 2.) Pratyeka-buddha-yana, 3.) Bodhisatva-yana. Disse tre fartøjer betegnes som Årsagsfartøj, fordi de angiver den præcise opfattelse af virkeligheden eller den ’rigtige,’ skt.: samyak, anskuelse på ting og sager. Nemlig begreberne om ikke-selv, skt.: anatman, og tomhedsnaturen, skt.: sunyata, ved alle oplevelser. Så disse tre fartøjer er årsag til erfaring om klarhedens visdom, skt.: pradjña. De følgende seks fartøjer på denne liste, kaldes under et for Virkningsfartøjet. Det skyldes, at man i Tantra dyrker kunsten at plukke frugten af sadhana, skønt man kun lige har plantet et frø ved at komme i gang. Det kan gøres, fordi du allerede besidder Buddhanatur. Så Tantra retter din opmærksomhed mod dit eget sinds rummelighed og klarhed og fastholder dette aspekt gennem alle sadhana’ens faser. De sidste seks fartøjer indeholder de seks Tantra klasser. De første tre er de ’lavere’ klasser, mens de sidste tre er de ’højere.’ I den klassiske inddeling med tre fartøjer, regnes Virkningsfartøjet med til Bodhisatvayana, under betegnelsen: Tantra, mens erkendelse af tomhed, skt.: sunya, ved fuldstændig færdighed i klarhedens visdom, skt.: pradjña-paramita betegnes som: Sutra. 4.) Kriya Tantra, 5.) Carya Tantra (eller: Ubhaya Tantra), 6.) Yoga Tantra, 7.) Mahayoga, 8.) Anuyoga, 9.) Atiyoga (eller Maha Ati, tib.: Dzogtjen). Læs artiklen: Tantra, en særlig kunst.
Nidana (skt.): se under: Årsagskæden.
Nihilisme: betyder traditionelt i europæisk tradition en filosofi eller anskuelse, som benægter eksistens af objektiv sandhed. (Nihilisme betyder også i en europæisk politisk tradition anarkisternes holdning til alle autoriteter både verdslige og religiøse - især i Tsar tidens Rusland. Anarkisterne ville blot frigøre folk uden at sætte et alternativt system i stedet. Nihilisme betyder også i samme forstand, at Gud er en illusion.) Cittamatra anskuelsen kunne således antages at være nihilistisk, men i indisk tradition betyder nihilisme ikke helt det samme som i Europa. At alt og alle i grunden er oplevelser, så det derfor er umuligt at fastslå objektivt eksisterende sandhed, betyder ikke, at Cittamatra benægter, at der sker noget udover oplevelserne. Verden eksisterer formodentlig objektivt, men det er ganske enkelt ikke det, som opleves. Det lys, som vi ser med vores egne øjne, er på nethinden. Du ’ser’ ikke, hvad der er lige foran dine egne øjne. Alt, som du ser, er bag øjnene. Synsevnen er grænsefladen, men du ser ikke, hvad der er på den anden side af grænsen. Vi oplever kun vores eget sinds indtryk, skt.: djñeya, fortolkning, skt.: vidjñapti, og mentale reaktion, skt.: caitasika. Disse ting, skt.: dharmas, oplever vi til gengæld. Dharma’erne er momentant, skt.: ksaneksana, virkelige, lige så længe skandha’erne viser dem. Det er ganske vist et meget kort tidsrum, men når det klør, sker det også. Der er faktisk en relativ, skt.: samvriti, virkelighed – den er blot slet ikke det, som vi antager. Vi vil nærmest instinktivt antage, at vi faktisk ser den objektive verden med vores egne øjne, skønt det er vores eget sind i arbejde, som vi faktisk ser med vores egne øjne. I buddhistisk forstand er verden et mysterium, fordi vi kun oplever vores eget indtryk af den. Sindet er også et mysterium, fordi det foregiver at vise noget andet end sig selv. Nihilisme i de indiske traditioner betyder, at anskue virkeligheden som uden karma, årsagskæden og genfødsel. Buddha Sakyamuni’s korte kritik af sådan nihilisme består i at forklare uvidenhed eller ubevidsthed, skt.: avidya, om Nirvana, samsara og karma, som noget han selv har fjernet. Herved fik Buddha Sakyamuni indsigt og personlig erfaring om Nirvana, samsara og karma. Hvis der ikke var disse uvidenhedens tre faktorer, ville der heller ikke være noget eksistentielt problem. Det er netop fordi, der er karma, samsara, årsagskæden og genfødsel, at vi står overfor et stort problem. Buddha Sakyamuni fandt Nirvana, og opdagede således en vej til befrielse og oplysning. Nihilisternes forventning om at der kun leves dette nuværende liv, og at alting ophører med døden, er spekulation. Man kunne oven i købet kalde det for en tro. Bemærk venligst, at læren om tomheds naturen, skt.: sunyata, ikke må misforstås som nihilisme. Karma og samsara er ganske alvorlige udfordringer, og Nirvana er løsningen. Selvom det handler om tomhed, er dette en lære med substans. Der er virkelige forhindringer for Nirvana, selvom forhindringerne ikke har nogen egen natur, skt.: svabhava. Læs også om: eternalisme.

Nirmanakaya (skt.): Buddha’ens fysiske krop. Nirmana = manifestation, kaya = krop. Se under: Trikaya.
Nirodha (skt.): - ophør. Det er avidya, uvidenhed, klesha, lidenskabelig tilknytning og karma, som ophører ved Nirvana. Nirodha hedder på tib.: gogpa, ophør uden rest, ligesom et udbrændt bål ikke længere har ild. Først kan man ikke erkende sindets natur og virkemåde på grund af avidya, uvidenhedens tåge, men så forsvinder tågen, alt bliver genkendeligt og tågen er 'ophørt' eller er 'væk'.
Nirvana (skt.): [Nirvāṇa]; ordret: udslukning (ligesom en ild brænder ud, når der ikke er mere brændstof). På tibetansk hedder Nirvana Jangdæ [mya ngan las ‘das pa], hvilket betyder tilstanden hinsides sorg. (Theravada traditionen bruger sproget pali, hvor Nirvana hedder: Nibbana. Nibbana betyder ordret kølig i betydningen: uden feber, nemlig feberen fra de 3 lidenskaber: forvirring, begær og vrede). Nirvana kan ikke defineres, fordi der ikke er karakteristika som sådan. I stedet kan man sige, hvad der går forud, hvad forudsætningerne er, lidt om hvordan det opleves samt hvilke virkninger, det medfører, når Nirvana er indtruffet. Læs artiklen. (Læs også om: Oplysningens 64 elementer).
Billedet viser Buddha Sakyamuni’s øjeblik af Nirvana eller oplysning. Nirvana kan til dels også defineres ved, hvad begrebet ikke dækker og hvad, det er modsætning til. Nirvana betyder ikke, at når alt er udslukket, så sker der ikke mere, og at man ophører med at eksistere. Når Nirvana er indtruffet, opstår der naturligt Buddha-aktivitet. Nirvana overskrider sådan set både eksistens og ikke-eksistens ved at overskride et hvert begreb. Nirvana er en kvalitativ ændring af både sindets virkemåde og sindstilstanden som sådan ved at de 3 slags slør slukker, forsvinder, ophører og bliver virkningsløse. Desuden taler man om Nirvana med en rest og Nirvana uden rest. ‘Nirvana med en rest’ er en almindelig Mahayana beskrivelse af en Arhats oplysning, som mangler erkendelsen af pradjñaparamita. En sådan rest kan også være ønsket om at gavne andre, hvilket vil medføre en vis positiv karma, som stadig vil være aktiv som såkaldt Buddha aktivitet. Nirvana uden rest er en mystisk tilstand, som ikke kan beskrives, bortset ved, hvad den ikke er. Den er uden forvirring, uden emotionelt tilknytning og uden karma (avidya, klesha og karma). Nirvana uden rest er synonymt med samyak-sambodhi, den fuldstændige oplysning, som udover at være altoverskridende karakteriseres ved 3 kvaliteter: Sunyata, Vidjñana og Mahasukha - tomhed (essensløshed), bevidsthed og stor glæde. Nirvana kan siges at indeholde en progression. Først må der opstå indsigt i sindets natur og virkemåde. Når der er indsigt, vil der følge befrielse. Når befrielsen er indtruffet, vil oplysningen følge. Buddha’s oplysning tog hele natten, før han var færdig med al den indsigt, skt.: vidya – ordret: viden, som følger med oplysningen. (Nirvana er som tilstand ubetinget skt.: asamskrita, mens begivenheden Nirvana er betinget, skt.: samskrita, af ophøret af uvidenhed, skt.: avidya, og fremkomsten af viden, skt.: vidya, eller indsigt.) I Wikipedia findes følgende interessante definitioner: 1) Nir = at forlade ; Vana = vejen til genfødsel; Nirvana’s natur = det at have forladt vejen til genfødsel og alle muligheder for overgang til andre eksistens-former. 2) Nir = fri for; Vana = skov; Nirvana’s natur = at være i en tilstand, som for altid er fri for den tætte skov af de 3 ildebrande, som er begær, ondsindet vrede og forvirring (uvidenhed). 3) Nir = fri for; Vana = vævning; Nirvana’s natur = fri for ærgelserne ved karmas knuder, hvorved nettet af fødsel og død ikke længere kan væves. 4) Nir = fri for; Vana = stank; Nirvana’s natur = at være uden - og at blive fri for stanken fra - karma. Læs også om: bodhi og samyaksambodhi. Læs artiklen: Om Buddha 1.

Nirvikalpa (skt.): - uden diskursive tanker. Når yogi'en indgår i samadhi, holder den diskursive tanke proces op af sig selv, fordi opmærksomheden hviler i alayavidjñana. Se også under: vikalpa.
Nisvabhava (skt.): betyder ingen egen natur; eller: uden egen natur, skt.: svabhava. Ved en nærmere undersøgelse finder du ikke noget, som er til - udelukkende i kraft af sig selv. I stedet har ting og de sansende væsner blot karaktertræk eller egenskaber, som de kan kendes på, og som opstår ved samspil med alt andet og alle andre. Men der er ingen egen natur eller essens. Nisvabhava er således meget lig begrebet essensløshed, skt.: nairatmya. Det er en anden måde at sige tomhed på, skt.: sunyata. Der, hvor der burde være eller kunne forventes en essens, er der ikke noget, og alligevel manifesterer hele verden sig, skt.: samsara, hele tiden i konstant forandring og i en fortsat manifestation. En sådan nærmere undersøgelse af dit eget sind og oplevelser foretages i den analytiske fase af indsigts meditation, skt.: vipashyana. Eller i den indledende del af den fuldendende fase, skt.: utpattikrama, ved Sutra og Tantra træning, hvor den forestillede Mandala forvandles til strålende lys, som gennemtrænger hele verden. Denne visualisering symboliserer manglen på essens og tomhedsnaturen, skt.: sunyata. Læs videre under: svabhava; læs også om: stoflighed; samt om: dharma (ting, sager og begivenheder).
Nita eller niya (skt.): betyder en forklaring. En sadhana skal forklares, meningen skal tydeliggøres og meditationens faser påpeges, samt diverse variationer angives, før man kan udføre Yidam sadhana. Dette kaldes for ’tri’ [khrid] på tibetansk. De fleste mennesker kender kun det tibetanske udtryk ’tri.’ Denne forklaring findes almindeligvis i sadhana’ens manualer, som tidligere mestre har skrevet engang i fortiden. Forklaringen gives almindeligvis i forbindelse med den formelle indvielse, skt.: abhisheka.
Nonne: se under: bikshuni; og under: sramaneri.
Novice: se under: sramanera; og under: sramaneri.
Nydahl, Ole: se under: Ole Nydahl.
Nyingma (skt.): [Rnying ma] den “gamle” transmission fra Guru Rinpotje og Śāntarakṣita med udgangspunkt i Samye Kloster i det centrale Tibet. Transmissionen fra Indien til Tibet fandt for det mestes vedkommende sted i syv hundrede tallet. Nyingma transmissionerne består dels af særlige Tantra’er, dels af meditations systemet Maha-Ati (tib.: Dzogtjen) med sin ledsagende anskuelse, som minder meget om Mahamudra. Se også under: Sarma, de nye transmissioner. Læs også om: terma.
Nærvær: se under: smriti.
Nåde: indenfor Abrahams religioner har Guds nåde en afgørende betydning, som ikke forefindes i Buddha Dharma. Dette religiøse begreb om Guds nåde, som muslimer, kristne og jøder søger at opnå, giver ingen mening eller er udtryk for en misforståelse, set med buddhistiske øjne. En vred, nidkær og straffende faderlig Gud, som hersker absolut over hele verden, er egentlig en forestilling, som hører Oldtiden til. En sådan alfaderlig Gud blev anset for venligt stemt mod menneskene, når de ved ofringer, påkaldelser, hyldest og underkastelse fik samfund med Gud. Det kaldtes Guds nåde i Oldtiden. Der er imidlertid ingen, som hersker absolut over hele verden. Der er heller ingen, som har ’skabt’ verden. Den er opstået helt af sig selv. Verden er resultatet af alle sansende væsners samlede karma. Så det er karma, som er årsag og hersker. Karma er imidlertid et princip og ikke en person. Da Templet i Jerusalem blev ødelagt, ophørte jøderne med ofringer og blev ‘rabinske’. De kristne og muslimerne ofrer heller ikke. Hermed blev Guds nåde opfattet på en ny måde. Naturen har sin gang, men Gud, troede man, kunne gribe ind i begivenhederne på Jorden. Så ‘kontrakten’ eller pagten med Gud kom til at handle om at leve i en hellig ånd og kunne mærke Guds nærvær i livet. Ultimativt kom Guds nåde til at betyde adgang til paradis. Det positive er, at denne nåde handler om tilgivelse, og det er en god ting. Det skaber en sund, skt.: kushala, karma. Med de buddhistiske briller på menes begrebet ’nåde’ at være misvisende, og det er aldrig blevet brugt i Dharma’en – det kan ikke bruges meningsfuldt i Dharma’en. Til gengæld bruges begrebet velsignelse. Buddha’erne og Bodhisatva’erne udstråler konstant velsignelse, som gennemstrømmer alle universer og multiverset uophørligt. Ved at åbne sig for denne strøm af velsignelse, vil vi modtage den. Sandsynligvis er begrebet ’nåde’ et forsøg på at forklare fænomenet ’velsignelse’ ved hjælp af en guddommelig opskrift. Læs også om: tro; eller hengivenhed, skt.: sraddha; og om: velsignelse.
 |
 |
|